پرورش و نحوه جوجه کشی از کبک

جوجه کشی از کبک را میتوان به دو روش متفاوت طبیعی و غیر طبیعی انجام داد.

پرورش و نحوه جوجه کشی از کبکبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  جوجه کشی از کبک را میتوان به دو روش متفاوت طبیعی و غیر طبیعی انجام داد. در روش مصنوعی از دستگاه جوجه کشی و در روش طبیعی از کبک ماده و یا مرغ بهره گرفته میشود. در این نوشتار به شرح جوجه کشی مصنوعی با دستگاه را از کبک پرداخته ایم.

در طبیعت و حیات وحش فصل بهار برای بسیاری از پرندگان از جمله کبک ها، زمان تولید مثل و جفت گیری میباشد. اما در روش غیر طبیعی با استفاده از برقراری شرایط مناسب و سیکل نوردهی معین میتوان در تمامی فصل ها از این پرنده جوجه کشی نمود.  دوره جوجه کشی کبک بین 23 الی 25 روز متغیر میباشد و به طور متوسط جوجه ها بعد از 24 روز متولد میشوند.

آشنایی با خواص گوشت کبک

وجود پروتئین بالا و غنی بودن گوشت کبک به انواع آسید آمینه های ضروری و مینرال های مختلف همچون فسفر، آهن، منیزیم، گوگرد، پتاسیم و آلبومین نشان از ارزش غذایی بالا و بسیار مفید گوشت این پرنده میباشد. افزون بر این میزان چربی و کلسترول گوشت کبک بسیار پایین است. برای داشتن رژیم غذایی سالم، خوردن گوشت کبک به تمامی افراد توصیه میشود. تقویت حافظه، تقویت قوای جنسی، رفع ضعف عمومی بدن، کاهش تب، درمان کم خونی، تقویت دستگاه گوارشی، کمک به صرع، پیشگیری از بیماری های قلبی و ... از خواص مفید مصرف گوشت کبک میباشند.

پرنده کبک در سن 3 الی 4 ماهگی به وزن مطلوب رسیده و آماده کشتار میشود. همچنین کبک ها در سن 6 الی 7 ماهگی به سن بلوغ می رسند و آمادگی لازم را برای جفت گیری و تولید مثل به دست می آورد. امروزه پرورش کبک و جوجه کشی از آن به یک کسب و کار پر رونق بدل شده است و هر روز بر مخاطبین این حوزه افزوده می شود.

پرورش و نحوه جوجه کشی از کبک

مزایای جوجه کشی غیر طبیعی

جوجه کشی طبیعی از کبک مشکلات و محدودیت های فراوانی دارد. این پرندگان نسبت به تخم های نطفه دار خود بسیار حساس میباشند. در جوجه کشی طبیعی از پرندگان وحشی در صورتیکه فرد پرورش دهنده تخم های نطفه دار را لمس کند، پرنده مولد از خوابیدن بر روی تخم ها امتناع می ورزد و آنها را از لانه بیرون می اندازد. در حقیقت این یک نوع مکانیزم دفاعی و امری کاملا غریزی میباشد که بسیاری از پرندگان وحشی در زمان احساس خطر بدین شکل رفتار میکنند. از این رو پروش دهندگان کبک، جوجه کشی با دستگاه را به روش طبیعی ارجحیت دانسته و بدین روش اقدام به تکثیر پرنده های خود مینماید.

دما و رطوبت مورد نیاز دستگاه جوجه کشی از کبک

فرایند جوجه کشی مصنوعی یا همان دستگاه جوجه کشی از کبک را میتوان با جمع آوری و یا تهیه تخم های نطفه دار این پرنده و آماده سازی ماشین جوجه کشی آغاز نمود. تخم های نطفه دار کبک برای رشد و تبدیل شدن به جوجه نیازمند دما و رطوبت خاص، تهویه کافی و چرخش مدام می باشند.

دوره انکوباسیون این پرنده 24 روز طول میکشد. دمای ایده ال برای تخم های نطفه دار کبک در زمان ستر 37.2 الی 37.5 درجه سانتی گراد و رطوبت مناسب نیز 55 الی 60 درصد میباشد. همچنین چرخش آرام و پیوسته تخم ها نیز در طول ستر الزامی است. در زمان هچ و ابتدای روز 22 ام، تخم های نطفه دار باید در معرض دمای 36.5 الی 37 درجه سانتی گراد و رطوبت مابین 75 الی 80 درصد قرار گیرند. در ایام هچ، چرخش تخم های نطفه دار باید متوقف شود. در طول جوجه کشی نیز باید عمل کندلینگ و نطفه سنجی تخم ها انجام گیرد تا تخم های بدون نطفه و یا تخم های تلف شده از داخل دستگاه خارج شوند. مدت زمان جوجه کشی ممکن است 25 روز و حتی در برخی موارد بیش از 25 روز طول بکشد. برای موفقیت در جوجه کشی کبک، رعایت اصول اولیه، استفاده از تخم های نطفه دار تازه و دستگاه جوجه کشی دقیق و باکیفیت الزامی است. زیرا که سیکل جوجه کشی تحت تأثیر هر کدام از این فاکتورها میباشد و نباید خللی در روند هر یک از آنها ایجاد شود.

پرورش و نحوه جوجه کشی از کبک

کلام آخر

کبک از جمله پرندگانی است که گوشت آن بسیار لذیذ بوده و با خواص درمانی زیادی شناخته میشود. صنعت تکثیر و پرورش کبک چند سالی است که در ایران رواج یافته و بستر کارآفرینی و درامدزایی مناسبی برای افراد مختلف فراهم نموده است. هم اکنون در استان های مختلف همچون استان فارس، کرمان، اصفهان، سمنان و چندین استان دیگر پروش کبک به روش صنعتی و سنتی در حال انجام گرفتن است. برای موفقیت در حوزه پرورش کبک و تکثیر آن، توجه به کیفیت دستگاه بسیار مهم میباشد. زیرا در جوجه کشی حجم اصلی کار بر عهده دستگاه بوده و این کیفیت دستگاه است که راندمان نهایی را تعیین میکند. وب سایت چیکن هچ برای پوشش کامل نیاز پرورش دهندگان عزیز، از ابتدای سال 1383 اقدام به عرضه و فروش انواع دستگاه جوجه کشی ساخت داخل و دستگاه جوجه کشی خارجی نموده است. در وب سایت چیکن هچ شما می توانید محصولات تولید کنندگان داخلی و خارجی فعال در این عرصه را به همراه مشخصات کامل هر دستگاه مشاهده نمایید. چیکن هچ با تحلیل های موشکافانه تمامی دستگاه ها را از زوایای مختلفی بررسی نموده و توانست در مدت زمان کوتاه به عنوان مرجع اصلی و معتبر در زمینه عرضه دستگاه های جوجه کشی شناخته شود. شما نیز می توانید با مراجعه به وب سایت چیکن هچ بر اساس نیاز، متناسب ترین دستگاه را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات کامل تر به چیکن هچ (https://chicken-hatch.com/ ) مراجعه نمایید .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار