تخصیص اعتبارات در بودجه آموزش و پرورش چقدراست؟

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت تخصیص اعتبارات بودجه آموزش و پرورش و چگونگی پرداخت آن توضیح داد.

تخصیص اعتبارات در بودجه آموزش و پرورش چقدراست؟علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت تخصیص اعتبارات بودجه سال ۹۷ آموزش و پرورش اظهار کرد: در تخصیص اعتبار، هزینه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل هزینه‌های اجتناب ناپذیر، هزینه‌های ضروری و هزینه‌های اصلی می‌شود و در ۱۳ ردیف موجود بودجه این ترکیب کاملا مشخص است.

او ادامه داد: در تمام ردیف‌هایی که هزینه‌های اجتناب ناپذیر داشتیم، این عدد به طور کامل پیش‌بینی شده است و تخصیص متناسب با آن گرفتیم، به عنوان مثال برای پرداخت حقوق، حق‌التدریس آزاد و سرباز معلمان هیچ عقب ماندگی نداریم و متناسب با تخصیص‌ها پرداخت‌ها را انجام دادیم، علاوه بر آن درمورد نیروهای خارج از کشور برای ۹ ماهه اول سال ۷۵ درصد تخصیص را دریافت کردیم.

مشکل اصلی اعتبارات، کافی نبودن آن است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در مورد هزینه‌های اجتناب ناپذیر وضعیت تخصیص مناسبی داریم، اظهار کرد: مشکل اصلی ما نابسندگی اعتبارات در سال‌های اخیر است که حجمی از بدهی‌های سال قبل را به سال جاری منتقل می‌کند، یعنی مطالبات معوقه برای ما مشکل‌ساز می‌شود.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه تجربه تلخی در ۲۹ اسفند سال گذشته اتفاق افتاد و حدود ۶۷۰ میلیارد تومان از تخصیص‌های آموزش و پرورش صفر شد، گفت: این میزان معوقه به سال بعد منتقل شد که موجب می‌شود هرچه تخصیص در سال جدید دریافت کنیم، باز هم با کمبودهایی مواجه باشیم.


بیشتر بخوانید: بازنشستگان ۹۸ در آستانه رتبه‌بندی


 

پیشنهاد آموزش و پرورش به مجلس برای تخصیص اعتبار

او تأکید کرد: امیدواریم با اقدامات تدریجی که در نظر گرفته می‌شود، هزینه‌های ضروری و اجتناب ناپذیر آموزش و پرورش در سال مربوط به خودش تخصیص پیدا کند و یکی از پیشنهادات برای لایحه بودجه ۹۹ به مجلس این بوده است که هزینه‌های آموزش و پرورش را به صورت صددرصد تخصیص یافته تلقی کنند و به طور یک دوازدهم در هر ماه شاهد پرداخت آن باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: به این ترتیب سال مالی بدون هرگونه مطالبه‌ای سپری می‌شود و مشکلی بابت معوقات نخواهیم داشت.

الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که تخصیص اعتبارات به صورت برنامه‌ای خواهد بود یا به ردیف‌های بودجه اختصاص می‌یابد، گفت: اگر سال آینده نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد اجرایی شود، روند تخصیص به صورت برنامه‌ای خواهد بود که این موضوع به بودجه‌ریزی در کشور مربوط می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار