در پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی که در طرح معامله قرن ترامپ مطرح شده، محکوم شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت ملی سازمان ملل که روز گذشته ارائه شد با انتقاد از طرح معامله قرن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برنامه اسرائیل را برای الحاق شهرک‌های ساخته شده در کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی محکوم کرد.

احتمال می‌رود متن این پیش‌نویس که از سوی تونس و اندونزی به اعضای شورا ارائه شده، از سوی واشنگتن وتو شود، با این حال این پیش‌نویس نمایانگر دیدگاه منفی اعضای شورای امنیت سازمان ملل نسبت به طرحی است که هفته گذشته در واشنگتن در کاخ سفید در میان هیاهوی رسانه‌ای رونمایی شد.

به گفته دیپلمات‌ها، مذاکرات درباره متن پیش‌نویس احتمالا این هفته انجام شود و انتظار می‌رود محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، هفته آینده با این شورا درباره معامله قرن گفت‌وگو گند که احتمالا با رای‌گیری درباره این پیش‌نویس همزمان شود.

به نوشته رویترز، این قطعنامه بر غیرقانونی بودن الحاق هر نقطه از فلسطین به سرزمین‌های اشغالی تاکید و بیانیه‌های اخیر اسرائیل مبنی بر درخواست الحاق کرانه باختری را محکوم می‌کند. این قطعنامه بر لزوم تسریع تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای شروع «مذاکرات معتبر در مورد همه موضوعات نهایی در روند صلح خاورمیانه بدون استثنا» تاکید می‌کند.

چنانچه آمریکا این پیش‌نویس را وتو کند، فلسطینیان می‌توانند آن را به مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو ببرند و رای گیری عمومی در آنجا نشان خواهند داد که برنامه به اصطلاح صلح ترامپ در سطح بین‌المللی چگونه پذیرفته شده است.

هفته گذشته ترامپ از طرحی رونمایی کرد که به ادعای خودش طرح صلح خاورمیانه است و در آن شرایط بسیار سخت و یک‌جانبه‌ای را برای فلسطینیان قرار داد تا اجازه یابند کشوری مستقل داشته باشند، کشوری که پایتخت آن یک روستای کوچک (کمتر از ۴ کیلومتر مربع) در شرق قدس اشغالی است.

گفته می‌شود جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ که طراح اصلی معامله قرن است پنج‌شنبه (فردا) برای ارائه توضیحاتی درباره آن به شورای امنیت ملی سازمان ملل می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار