وزیر بهداشت گفت: موردی از کرونا در کشور دیده نشده و نماینده سازمان بهداشت جهانی، نظام بهداشتی ایران برای مقابله با این ویروس را تایید کرده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سعید نمکی وزیر بهداشت شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران در جم با بیان اینکه ویروس کرونا یکی از ویروس‌هایی است که این روز‌ها مردم جهان را دچار نگرانی کرده، بیان کرد: با لطف خدا و همکاری هیات دولت، و هوشمندی بسیار بالای مردم ایران و مراقبت شبانه‌روزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مبادی و سراسر استان‌ها تاکنون هیچ مورد از آلودگی ویروس کرونای جدید مشاهده نشده است.

او با اشاره به اینکه تعدادی از دانشجویان که در شهر ووهان چین گرفتار بودند به ایران برگردانده شدند، گفت: این ویروس که مصیبتی بزرگ برای ما و خانواده‌های این دانشجویان بود به کشور بازگردانده شد و تحت قرنطینه قرار گرفتند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تمام آزمایشات انجام شده اولیه بر روی این دانشجویان حاکی از عدم آلودگی به ویروس کرونای جدید است و تست‌ها هر روز تا پایان ۱۴ روز تکرار می‌شود.

نمکی از نبود آلودگی ویروس کرونای جدید در کشور خبر داد و بیان کرد: روز گذشته نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در بازدید از قرنطینه دانشجویان ایرانی اقرار کرد که هم نظام بهداشتی ایران به خوبی این مشکل را کنترل کرده و هم اینکه تا این لحظه هیچ موردی از بیماری کرونای جدید در ایران گزارش نشده است.

او بیان کرد: نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران تایید کردند روشی که در قرنطینه در مراقبت از دانشجویان در بازگشت از ووهان چین ارائه کردند بسیار قابل توجه است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تولید دارو در کشور افزود: با وجود فشار سنگین آمریکایی‌ها و اینکه علیرغم قولی که آمریکایی‌ها داده بودند که دارو و تجهیزات پزشکی و غذا را مشمول تحریم نمی‌کنند، اما بیشترین فشار را به ایران آوردند و اجازه ندادند ما دارو از جا‌های مختلف جهان وارد کنیم، اما با تمهیدات اندیشیده شده تمام دارو‌های مورد نیاز و مواد اولیه کارخانه‌های داروسازی وارد شده است.

نمکی تصریح کرد: امروز صنعت داروسازی ما حداقل تا شش ماه آینده یک ثانیه هم تعطیلی نخواهد داشت و ۹۷ درصد از دارو‌ها در داخل کشور ساخته می‌شود.

او، با بیان اینکه دارو‌های مورد نیاز ویژه بیماران خاص و صعب‌علاج هم با همه فشار‌هایی که آمریکایی‌ها وارد کرده‌اند از بازار‌های مختلف تاکنون تامین شده است، گفت: هر چند هزینه تامین این دارو‌ها افزایش داده، اما سعی شده این هزینه‌ها از منابع دولتی تامین شود و از جیب مردم پرداخته نشود و بر آَنان هزینه جدید تحمیل نشود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد:اکنون وضعیت دارو در ایران مطلوب است و هیچ نگرانی وجود ندارد.

نمکی، با اشاره به توسعه زیرساخت‌های درمانی خاطرنشان کرد: در نشست مشترکی که با وزرای نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد پیرو انعقاد تفاهم‌نامه‌ای، در حال پیگیری ایجاد بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی عسلویه و هم امکاناتی که بیمارستان کنگان و دیر و شهرستان جم نیاز دارند هستیم تا بر اساس یک برنامه زمان بندی به گونه‌ای پیش ببریم تا در یکی- دو سال آینده هیچ مشکلی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی منطقه نداشته باشیم.

او با اشاره به انتخابات ۲ اسفند خاطر نشان کرد: در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی توصیه من به مردم این است که بدانند که صندوق رای مهمترین عامل در استقرار مردم سالاری دینی است و حتما انشالله مشارکت فعالی در انتخابات مجلس داشته باشند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: قبل از انقلاب از هر هزار تولد زنده حداقل ۱۲۰ نفرشان تا قبل از یک سالگی جانشان از دست می‌دادنند و ۲۷۰ زن به سبب عوارض بارداری و زایمان درهر ۱۰۰ هزار بارداری جان خود را از دست می‌دانند واکنون تمام این آمار‌ها به یک دهم کاهش یافته است.

نمکی با اشاره به پوشش واکسیناسیون افزود: قبل از انقلاب با جمعیت ۱۵ میلیون نفری کشور ۲۵ درصد کودکان تحت پوشش واکسیناسیون بودند و اکنون با جمعیت ۸۳ میلیون نفری ۱۰۰ درصد کودکان تحت پوشش واکسیناسیون قرار دارند.

او، با بیان اینکه گواهی حذف سرخک از سازمان بهداشت جهانی برای ایران صادر شد، ادامه داد: حتی فرزندان افاغنه و دیگر اتباع خارجی به صورت رایگان واکسینه شده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر آنفلوآنزا موارد بیمارستانی بدون هیچ کمک خارجی مداوا شدند، گفت: مرگ و میر در عرصه بیماری آنفلوآنزا H۱ و M۱ در ایران نسبت به اروپای غربی کمتر است.

نمکی بیان کرد: در سیلاب‌های امسال که ۲۵ استان گرفتار بودند و وضعیت ۶ استان بحرانی بود کارکنان وزارت بهداشت نگذاشتند حتی یک مورد اپیدمی بوجود بیاید در شرایطی که در بدترین زمان تحریم‌ها قرار داشتیم.

او گفت: در جریان این بحران‌ها حتی یک سنت اگر کسی می‌خواست کمک کند آمریکایی‌ها نمی‌گذاشتند، اما دولت چین با همه اقتداری که اعلام کردند روز چهارم و پنجم بیماری کرونا مجبور شد از اتحادیه اروپا تقاضای کمک کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ایران سرافراز و ماندگار با همت فرزندان این سرزمین به‌گونه‌ای روی پا خود ایستادند که دنیا را متحیر کرده است تصریح کرد: دبیرکل سازمان بهداشت از حیرت خودش در ایران در شرایط که فراهم شده اعلام می‌کند که مگر می‌شود در این سرزمین به این گسنردگی با این همه سیلاب‌ها یک مورد اپیدمی نداشته باشید.

نمکی دستاورد‌های نظام سلامت و آموزش پزشکی را فوق‌العاده درخشان دانست و افزود: ما شش دانشکده علوم پزشکی قبل از انقلاب در ایران داشتیم امروز ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور با سالی بیش از ۷ هزار فارغ التحصیلی داریم.

او  با بیان اینکه فناوری پزشکی در کشور توسعه یافته به‌گونه‌ای که پیچیده‌ترین کیس‌های پزشکی در ایران درمان می‌شود، عنوان کرد: در کل کشور ۱۴ هزار طبیب از جمله فلیپینی و بنگلادشی و از دیگر کشور‌ها داشتیم، اما امروز شایسته‌ترین متخصصان منطقه داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه امسال ایران در بدترین شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی قرار داشت، تصریح کرد: با این شرایط امسال ۱۰۰۰ پروژه در حوزه سلامت در کشور افتتاح شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تبریک ایام دهه فجر و گرامیداشت چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب و گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی گفت: همواره یاد و خاطره این سردار بزرگ اسلام و منطقه در ذهن همه مردم است و همه ما را دغدار و دچار مصیبت کرد و امید می‌رود همه رهرو این بزرگ مرد باشیم.

نمکی با بیان اینکه تلاش می‌شود زیرساخت‌های درمانی در کنگان، دیر، جم و عسلویه توسعه یابد افزود: ایجاد بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی عسلویه و تامین امکانات بیمارستان کنگان و دیر و شهرستان جم در برنامه قرار دارد که با تحقق این مهم هیچ مشکلی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.