ابراهیمی گفت: استقرار نظام ملی تربیت معلم با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور را مهم و ضروری است.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  ایوب ابراهیمی، مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی در نشست معاونان آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و کارشناسان ذی ربط دانشگاه فرهنگیان نظام دانشگاهی را به عنوان کانون اصلی علم و پژوهش در خط مقدم پیشرفت و توسعه جامعه معرفی کرد و گفت: تامین و تربیت برگزیدگان و موثران زندگی اجتماعی، تکوین و تعالی هویت ملی، پویایی، رفاه و توسعه ملی، تحرک، نشاط و مدیریت علمی و رشد شاخص امید به زندگی و رشد، پیشـبرد زمینه‌­هـای علمـی بـا حرکـت در مرزهـای دانـش بشـر و تولیـد دانـش و ایجــاد بســتری مناســب بــرای اســتفاده ســریع تر از دانــش تولید شــده از جمله کارکردهای مهم نظام دانشگاهی به شمار می رود.

ابراهیمی با اشاره به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: استقرار نظام ملی تربیت معلم و دانشگاه ویژه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور را مهم و ضروری است.

مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان گفت: تکوین و تعالی پیوسته هویت حرفه ای دانشجو معلمان، تأمین و تربیت معلمان، مدیران و سایر منابع انسانی برخوردار از شایستگی های عام، تخصصی و حرفه ای، تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور به منظور دستیابی به مرجعیت در حوزه تربیت معلم در سطوح ملی و فراملی و تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش و نوآوری و تولید علم در حوزه تربیت معلم و دانش میان رشته ای از کارکردهای مهم دانشگاه فرهنگیان به منظور تربیت معلمانی توانمند و اثرگذار در سطوح علمی کشور است.

او با تاکید بر تلاش و هدف نهایی این دانشگاه برای تربیت معلمانی شایسته و کارآمد در نظام آموزشی و پرورشی کشور بیان کرد: دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، مطابق با معماری کلان برنامه درسی دانشگاه، در طول مدت و پایان دوران تحصیل باید با تسلط بر دانش رشته ای خود بتوانند در راستای تحقیق و پژوهش گام های موثری بردارند.

ابراهیمی تسلط به دانش تربیتی و توانمندی خود راهبری به منظور تحلیل موقعیت های تربیتی و اجرای برنامه درسی، آموزش کارآمد و اثربخش در حوزه تخصصی، همسو نمودن سبد ارزشی دانشجو معلمان با مقاصد نظام تعلیم و تربیت توام با دانش دینی و زبانی و پایبندی به حفظ سلامت و بهداشت محیط زیست را از دیگر مهارت های معلمی ذکر کرد.

او، خطاب به مسئولان و متولیان آموزش، پژوهش و فرهنگی، همبسـتگی عمیـق میان عناصر دانشگاه با امکانات محیـط پیرامون به منظور دستیابی به اهداف مد نظر را ضروری دانست و گفت: در دانشگاه ­های سراسر کشور سـه رکـن اصلـی دانشـجو، اسـتاد و سازمان مرکزی با موفقیت و شهرت سازمانی رابطه ای تنگاتنگ دارد. ما می توانیم با برنامه ریزی صحیح، اجرای درست، نظارت و ارزیابی دقیق و درک و حل مسائل و کاستی ها با جنبش درون دانشگاهی و کاربست ایده­های جدید، بومی و کارآمد فضای ذهنی منابع انسانی و دانشجویان را ارتقاء و با فرهنگ سازی و هم تکاملی زیست دانشجویی و اثرات مطلوب ناشی از آن را تقویت سازیم.

مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان، تراکم برخی از سراهای دانشجویی، کمبود امکانات و فضاهای مطالعاتی، کمبود منابع انسانی متخصص، ناکافی بودن اعضاء هیات علمی، عدم کفایت اعتبارات دانشگاه و قدمت بالای فضاهای کالبدی را برخی از مشکلات دانشگاه فرهنگیان ذکر و در خصوص ضرورت بازنگری و بازتولید برخی از مولفه های رکن دانشجو بر همسویی با اهداف دانشگاه، تغییـر سـبد ارزشـی دانشـجو معلم در بـدو ورود بـه دانشـگاه و ارتقـای متناسـب در حین دوره، تبیین انتظارات دانشگاه از دانشجویان و اولویت بخشی به تربیت حرفه ای با بهره گیری از برنامه توسعه فردی، جامعه پذیری دانشجویان و تمکین به کار گروهی و پرهیز از فردگرایی و مسئولیت پذیری، خود باوری و درک حساسیت حرفه معلمی و مسئولیت های اجتماعی آن تصریح و تاکید کرد.

براهیمی، در ادامه برنامه محوری، اتقان وظیفه و برخورداری از اخلاق و رفتار حرفه ای، همسـویی ذهنـی و عملی بـا اهداف از پیش تدوین شده دانشگاه، پذیرش و ایفـای نقـش مربیگری و هدایتگری دانشجویان و تغییر دانشجو به معلم حرفه ای، زمینه سازی دستیابی دانشجویان بـه سـبد متـوازنی از فعالیت هـا و شایستگی های حرفـه ای متناسب بـا ظرفیت هـای فـردی و سبد ارزشی دانشگاه، تشـکیل تیم هـای کاری و حضـور موثـر در آن هـا بـا همکاری سـایر اساتید و دانشجویان را در بازنگری و بازتولید برخی مولفه های رکن استاد در دانشگاه فرهنگیان مهم و ضروری اعلام کرد.

مدیر کل نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی، از ضرورت بازنگری و بازتولید برخی مولفه های رکن سازمان سخن گفت و افزود: رهبری، برنامه ریزی راهبردی، دانشجو محوری، اندازه‌گیری و تحلیل، تمرکز بر نیروی انسانی، تمرکز بر فرایندها و عملیات و نتایج عملکرد، تأمین و تدارک منابع مالی و مادی با کفایت، سرمایه انسانی شایسته و منابع اطلاعاتی موثر آیین نامه ها، قوانین و مقررات و ریل گذاری مشارکت و قطعی سازی وظایف، حقوق و تکالیف استاد و دانشجو و مراقبت مداوم در اجرای آن، همسو سازی شاخص های ارتقاء اعضای هیات علمی با سبد ارزشی دانشگاه، ایجاد فضای مطلوب تربیتی و فراهم نمودن زیرساخت ها و ساختارهای شبکه ای برای تربیت حرفه ای با هدایت استادان، و نظارت، ارزیابی و ارائه بازخورد مداوم از وضعیت عملکرد دانشجویان و ارکان اصلی، بهبود مداوم و بازتعریف برنامه ها از اهم موارد بازنگری و بازتولید برخی مولفه های سازمان به شمار می رود.

او، در پایان با اشاره به استقرار و اجرای مدل اعتبار بخشی در دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی با دو زیر محور ارزیابی درونی و بیرونی، آشکار سازی جنبه‌های مختلف درونداد، فرایند، برونداد و پیامد کیفیت عمل در دانشگاه، یاری‌ دادن به خود تنظیمی امور و نهادینه کردن فرهنگ ارزیابی، بهبود کیفیت اقدامات و مشارکت اعضای هیات علمی در راستای شفاف سازی حیطه انتظارات، قدرت سپاری به افراد و پاسخگو نمودن آن ها در قبال سازمان و ماموریت دانشگاه، شناسایی امکانات بالقوه برای بهبود وضع موجود را از اهداف مهم این فعالیت در راستای تعالی و پیشرفت دانشگاه دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
النا
۲۲:۳۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
با سلام ،با چه منطقی دانش آموزی که در دوران تحصیل خود نمرات پایینی داشته،در حد زیر ده میتونه آموزش دهنده خوبی بشه،یه سری به قبولین تربیت معلم بزنید متوجه خواهید شد که معیار خوبی برای انتخاب دانشگاه فرهنگیان ندارید
آخرین اخبار