در پی افزایش کشمکش میان بروکسل و لهستان بر سر مسائلی مانند نقض قوانین اتحادیه اروپا، امانوئل مکرون به ورشو هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس ۲۴، دیروز (سه‌شنبه) امانوئل مکرون به لهستان درباره نقض ارزش‌های اروپا هشدار داد. اشاره مکرون به جلسه‌ای بود که با هدف تقویت روابط با ورشو پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (Brexit) انجام گرفت.

اصلاحات قضایی جنجالی باعث کشمکش بین حزب قانون و عدالت (حزب راست‌گرای) لهستان و بروکسل شده‌ است. این کشمکش بر سر  مسائلی مانند نقض قوانین و نگرانی دیگر اعضای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه است.

مکرون در‌ حالی‌ که بر کمک مالی اتحادیه اروپا به ورشو برای از بین بردن وابستگی خود به منابع ذغال‌سنگ تاکید می‌کرد گفت قبل از هر چیز ورشو باید به ارز‌ش‌ها و قوانین اتحادیه اروپا احترام بگذارد.

او همچنین به پیمان سبز اتحادیه اروپا- برنامه‌ای با بودجه  یک تریلیون یورویی با هدف کنار گذاشتن سوخت‌های ذغالی تا سال ۲۰۵۰- اشاره کرد. لهستان این برنامه را رد کرده و در واقع آن را دست‌کم گرفته است.

مکرون در سخنرانی خود خطاب به دانشجویان در دانشگاه یاگیلونیا لهستان گفت: «اشتباه نکنید! لهستان به تنهایی نمی‌تواند چنین تغییری ایجاد کند، این هدف تنها در اروپا و با همکاری آن محقق خواهد شد.»

او همچنین افزود: «صحبت‌های افرادی را که به شما وعده می‌دهند اروپا به ما پول می‌دهد تا تغییرات اقلیمی خود را اعمال کنیم و از طرفی به ما اجازه خواهد داد تا انتخاب‌های سیاسی خودمان را داشته باشیم باور نکنید. این حقیقت ندارد.»

مکرون در اولین بازدید خود از لهستان از این کشور درخواست کرد تا گفت وگو با بروکسل را برای حفاظت از قوانین تشدید کند. او همچنین روز دوشنبه گفت به دنبال «نقطه عطف» و «فصلی جدید» در روابط خود با لهستان است و تاکید کرد خروج لندن دیگر اعضای اتحادیه اروپا را ملزم به پویایی بیشتر کرده‌ است.

 مکرون با تاکید بر دفاع از اتحادیه، بر ضرورت «گفت‌وگوی سیاسی» با روسیه تاکید کرد؛ اما در عین حال به لهستانی‌ها اطمینان داد که «فرانسه نه طرفدار روسیه است نه ضد آن و فقط طرفدار اروپاست.»

آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان، روز سه‌شنبه گفت مکرون درخواست برای نشست مثلث ویمار (گروهی متشکل از لهستان، آلمان و فرانسه) در تاریخ ۱۴ ژوئیه (۲۴ تیر) در پاریس را مطرح کرده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار