مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از امروز وزش باد در این استان آغاز می‌شود و انتظار می‌رود روز چهارشنبه سرعت وزش باد با احتمال وقوع توفان گرد و خاک به ۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

توفان سیستان و بلوچستان را فرا می‌گیردمحسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: اظهار داشت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی از امروز وزش باد در سیستان و بلوچستان بویژه نواحی مرکزی و نوار غربی این استان آغاز می‌شود و سرعت وزش باد سه‌شنبه شب و روز چهارشنبه به اوج خود می‌رسد.

او با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود سرعت وزش باد در نواحی مرکزی و غربی ۴۰ تا ۷۰ و مناطق شمالی و زاهدان ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد، افزود: انتظار می‌رود در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان نیز وزش باد با سرعت ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت روی دهد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: خیزش گرد و خاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا، مواج شدن دریای عمان و احتمال وارد شدن خسارت به سازه‌های موقت و تاسیسات از جمله پیامد‌های این باد شدید است.

وی افزود: با توجه به سرعت وزش باد، در نقاط مستعد احتمال وقوع توفان گرد و خاک و اختلال در تردد‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی وجود دارد.

حیدری ادامه داد: توصیه می‌شود اقدامات لازم برای کاهش خسارت ناشی از وزش باد اتخاذ شود. همچنین در تردد‌های جاده‌ای بویژه تردد در محور‌های زاهدان - نصرت آباد - بم و بم - ایرانشهر احتیاط شود.

او همچنین به ورود سامانه بارشی به سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: از اواخر وقت دوشنبه سامانه بارشی وارد استان می‌شود و نیمه شمالی و جنوب غرب استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بارش‌های این سامانه از نوع باران و رگبار خواهد بود که انتظار می‌رود با توجه به حجم ریزش‌ها آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و پرآب شدن رودخانه‌های فصلی را در پی داشته باشد.

اوبیان کرد: توصیه می‌شود در زمان فعالیت سامانه بارشی از تردد در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها و همچنین با توجه به احتمال برخورد صاعقه از رفتن به ارتفاعات و قرارگیری در فضای باز خودداری شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.