در این گزارش به بررسی سوابق سرمربی جدید تیم ملی فوتبال کشورمان می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، دراگان اسکوچیچ سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران امروز بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان به عنوان جانشین مارک ویلموتس هدایت یوز‌ها را بر عهده گرفت.

اسکوچیچ متولد ۳ سپتامبر ۱۹۶۸ از کشور یوگسلاوی سابق است که در زمان بازیکنی خود در پست هافبک به میدان رفته است و اولین لژیونر فوتبال این کشور به حساب می‌آید. دراگان اسکوچیچ فارغ التحصیل رشته روابط عمومی در مقطع کارشناسی و  رشته حرکت‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد از آکادمی فوتبال کرواسی است.

///آشنایی با سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران/ اولین چالش ملی اسکوچیچ در ایران

دراگان اسکوچیچ در کرواسی برای اولین بار در تیم فوتبال رییکا به میدان رفت و سپس با سفر به اسپانیا برای باشگاه‌های فوتبال لاس پالماس، کامپوستلا بازی کرد. اسکوچیچ سابقه بازی در تیم فوتبال الاتحاد را برای امارات متحده عربی در کارنامه دارد، اما در طول دوران بازیگری خود به عنوان هافبک تنها ۸ گل به ثمر رسانده است.  

اولین تیمی که اسکوچیچ با خداحافظی از فوتبال هدایت آن را برعهده گرفت، باشگاه رییکا بود و در سال ۲۰۰۵ به همراه این تیم توانست قهرمان جام کرواسی شود. بعد هم او سکان هدایت باشگاه اسلوونیایی اینتربلوک لیوبلیانا را برعهده گرفت و در فصل فوتبالی ۲۰۰۷ هم توانست به همراه این تیم ۲ جام سوپر لیگ و جام فوتبال قهرمانی را به دست آورد.  

///آشنایی با سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران/ اولین چالش ملی اسکوچیچ در ایران

در سال ۲۰۰۹ هم اسکوچیچ از فوتبال اروپا روی به آسیا آورد و به تیم حاشیه خلیج فارسی العربی کویت رفت و یک سال با این تیم همراه بود و به همراه شاگردانش توانست ضمن حضور در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد خیره کننده‌ای از خود به نمایش بگذارد و تا مرحله یک چهارم نهایی بالا بیاید. درخشش او موجب شد تا در سال ۲۰۱۰ به تیم عربستانی النصر برود، اما عملکرد او همانند الکویت خوب نبود و با گذشته یک فصل، ضمن اخراج به کشور خود برگشت و هدایت تیم رییکا را دوباره برعهده گرفت، اما با ۴ شکست در ۷ بازی از سمت خود کنار رفت.

در سال ۲۰۱۳ پای اسکوچیچ به فوتبال ایران باز شد و اولین تیمی که این مربی کروات را به خدمت گرفت، ملوان بندرانزلی بود. اما اسکوچیچ ثابت کرد حضورش در فوتبال ایران فقط برای بالا بردن آمار مربیان کروات شاغل در فوتبال ایران نیست. او از تیمی جوان و کم‌ بضاعت یک تیم شگفتی‌ساز ساخت و  در دوران مربیگری او ملوان بهترین نتایج هفت فصل اخیرش را بگیرد. اوج نمایش او وقتی بود که استقلال را در هفته‌های پایانی شکست داد تا این تیم از کورس قهرمانی خارج شود.

اسکوچیچ ضمن درخشش با ملوان، در تیررس تیم فوتبال فولاد خوزستان قرار گرفت و در سال ۲۰۱۳ توانست این تیم خوزستانی را که در همان سال با حسین فرکی به عنوان قهرمانی دست پیدا کرده بود به رتبه پنجم جدول رده بندی رساند و با آمار ۲۶ بار پیروزی، ۲۴ بار شکست و البته در ۱۸  تساوی در ۶۸ بازی به کار خود در جمع اهوازی‌ها پایان دهد.

