معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: استان اردبیل در توسعه واحد‌های گلخانه‌ای در سطح کشور بسیار موفق عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد علی طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در جلسه کارگروه استانی تولید محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی گفت: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی میزان تولید کل محصولات کشاورزی فقط ۳۶ میلیون تن بود در حالیکه این میزان در حال حاضر بیش از ۱۲۸ میلیون تن می‌باشد.

او افزود: در حال حاضر فقط در بخش کشاورزی قبل از انقلاب ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات سردرختی تولید در حالی که این میزان در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون تن می‌باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی بیان کرد: در زمینه تولید شیر نیز به خواست خداوند سال گذشته بیش از ۱۰ و نیم میلیون تن شیر تولید و روانه بازار مصرف شد.

طهماسبی افزود: یکی از مهمترین فاکتور‌هایی که در توسعه واحد‌های گلخانه‌ای بسیار حائز اهمیت است آب مورد نیاز برای واحد‌های گلخانه‌ای است. باید مدلی از آبیاری در واحد‌های گلخانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد که با آبچرخانی بتوانیم به میزان بیش از ۵۰ درصد مصرف آب صرفه جویی کنیم به عبارت دیگر با رعایت اصل بهره وری بتوانیم ۵۰ درصد آب را بازیافت نائیم تا حداکثر راندمان را باحداقل آب مصرفی داشته باشیم.

او با نگاه تخصصی به اصل استفاده بهینه از مصرف آب در واحد‌های گلخانه‌ای افزود: در سیستم آبچرخانی فقط تعرق در گیاه وجود دارد در واحد‌های گلخانه‌ای مقوله‌ای بنام تبخیر اصلا وجود خارجی ندارد به همین دلیل هم هست که در این واحد‌ها همه چیز منجمله آب تحت کنترل است و اساسا می‌توان گفت که هدف از احداث واحد‌های گلخانه‌ای صرفه جویی در آب مصرفی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: میزان تولید محصولات گلخانه‌ای  ۱۰ برابر فضای باز است کشاورزی در گلخانه‌ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین‌های کشاورزی دارای دردسر و مشکلات کمتری است؛ به علاوه بازده زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاه‌تر است، بنابراین با در نظر گرفتن این موارد می‌توان به این نتیجه رسید که کشاورزی گلخانه‌ای می‌تواند سودآوری بیشتری داشته باشد و می‌توان گفت که سود گلخانه گاهی ده‌ها برابر از کشاورزی معمولی است.

طهماسبی بیان کرد: برای تولید و پرورش تجاری گیاهان و میوه جات با کیفیت بالا و در تمام طول سال باید شرایط محیطی مطلوب به همراه کنترل عوامل خسارت زا نظیر باد، طوفان‌های ویرانگر، سرما و یخبندان و … در نظر گرفت که با رعایت و مدیریت آن‌ها می‌توان به محصول مرغوب و به تبع آن سودآوری مد نظر رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل نیز افزود: میزان تولیدات محصولات کشاورزی بعد از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی نیست قبل از انقلاب میزان تولیدات محصولات کشاورزی به قدری در سطح پائینی قرار داشته است که در مجموع می‌توانسته مایحتاج غذایی و پروتئینی و لبنی کل کشور را به مدت فقط ۳۳ روز تولید کند این در حالی است که در حال حاضر در تولید بسیاری از محصولات مهم استراتژیک به خودکفایی رسیده ایم و در برخی از محصولات نیز صادرات موفقیت آمیزی داریم.

ارژنگ عزیزی گفت: وضعیت در قبل از انقلاب به صورتی بوده است که بسیاری از مراکز درمانی و بهداشتی توسط بنگلادشی‌ها و هندی‌ها تامین می‌شد و عملا کشور در حوزه بهداشت نیز هیچ نیروی متخصصی نداشت.

او بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه‌ای که فی مابین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور منعقد شده است مقرر گردیده است که تا افق توسعه سال ۱۴۰۰ در حدود ۲۵۰۰ هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گلخانه‌ای برود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل افزود: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای می‌بایست هدفمند و دقیق باشد به گونه‌ای که قبل از احداث سازه‌های گلخانه‌ای می‌بایست نوع محصولی که در آن تولید می‌شود مشخص باشد و با هدف و طرح از پیش تعیین شده و کارشناسی اقدام به احداث سازه شود تا در آینده بهره برداران با مشکلی واجه نشوند.

عزیزی تصریح کرد: صرف احداث سازه‌های گلخانه‌ای و تولید برای بهره وری بیشتر و مطلوبتر کافی نیست در کنار این واحد‌های عظیم گلخانه‌ای می‌بایست به گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز اهمیت داده شود تا با تبدیل محصولات تولیدی ارزش افزوده آن بالا برود و زمینه‌های مناسبت اشتغال بیشتر و بهره وری مطلوب فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز افزود: در چند سال اخیر کار‌های خوبی در استان در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای در فضای بسته صورت گرفته است که نقش بسیار مهمی در بکارگیری نیرو‌های فعال و کارمندو افزایش درآمد خانوار‌ها داشته اند.

خلیل نیکشاد بیان کرد: عملیات اجرایی ۱۶۰۰ هکتار از مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان آغاز شده است که ۴۰۰ هکتار از آن به اتمام رسیده است و ۶۰۰ هکتار از آن نیز شناسایی و به متقاضیان در حال واگذاری است.

او افزود: دو سال قبل فقط در استان ۱۲ هکتار واحد گلخانه‌ای در حال فعالیت و تولید بود در حالی که امسال این رقم به بیش از ۰۱۰ هکتار رسیده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.