در زمان حکومت شاهنشاهی در ایران، وضعیت راه ها در بیشتر استان های کشور وضعیت نامطلوبی داشت،اما پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت راه ها و پل ها را متحول کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، راه‌های زمینی به مسیری گفته می‌شود که معمولاً هموار هستند و سطح روی آن‌ها با لایه‌های صافی پوشیده شده تا عبور از روی راه را آسان‌تر کند.

در گذشته راه‌های زمینی مناسب عبور انسان و چهارپایان بودند که با ورود خودرو به عنوان وسیله حمل و نقل، راه‌های زمینی برای تردد آن تغییرات فراوانی کرده‌اند.

راه‌های زمینی با توجه به مشخصاتی مانند عرض، نوع پوشش، محدوده شیب، محدوده شعاع گردش و... به انواع مختلف نام‌گذاری شده است.

پل‌ها نیز در تردد انسان ها، وسایل نقلیه و احشام نقش مهمی ایفا می‌کنند و به انواعی از جمله؛ چوبی، سازه ای، معلق و... تقسیم و بسته به محل احداث آن‌ها بر روی رودخانه و خشکی احداث می‌شوند.

با وجود اهمیتی که راه‌ها و پل‌ها در تردد همه دارند، اما استان کهگیلویه و بویراحمد تا پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، از وجود آن‌ها به میزان زیادی محروم بود و مردم ساکن در مناطق مختلف به خصوص روستا‌ها و مناطق صعب العبور برای عبور از کوهستان‌ها و رودخانه با مشکلات متعدد مواجه می‌شدند.

 انقلاب در راه های کهگیلویه و بویراحمد پس از پیروزی انقلاب اسلامی

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ماشین آلات و دانش بشر با همت مسئولان به جنگ کوه‌ها و رودخانه‌ها رفتند و پل‌ها و راه‌های بسیاری را به منظور تردد آسان به مردم هدیه دادند.

به منظور بررسی آخرین وضعیت پل‌ها و راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان کهگیلویه و بویر احمد با مدیرکل راه و شهرسازی این استان گفت و گو کردیم.

تحول در کهگیلویه و بویر احمد پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پژمان نیک اقبالی مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویر احمد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، گفت: وضعیت خاص توپوگرافی استان و وجود دره‌های عمیق و همچنین تعداد زیاد رودخانه‌ها، باعث شده نیاز به احداث پل بیش از سایر مناطق کشور احساس شود.

او افزود: با توجه به اینکه پل‌ها در اتصال دو نقطه در استان، به خصوص نقاط کوهستانی و صعب العبور و همچنین عبور از رودخانه‌ها نقش اساسی دارند، لذا اداره کل راه و شهرسازی استان علاوه بر انجام سایر وظایف، از احداث پل‌ها در نقاط مختلف غافل نشده است.

وقوع انقلاب در راه های کهگیلویه و بویراحمد پس از پیروزی انقلاب اسلامی

نیک اقبالی اظهار داشت: در سال‌های حکومت پهلوی در ایران، تعداد پل‌های ارتباطی در کهگیلویه و بویر احمد فقط ۲ هزار پل بود که با تلاش مسئولان و تامین اعتبارات لازم، بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون، تعداد پل‌ها به ۶ هزار و ۵۰۰ عدد رسید.

وجود بیش از ۴ هزار کیلومتر راه روستایی در استان

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر ۵ هزار و ۹۹۵ کیلومتر راه در استان زیر بار ترافیکی است، تصریح کرد: از این میزان راه، هزار و ۶۵۸ کیلومتر راه اصلی و فرعی و چهارخطه و ۴ هزار و ۲۷۰ کیلومتر راه روستایی خاکی، شوسه و آسفالته در شهرستان‌های بویراحمد، دنا، باشت، گچساران، چرام، دهدشت، لنده و بهمئی وجود دارد.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویر احمد ادامه داد: در شهرستان بویر احمد یکهزار و ۲۷۲ کیلومتر راه شامل؛ ۳۹۹ کیلومتر راه خاکی، ۲۰۱ کیلومتر راه شوسه و ۶۷۲ کیلومتر راه آسفالته وجود دارد.

او اذعان داشت: در شهرستان دنا نیز ۱۳۰ کیلومتر راه خاکی، ۴۵ کیلومتر راه شوسه و ۲۰۴ کیلومتر راه آسفالته وجود دارد که مجموع راه‌های این شهرستان ۳۷۹ کیلومتر می‌شود.

وقوع انقلاب در راه های کهگیلویه و بویراحمد پس از پیروزی انقلاب اسلامی

به گفته پژمان نیک اقبالی، ۳۲۴ کیلومتر راه در شهرستان باشت، ۳۶۶ کیلومتر راه در شهرستان گچساران، ۳۴۰ کیلومتر راه در شهرستان چرام، ۹۵۶ کیلومتر در شهرستان دهدشت، ۲۰۸ کیلومتر راه در شهرستان لنده و ۴۲۵ کیلومتر راه در شهرستان بهمئی وجود دارد که مجموع تمامی راه‌ها ۴ هزار و ۲۷۰ کیلومتر راه روستایی خاکی، شوسه و آسفالته ثبت شده است.

کهگیلویه و بویر احمد چند کیلومتر راه اصلی دارد؟

او در خصوص آخرین وضعیت راه‌های اصلی کهگیلویه و بویر احمد گفت: یک هزار و ۶۸۵ کیلومتر راه اصلی، فرعی و چهار خطه وجود دارد، که شهرستان بویر احمد با ۵۵۰ کیلومتر و شهرستان لنده با ۴۹ کیلومتر به ترتیب بیش‌ترین و کمترین سهم از راه‌های استان را به خود اختصاص داده اند.

این مقام مسئول میزان راه‌های اصلی، فرعی و چهارخطه در شهرستان دنا را ۱۷۸ کیلومتر، شهرستان باشت را ۹۳ کیلومتر، گچساران را ۳۱۷ کیلومتر، چرام را ۱۵۶ کیلومتر، دهدشت را ۲۴۴ کیلومتر و بهمئی را ۸۹ کیلومتر عنوان کرد.

۳۰ تونل در استان وجود دارد

نیک اقبالی در خصوص تعداد پل‌ها بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویر احمد، ۳۰ تونل وجود دارد که ۱۷ دهنه آن در شهرستان بویر احمد، ۱۲ دهنه آن در شهرستان دنا و یک دهنه آن در شهرستان دهدشت احداث شده است.

او اظهار داشت: ۲۳ باب راهدارخانه در استان فعال هستند که ۱۰ باب آن در بویراحمد، ۳ باب از این راهدارخانه‌ها در دنا، ۳ باب در دهدشت، ۲ باب در چرام و ۲ باب در بهمئی فعال هستند، ضمن اینکه در باشت، گچساران و لنده نیز هر کدام یک راهدارخانه فعالیت دارد.

وقوع انقلاب در راه های کهگیلویه و بویراحمد پس از پیروزی انقلاب اسلامی

به جمع اهالی منطقه ای رفتیم که روز‌های سخت نبود پل و مشقت‌های عبور از رودخانه و مناطق کوهستانی و صعب العبور را چشیده بودند.

عبدی ساکن روستای برایی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، گفت: در دوران تحصیل ما که با دوران شوم پهلوی هم دوره بود، در این روستا پل وجود نداشت و برای تردد از این مسیر به منظور رسیدن به مدرسه و یا سایر کار‌های روزانه مشکلات زیادی داشتیم.

او افزود: زجرآورترین و تلخ‌ترین لحظه برای رسیدن به مدرسه، همان لحظه‌ای بود که باید از رودخانه عبور می‌کردیم، چراکه شدت آب رودخانه و آب آن زیاد بود و عبور از آن به سختی در فصل تابستان و زمستان انجام می‌شد.

دانش آموز تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به هر جای ایران که نگاه می‌کنیم، عمران و آبادانی محسوس و محرومیت کمرنگ شده است.

یکی دیگر از ساکنان روستا در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، گفت: اصلا پل و جاده وجود نداشت، مجبور بودیم خطرات عبور از رودخانه را به جان بخریم، حتی گاهی اوقات احشام و دام‌ها نیز قربانی و در آب غرق می‌شدند.

او بیان داشت: فقط می‌توانستیم مراقب فرزندانمان باشیم تا در آب عمیق رودخانه غرق نشوند، اما خسارت‌های زیادی هم تحمیل می‌شد.

این مرد روستایی اظهار کرد: زمانی که دانش آموز بودم، دو بار کیف، کتاب و لباسهایم را در آب از دست داده ام، اما با سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ به استان کهگیلویه و بویر احمد و تاکید ایشان بر احداث پل و جاده‌های مناسب اوضاع بهتر شد.

او اذعان داشت: بلافاصه پس از سفر رهبر معظم انقلاب به استان، احداث پل‌های ارتباطی بخصوص در مناطق کوهستانی شتاب چشمگیری گرفت و یکی از مشکلات عظیم ما رفع شد.

تحولات در راه سازی و بهسازی راه ها، نه تنها از وقوع خطرات تلخ و ناگوار می‌کاهد، بلکه سبب تردد آسان خودرو‌ها و جابجایی آسان اهالی مناطق مختلف می‌شود که این مهم با همت مسئولان و تامین اعتبارات موردنیاز محقق خواهد شد.

گزارش از یاسر سجادپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.