به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در نشست ارائه دستاوردهای انقلاب اسلامی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و رونمایی از چند طرح به مناسبت دهه مبارک فجر، اظهار کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی در ابعاد مختلفی قابل بحث است و امروز در حوزه علم و فناوری و به ویژه آموزش و پرورش استثنایی صحبت خواهیم کرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ادامه داد: ایران در حوزه علم و دانش جزو ۱۷ کشور جهان است و برکت انقلاب اسلامی میزان باسوادی از ۴۷ درصد اول انقلاب به بیش از ۹۵ درصد ارتقا پیدا کرده است.
حسینی افزود: در آموزش و پرورش استثنایی، ۱۵ هزار همکار خانم و ۷ هزار و ۳۰۰ همکار مرد در حال فعالیت هستند و در حوزه دختران استثنایی اقدامات زیادی انجام شده است. از جمله این اقدامات میتوان به تاسیس مدرسه دخترانه اوتیسم در تهران که در بدو ورود ۳۹۰ نوآموز و در دوره دوم متوسطه حرفهای ۶۶ نفر در آن در حال تحصیل هستند، اشاره کرد.
او بیان کرد: حدود ۲۳ رشته برای دختران ناشنوا و ۲۰ رشته برای پسران در کار و دانش داریم و از ۲۸۹ نفر قبولی کنکور در سال ۹۸، ۱۵۴ دانش آموز دختر حوزه استثنایی بودهاند. اخیرا هم رشته موسیقی ساز ایرانی را برای دانش آموزان در نظر گرفتهایم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، گفت: توانمندسازی در حوزه زنان به خوبی اتفاق افتاده، اما فرصت آفرینی هنوز صورت نگرفته است که باید این دو موضوع را همراه باهم داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: در سازمان ۱۱ سیاست راهبردی تحت عنوان گسترش و تعمیق عدالت، توسعه مشارکت در همه ابعاد، اجتماعی شدن و جامع پذیری سازمان، حقوق شهروندی، توجه به ارتقا، توسعه آموزش فنی و حرفهای و مهارتی، ارتقای کمی و کیفی توان بخشی و تربیت، فراگیرسازی، کاهش تمرکز سازمانی، مناسب سازی، نگاه دانش بنیاد و مشارکت محور در برنامه، نگهداشت و ساماندهی نیروی انسانی داریم.
او ادامه داد: وقتی از دستاوردها صحبت میکنیم یکی از افتخارات ایران خود سازمان استثنایی با رویکرد عدالت محور است که در سال ۷۰ به عنوان مولود انقلاب راه اندازی شده است و پس از تصویب در ۷ طیف خدمات رسانی را انجام میدهد.
او افزود: از زمان تاسیس سازمان تاکنون بیش از ۱۵۳ هزار دانش آموز داشتهایم که این تعداد نسبت به گذشته ۱۷.۵ برابر شده است. این دانش آموزان در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی، ۱۴ هزار مدرسه پذیرا و ۵۰۰ مدرسه پشتیبان تحصیل میکنند.
حسینی بیان کرد: تا سال ۷۰ کمی بیش از ۶۰۰ مدرسه داشتیم و تاسیس مدارس بیشتر از برکات انقلاب است. تعداد ۲۵۶ از این مدارس با مشارکت خیرین ساخته ساخته شده است و حدود ۲۳ هزار همکار در رشتههای مختلف کار تعلیم و تربیت را برعهده دارند.
او ادامه داد: ۷۱۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و ۱۵ مرکز مشاوره خانواده پس از انقلاب راه اندازی شده است. همچنین در سالهای ۸۸ تا ۹۸ اعتبارات سازمان بیش از ۸ برابر افزایش یافته است و در بحث ایاب و ذهاب دانشآموزان هم در سالهای ۹۲ تا ۹۷ حدود ۴۲ برابر افزایش اعتبارات را داشتهایم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: خدمات توانبخشی و برنامههای حمایتی نیز در کنار آموزش و پرورش دانش آموزان است و خدمات توانبخشی با بکارگیری ۸۶۴ نیرو ارائه میشود و ۸۰۰ نیروی دیگر نیاز داریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: کمک هزینه دارویی، بیمارستانی و پاراکلینیک بدون سقف به دانش اموزان ارائه میشود و خدمات دندانپزشکی و ویلچر افزایش تعرفه داشته است.
حسینی گفت: یکی از اقدامات پرافتخار دیگر در سازمان، ایجاد مراکز توانبخشی و مشکلات یادگیری است. سیاست ما توسعه کمی و کیفی این مراکز است زیرا مکمل جریان تربیت هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۴ هزار مدرسه پذیرا داریم، گفت: توسعه آموزش منزل محور، بیمارستان محور و موسسه محور در دستور کار است و ۶ میلیون سرانه را برای این موضوع قرار دادیم که با ۱۹ نفر شروع شده است.
حسینی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۹ حداقل یک مدرسه استاندارسازی میشود، افزود: تاکنون ۹۱۹ اثر محتوایی تولید و مناسب سازی شده است. نهضت زبان اشاره و بریل آموزی آغاز شده و نهضت مشارکت توان افرایی نیز باید طراحی شود. ۲ هزار و ۱۶۳ معلم ناشنوا در حال تدریس داریم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به افتتاح ۲۲ پروژه ورزشی و آموزشی با ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان در دهه فجر اشاره کرد و گفت: در این ایام طرح رتبه بندی معلمان نیز اجرایی شد و ساخت سالنهای ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسهای را شروع کردیم.
حسینی به برخی از طرحهایی مانند: پارلمان معلمان استثنایی و جام که امروز رونمایی شد اشاره کرد و ادامه داد: قصد داریم شورای مدرسه را به مشارکت دعوت کنیم که تحت عنوان نظام مشارکت طرح تا ستاد است.
انتهای پیام/