به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بنزین یکی از سوختهای فسیلی و سرمایه ملی است که مخازن طبیعی آن در سراسر جهان پراکنده است، اما با توجه به اینکه این سوخت با گذشت میلیونها سال و از بقایای موجودات زنده و طی فرآیندهای شیمیایی تولید میشود، طی سالهای اخیر به سوخت اصلی برای خودروها و موتورسیکلتها تبدیل شده است.
این نوع سوخت علیرغم استفاده زیاد در زندگی بشر، برای محیط زیست و جانداران و انسانها مضرات زیادی به دنبال دارد و میتواند منجر به بیماریهای قلبی و تنفسی و نازک شدن لایه ازون و گرم شدن کره زمین شود.
در کشور ما نیز به دلایل مختلفی از جمله؛ توسعه شهری نشینی، طولانی شدن مسیرها و... استفاده از خودروهای شخصی بخصوص خودروهای تک سرنشین در شهرها افزایش یافته که این امر نه تنها باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا میشود، بلکه هدر رفتن سرمایه ملی را نیز به دنبال دارد، به منظور بررسی آخرین وضعیت مصرف بنزین و مصرف گاز در استان خوزستان با مدیر شرکت فرآوردههای نفتی ایران (منطقه اهواز) گفتوگو کردیم.
نعمت الله نجفی مدیر شرکت فرآوردههای نفتی ایران (منطقه اهواز) در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با اجرای طرح ساماندهی قیمت بنزین در آذرماه امسال، میزان مصرف سوخت در خوزستان، در مقایسه با مدت مشابه پارسال، حدود ۱۴ درصد کاهش را نشان میدهد.
او افزود: علیرغم اینکه طی سال ۹۸، میزان مصرف بنزین با رشد ۸ درصدی مواجه بود، با اصلاح قیمت بنزین علاوه بر توقف افزایش مصرف، کاهش مصرف را نیز شاهد هستیم.
نجفی تصریح کرد: براساس آمارها و مستندات، میزان مصرف بنزین در استان خوزستان نسبت به مدت مشابه ماه قبل نشان دهنده کاهش ۲۳ درصدی مصرف بنزین است، به این صورت که مصرف روزانه در سطح استان حدود ۴ میلیون لیتر بود که در ماههای گذشته به ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار لیتر کاهش یافته است.
این مقام مسئول بیان داشت: از سوی دیگر میزان مصرف گاز CNG در استان طی مدت مذکور افزایش یافته است، بطوری که در آذرماه ۹۸، نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۱۵ درصد افزایش را نشان میدهد.
مدیر شرکت فرآوردههای نفتی ایران (منطقه اهواز) ادامه داد: در مقایسهای که دی ماه امسال در مقایسه با همین زمان نسبت به پارسال انجام شده، با رشد ۲۳ درصدی مصرف گاز مواجه بوده ایم.
او اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط آلایندگی در استان خوزستان حاکم است، گاز CNG سوختی پاک محسوب میشود، به هر میزان مصرف این گاز افزایش یابد، برای سلامت محیط زیست بهتر است.
نعمت الله نجفی اذعان داشت: گاز CNG، گازی است که در منازل از آن استفاده میشود و کمترین میزان آلایندگی را در مقایسه با سایر سوختها دارد و در صورتی که بتوانیم مصرف این نوع سوخت را توسعه دهیم، در کاهش آلایندهها در کلانشهرها بخصوص کلانشهر اهواز بسیار موثر است.
او بیان کرد: براساس مستندات و آمارهای موجود، میزان مصرف بنزین در کلانشهرها و شهرهای بزرگ بسیار بیشتر از شهرهای کوچک است که با اصلاح قیمت این سوخت، استفاده از خودروهای تک سرنشین رو به کاهش است و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش نشان میدهد.
مرتضی بلک کارشناس انرژی در استان خوزستان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: یکی عواملی که میتواند باعث کاهش مصرف سوختهای فسیلی نظیر بنزین در خودروها شود، توسعه و ارتقا سیستم حمل و نقل عمومی است.
او افزود: استفاده از اتوبوس ها، تاکسیها و مینی بوسهای گازسوز برای حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی در کاهش آلایندهها دارد، در صورتی که در آیندهای نزدیک نیز مترو به ناوگان حمل و نقل عمومی بپیوندد، شاهد کاهش چشمگیرتر استفاده از بنزین و افزایش کیفیت هوا خواهیم بود.
بلک اظهار داشت: کاهش تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر، علاوه بر کاهش آلودگی هوا در کاهش ترافیک شهری نیز نقش بسزایی ایفا میکنند که این مهم همکاری دستگاههای اجرایی در بازسازی و افزایش اتوبوسهای شهری و افزایش تمایل شهروندان از این وسایل نقلیه را میطلبد.
کارشناس انرژی در استان خوزستان اظهار کرد: سرویس دورهای خودروهای شخصی و عمومی نیز در کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا بی تاثیر نیست، که این امر با انجام منظم تعویض روغن استاندارد و به موقع، تعویض فیلترهای هوای خودرو، تنظیم باد لاستیک ها، تخلیه صندوق عقب خودرو از لوازم غیرضروری و... محقق میگردد.
او در ادامه استفاده از گاز CNG را از دیگر عوامل موثر در کاهش مصرف بنزین و در نتیجه آلودگی هوا دانست و افزود: کشور ایران به لحاظ داشتن ذخایر گاز طبیعی، رتبه اول در جهان را دارد.
به گفته مرتضی بلک، گاز CNG سوختی پاک و ایمن است و استفاده از آن کمک بسیار زیادی در کاهش و حتی رفع آلودگی هوا دارد، ضمن اینکه از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.
او اذعان داشت: در استان خوزستان ۷۷ جایگاه گاز CNG در ۱۰ شهرستان وجود دارد که کمپرسورها و جایگاههای مذکور با ظرفیت اسمی ۸۰ هزار مترمکعب بر ساعت درحال ارائه خدمات به متقاضیان هستند.
بلک تصریح کرد: شرکت فرآوردههای نفتی خوزستان (منطقه اهواز) این توانایی را داردکه تا حدود ۴۰ درصد به ظرفیت استفاده از گاز طبیعی فشرده در جایگاهها نیز اضافه کند.
او میزان مصرف کنونی را حدود ۲۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و اذعان داشت: پس از اصلاح قیمت بنزین و افزایش قیمت آن، استقبال از مصرف گاز به شدت افزایش نشان میدهد که درحال حاضر مصرف گاز به ۲۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.
بلک بیان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت مصرف گاز تا ۸۰ میلیون متر مکعب وجود دارد، همچنان ظرفیت استفاده از این سوخت پاک تا رسیدن به میزان مذکور موجود است و ظرفیت آن نیز قابلیت ارتقاء دارد و تاثیر مستقیمی در کاهش آلایندگی و آلودگی هوا خواهد داشت.
پس از گفت و گو با کارشناسان و مسئولان، به جمع مردم رفتیم تا نظر آنها را درخصوص مصرف بنزین و گاز جویا شویم.
شهروند اهوازی که در صف انتظار جایگاه سوخت بود، در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: قبل از اصلاح قیمت بنزین، در طول ماه ۲۰۰ لیتر مصرف میکردم که با وجود افزایش قیمت میزان مصرف تغییری نکرده است و باید با نرخ آزاد بنزین تهیه کنم، چراکه ۶۰ لیتر کفاف یکماه را نمیدهد و ناچاریم به بنزین با نرخ آزاد روی بیاوریم.
او افزود: شرایط شغلی طوری است که امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی وجود ندارد، ضمن اینکه وسایل عمومی در اهواز وضعیت مناسبی ندارند و ساعتهای زیادی را باید معطل شد.
این شهروند ادامه داد: اگر قیمت بنزین را افزایش داده اند، پس وضعیت وسایل حمل و نقل را هم ساماندهی کنند، چرا که انتظار طولانی مدت در ایستگاههای تاکسی و اتوبوس برای رسیدن به محل کار و مقصد به شغل ما لطمه میزند.
یکی دیگر از رانندگان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: زمانی که بنزین سهمیه ای شد و قیمت آن افزایش یافت، باید دولت هم وضعیت حمل و نقل عمومی را ساماندهی کند، برای رسیدگی به کارهای شخصی و همچنین محل کار با مشکل مواجه هستیم.
او کمبود وسایل نقلیه عمومی در نقاط مختلف، افزایش بی رویه قیمت کرایه تاکسیها و متوقف شدن پروژه مترو را از عوامل متضرر شدن عامه مردم در پس افزایش قیمت بنزین عنوان کرد و افزود: اگرچه جایگاههای عرضه گاز طبیعی در اهواز وجود دارد، اما طولانی بودن صف گاز و معطلی بیش از حد و حتی ۶. ۷ ساعته خسته کننده است و علیرغم صرفه اقتصادی استفاده از این گاز، زمان زیادی را هدر میدهیم.
راننده تاکسی که در جایگاه عرضه گاز چشم انتظار بود، در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: گاز سوختی پاک است، اما کیفیت خوبی ندارد و به سیستم فنی خودرو لطمه میزند.
او افزود: مخارج زندگی را از طریق مسافرکشی تامین میکنم و اگر قرار باشد نیمی از روز را در صف گاز معطل شوم، دیگر زمان و توانی برای کار کردن ندارم.
این راننده بیان داشت: قطعات خودرو گران است و کاری بجز مسافرکشی نمیتوانم انجام دهم، اگر تعداد جایگاههای گاز در اهواز بیشتر شود، قطعا معطلی در صف هم کمتر شده و مجبور نیستیم به استفاده از بنزین با نرخ آزاد و افزایش کرایه تاکسیها روی بیاوریم.
اگرچه اصلاح قیمت بنزین سبب کاهش آلودگی هوا در کشور شد، اما کمبود وسایل حمل و نقل عمومی، فرسودگی ناوگان حمل و نقل، راکد ماندن پروژه قطار شهری در اهواز و... نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است.
لازم است دولت مردان و مسئولان که سکان اداره کشور را در دست دارند، با ساماندهی و افزایش امکانات، شرایط را برای رفاه مردم و کاهش مشکلات و آلودگی هوا فراهم نمایند.
گزارش از ملیحه گریزی نسب
انتهای پیام/گ