اسلامی گفت: طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی و افزایش عرضه مسکن، از تسهیلات اجاره به مستأجران مؤثرتر خواهد بود.


طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی از تسهیلات اجاره مؤثرتر خواهد بود / وزارت راه و شهرسازی در طرح مالیات‌های خانه مظلوم واقع شدمحمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بازار مسکن از رکود خارج شده و طبق آمار‌ها و گزارشات ارائه شده از سوی مرکز آمار و دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی هم‌اکنون هیچ رکودی در بازار مسکن وجود ندارد و با توجه به افزایش تولیدات، این بازار رونق گرفته است، بیان کرد: بازار مسکن تابع مؤلفه‌های مختلفی است و ما ثابت قدم به دنبال تولید مسکن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن هیچ تغییری نکرده است، گفت: برنامه تولید مسکن در حال شکل‌گیری است و امیدواریم بتوان با شتاب بیشتر تولید مسکن را ادامه داد، البته هدف ما شتاب بخشی در جریان تولید مسکن است.

او یادآور شد: قیمت مسکن تابع مؤلفه‌های مختلف اقتصادی است و تنها تابع بخش تولید و عرضه مسکن نیست، اما ما سعی کرده‌ایم با حمایت از تولید مسکن  ثباتی را در قیمت‌ها ایجاد کنیم.

وام  مسکن اضافی نمی دهیم

اسلامی بیان کرد: اوراق گواهی حق تقدم به هر متقاضی پرداخت نمی‌شود و ما وام اضافه نمی‌دهیم بلکه سعی کرده‌ایم سرمایه در گردش را وارد صندوق تأمین مسکن کنیم.


بیشتر بخوانید: خانه های خالی تهران در کدام مناطق قرار دارند؟


وزیر راه و شهرسازی به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی برای سامانه اخذ مالیات از خانه‌های خالی مظلوم واقع شد و طرحی که در این رابطه ارائه شده است هیچ یک ازگزینه های آن در اختیار ما نیست.

وزارت راه و شهرسازی چگونه خانه های  خالی را شناسایی می کند؟

او با اشاره به اینکه چندین سال بر سر طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی نامه نگاری و پیگیری‌های مستمری مبنی بر آن که هیچ یک از این گزینه ها در اختیار ما نیست انجام شد، افزود: پس از پیگیری‌های بسیار زیاد، وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت سامانه‌ای طراحی کند که به صورت دیتا ماینینگ از بانک‌های اطلاعاتی، اطلاعات مربوط به پروانه ساختمانی، پایان کار و ... اطلاعات مورد نیاز خود را تهیه کند.

اسلامی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی از طریق این دیتا ماینینگ می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد و از طریق آن خانه‌های خالی را شناسایی کند و ما امیدواریم این سامانه را بتوانیم تا پایان سال راه‌اندازی کنیم و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره وام اجاره هم گفت: طرح پرداخت تسهیلات به مستأجران از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد شد و ما نیز نقطه نظرات مربوط به این طرح را ارائه کرده‌ایم که در شورای هماهنگی اقتصاد باید مطرح شود.

او توضیح داد: هدف از پرداخت این تسهیلات توانمند کردن مستأجران برای پرداخت رهن و اجاره است.

اسلامی یادآور شد: با طراحی سامانه جامع املاک و اسکان و اخذ مالیات از خانه‌های خالی، می‌توانیم سرعت عرضه واحدهای مسکونی را بیشتر کنیم که این اقدام به نظر من مؤثرتر از پرداخت تسهیلات به مستأجران خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا طرح وزارت اقتصاد مبنی بر تسهیلات صندوق رهن و اجاره موثر واقع خواهد شد؟ گفت: من هنوز این طرح را نخوانده‌ام و نمی‌توانم در رابطه با آن اظهار نظر کنم.

آخرین جزئیات بازآفرینی شهری و احیای بافت فرسوده در تهران

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آخرین وضعیت طرح‌های بازآفرینی شهری و تسهیلات آن هم گفت: تمامی اراضی در بافت‌های فرسوده شناسایی شده و بخشی از اراضی هم در این زمینه خریداری شده است؛ هم‌اکنون مسیر در طرح بازآفرینی شهری هموارتر شده و با توجه به اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته است اجرای آن بر ریل افتاده است.

او بیان کرد: تسهیلاتی که در بافت‌های فرسوده اختصاص می‌یابد با نرخ سود ۱۸ درصد است که ۹ درصد از آن را دولت پرداخت می‌کند و ۹ درصد دیگر آن هم توسط متقاضی پرداخت می‌شود، البته نوسازی واحد‌های مسکونی در این مناطق  با پروانه ساختمانی رایگان انجام می شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سرانه‌های زندگی در محلات بافت‌های فرسوده به صورت کامل وجود دارد و این خود یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها در اجرای این طرح است.

پایان بافت فرسوده کردستان تا سال ۱۴۰۰

اسلامی توضیح داد: در کردستان نوسازی و بازآفرینی شهری به صورت ویژه در حال اجراست و تا سال ۱۴۰۰ هیچکدام از محلات در این استان جزء بافت‌های فرسوده به شمار نمی‌روند.

او درباره طرح اقدام ملی مسکن در پردیس و پرند نیز گفت: ظرفیت‌های ویژه‌ای برای طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته‌ایم و در دور دوم هم این ظرفیت‌ها در شهر‌های جدید استان تهران افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی در پایان درباره وضعیت راه‌های مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان  گفت: از راهداری‌های استان‌های گوناگون برای ایجاد عبوری امن و آسان اقدام کرده‌ایم و با تصویب مصوبات دولت و تخصیص منابع مالی بازسازی این مسیرهای مواصلاتی در استان را پیوسته ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
سلام
تمام مصالح ساختمانی یا نیست یا قیمتش سه برابر شده بعنوان مثال اجر سفالی طی یک هفته از ۵۰۰ تومان شده نزدیک هزار تومان برای گرفتن پروانه ساختمانی شهرداری‌ها آنقدر پول می گیرند که دیگه عملا پولی نمی مونه برا مالک تا ساخت و سازو شروع کنه. با این اوضاع چجوری قیمت می دونه کاهش پیدا کنه. تازه اگر واحد ساخته شده اجاره هم داده شود بعد از اتمام قرارداد مالک بیچاره چندین برابر اجاره دریافتی باید بده برای تعمیرات.
Germany
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
ماشن های بالای ده هزار دلار هم باید ماهی سی دلار مالیات بدهند و خرج حمل و نقل عمومی شه و کشور رو با مالیات بسازیم مثل کشور های اروپایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
مسکن باید از کالای سرمایه ای خارج شود بنابراین باید بههر کس که بیشتر از یک خانه دارد مالیات تعلق گیرد. وقتی طرف خانه را می خرد و چند ماه بعد به قیمت بیشتر و دلخواه می فروشد نتیجه همین می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خیلی خوبه ، تو شمال که پر از خونه های خالیه که فقط چند روزدر ماه صاحباشون میان ، کاش عملی بشه
Netherlands
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
آقای وزیر در جریان باشید که در این زمینه تا به حال کار خاصی انجام نشده
Netherlands
محمد
۱۳:۵۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
جناب وزیر: چرا وقتی فقط تعداد مصالح ساختمانی گرونتر شده بایستی 1 متر مربع زمین در تهران و شهرهای دیگه چندین میلیون گرونتر بشه؟؟؟؟
این گرونی ربطی به مصالح ساختمان نداره
به فکر ما مستاجرها باشید
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
درسته محمد این گرونی ربطی به مصالح ساختمان نداره قیمتها درگرو پولهای نقد پولدارا است تا زمانی ارزش ریال پایین بیاد قیمتها بالا میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
با سلام و احترام، مسئولان فقط حرف شو می زنند و عملی به وعده های که دادند نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
این قدر وسایل گران شده است که اگر مستاجر یک پکیج یا کولر را از بین ببرد
مثل این است که خانه را مجانی کرایه داده ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
بجای دلالی برو دنبال تولید باش
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
کسانی که قبوض برق و آب و گاز و تلفن را مینویسند به راحتی خانه های خالی را میشناسند از وزارت نیرو آب و گاز کمک بگیرید و هر چه زودتر اجراییش کنید تا همه ی مردم به امید خدابتوانند سقفی بالای سرشان داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
نیک فرجام
۱۳:۰۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
اگرخانه ای خالی نباشدهم اجاره وهم قیمت آپارتمان پایین می آید درهشت واحدمادوواحد دوسال است همینطورخالی افتاده دولت اگرشهرهای بالای پانصدهزارنفررامدیریت کندمعلوم می شودمشگل مسکن حا می شود یاخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
مالیات شرط برقراری عدالت اجتماعی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
یکی از شروط برقراری عدالت اجتماعی