سرانجام در سال ۱۳۹۶ تیم دسته اولی خونه به خونه بابل این مربی کروات را به خدمت گرفت و در دو فصل متوالی این سرمربی با وجود نایب قهرمانی در لیگ دسته اول فوتبال کشور، از صعود به لیگ برتر بازماند و در نهایت از سمت خود کنار رفت.  

آشنایی با سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران/ اولین چالش ملی اسکوچیچ در ایران

با وجود وقفه‌ای یک ساله با رفتن پائولو سرجیو از تیم فوتبال صنعت نفت آبادان دراگان اسکوچیچ دوباره به لیگ برتر فوتبال ایران بازگشت و به همراه این تیم در نوزدهمین دوره لیگ برتر توانست تا نیم فصل اول فوتبال رتبه ۴ جدول را تصاحب کند و با ۸ پیروزی و کشیدن ترمز تیم‌هایی مانند شهرخودرو، تراکتور و سپاهان بالاتر از تیم‌های مدعی همچون استقلال و شهرخودرو قرار بگیرد. البته بدترین شکست تاریخ تیم‌های اسکوچیچ به بازی این تیم در لیگ نوزدهم فوتبال مقابل استقلال استراماچونی بر می‌گردد که در ورزشگاه آزادی با نتیجه ۵ بر صفر مغلوب شد. اسکوچیچ از این بازی به عنوان بدترین تجربه فوتبالی خود یاد می‌کند.

با این حال مشکلات مالی صنعت نفت چند باری موجب شده بود تا او با پیشنهادات اغواکننده‌ای همچون تراکتور، استقلال و حتی سپاهان رو به رو شود، اما در نهایت او اعلام کرد به دلیل مشکلات قلبی باید ایران را به مقصد کشورش ترک کند و در نهایت پیش از رفتن با پیشنهاد خوب تیم ملی فوتبال ایران رو به رو شد که این درخواست اغواکننده  او را  از صنعت نفت دور کرد و حالا باید این مربی کروات با اولین چالش ملی خود ضمن کنار زدن امیر قلعه نویی، برانکو ایوانکوویچ و علی دایی و با توجه به اینکه تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ شرایط خوبی برای ندارد، چطور رو به رو خواهد شد.

آشنایی با سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران/ اولین چالش ملی اسکوچیچ در ایران

۵۰ روز آینده تیم ملی فوتبال ایران با هنگ کنگ در تهران رو به رو می‌شود و اسکوچیچ در این زمان وقت دارد تا بیشتر به آنالیز تیم ملی و شرایط بازیکنان بپردازد. سبک بازی تیم‌های اسکوچیچ بی شباهت به کارلوس کی روش نیست و او در این چند سال نشان داده است تیم هایش بازی بدون توپ را خوب بلدند و در کنارش به پاسکاری مالکانه در محوطه خودی می‌پردازند.

احیای سبک کی روش با گذشته یکسال باعث می‌شود تا تاکتیک فراموش شده به بازیکنان تیم ملی یادآوری شود و با سبکی قدیمی به حضور در جام جهانی امیدوار باشیم. بی شک در صورت برتری مقابل هنگ کنگ، بحرین و عراق می‌تواند اسکوچیچ را به کی روش جدید تبدیل کند و به کما رفتن فوتبال ایران را برای چند وقتی به فراموشی بسپارد.


بيشتر بخوانيد: اسکوچیچ رسما سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد


انتهای پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
وقتی قرار نیست بریم جام جهانی چه فرقی داره مربی کی باشه.
Iran (Islamic Republic of)
غ
۰۸:۰۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
دلم به حال این فوتبال می سوزد باین این مربی. علی دایی خودمان صدشرف اژاین مربی ها دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
علی دایی یه بار مربی بود و تیم ایران با نتایج بد از حضور در جام جهانی باز ماند. علی دایی آخه چه رزومه ای داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
چرا استیلی رو نگذاشتید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
واقعا. تو همون بازی اول تکلیف تیم ملی مشخص می شد. جام جهانی می افتاد به چهار سال بعد. واقعا تو روح این مدیریت
آخرین اخبار