از خانه های خالی مالیات گرفته شود
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
از همه خانه ها مالیات گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
دیده بان
۱۱:۲۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
طرح مالیات گرفتن از خانه های خالی اجرا بشه 90 درصد مشکلات حل میشه البته اگه سرمایداران بزارن
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
امیدواریم که بگذارند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۳۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
نفهمیدم قانون مالیات دقیقا چگونه میخواهد باعث تشویق یا اجبار مالکان به فروش آپارتمان هایشان شود؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
با سلام
تسهیلات برای اجاره و یا مالیات بر اجاره و..... تنها بار بیشتری بر دوش مستاجرین میگذارد چون این پول حتما توسط مالکین به طرق دیگر دریافت میشود تنها راه مقابله با این وضعیت همین مالیات بر خانه های خالی است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
شماره تلفن اعلام کنید تا مردم خبر بدهند خانه های خالی محله هاشونو

سایت هم اعلام کنید

ولی مشخصات مخبر را نخواهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
به نظر من خونه های خالی که صاحبشون قصد نداره به مستاجر بده یا بفروشه رو باید مصادره کرد به سود بدبخت بیچاره ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خانه های خالی را شناسی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خداوکیلی شورشو در آوردن میگه 50 میلیون ماهی 1 میلیون اجاره نشسته تو خونه منه مستاجر حقوق ماهیانه بدم بهش یه فکری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
برای حذف فروش نفت خام از بودجه عمومی کشورباید برنامه ریزی توسعه همه جانبه صادرات غیر نفتی صورت پذیرد و دیگری قانونی که که همه کشور ها اجرامی کنند و درایران هم باید ان شاءالله اجراءگردد مالیات برعایدی سرمایه ازجمله مسکن،طلا،ارز معاملات ، خودرو با قیمت بالا، مالیات بر موسسات آموزش و کنکوری ،مالیات بر دلالی ها ی کلان ، مالیات بر مازاد درآمد افراد بر اساس کد ملی ، مالیات بر درآمد هنرمندان و موردی که متاسفانه در رده های بالای کشور بعلت نفوذ بعضی ها روی خوش نشان داده نشد مالیات بر سود سپرده های بانکی کلان مثلاً دو درصد ازسود سپرده یک میلیارد به بالای افراداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
5 ساله این پیشنهاد مطرحه چرا عملی نشده تا حالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
عواید این طرح برای مستاجران چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
این مالیات رو هم بعدا مالکان میخوان از مستاجران بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
آقای وزیر ۳مورد را خوب انجام بدهید مسکن به قیمت واقعیش بر میگرده( گرفتن مالیات سنگین عایدی سرمایه)( مالیات سنگین از خانه های خالی)(در کنار اینها تولید زیاد سالانه مسکن) این سه مورد تحول خوبی در مسکن ایجاد میکند لطفا این سه را اجرایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
رضا معصومی
۱۸:۱۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
آقا جون این چیزهایی که گفتی خیلی خوبه ها فقط یک اشکالی داره اونم اینه که با اینکار ها مردم نمیریزن تو خیابون و معلوم نمیشه که تحریم تاثیر داره و برجام خوبه و باید مذکره کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۸:۲۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
پایان دوره دولت قبلی ما تو مسکن مهر فقط ثبت نام کردیم سر همین فرم جیم ما قرمز هست. نه مسکن مهری تحویل گرفتیم نه زمینی برای ساخت تکلیف ما رو روشن کنید خواهشن.
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۸:۲۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خانه های اضافی مسئولین و مردم را که در شهرهای شمالی وییلاقی دارند شناسایی کنیدومالیات سنگین ببندید دیگرکشور نیاز به ساخت مسکن جدید و وام مسکن ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
جناب وزیر .. سالهاست که .. میکویند خانه های خالی باید مالیات بدهند ...
این نیز بگذرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
مشکلات زیاده کدوم رو بگیم؟
Iran (Islamic Republic of)
اکرم
۲۱:۳۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
لطفاً هرچه سریعتر مالیات از خانه های خالی گرفته شود دولت کی میخواهد از خواب بیدار شود جلوی بنگاه های بی تجربه گرفته شود جلوی کارشناسانی که الکی آمار گرانی مسکن رو میدهند بگیرید قیمت مسکن رو کاهش دهید تا همه صاحب خونه شوند و زندگی کنند جلوی طلاق ها رو بگیرید جلوی فقر رو بگیرید جلوی کشوری که رو به پیری میره رو بگیرید مسکن مصرفی باید بشه نه سرمایه
آخرین اخبار