مدیرعامل سازمان انتقال خون در قزوین از کاهش ۶ درصدی ضایعات خونی در کشور خبر داد.

عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون در سمینار دو روزه همویژلانس و مدیریت خون بیمار در قزوین در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،گفت: کاهش ضایعات خونی در کشور از ۱۲ درصد به شش درصد کاهش یافته و این یک موفقیت در حوزه مدیریت مصرف خون است.

عشقی افزود: برگزاری سمینار‌ها و جمع شدن رشته‌های مختلف پزشکی دور هم، ارتقای دیدگاه مسئولان در این زمینه از موفقیت‌های مدیریت مصرف خون است.

او اضافه کرد: در ۱۰ سال پیش حتی یک واحد طب انتقال خون در رشته‌های پزشکی و پرستاری وجود نداشت که برنامه ریزی شده تا کارگاه‌های آموزشی تئوری و عملی در این زمینه برگزار شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: اخیرا هم فلوشیپ یا دستیار فوق تخصصی انتقال خون پذیرفته شده است.

عشقی افزود: در بیمارستان‌ها پایش رسمی تزریق خون جزو الزامات بیمارستانی است که اگر نباشد آن بیمارستان امتیاز نخواهد گرفت.

او اضافه کرد: همچنین رسمی شدن تشکیل کمیته‌های بانک خون بیمارستانی از دیگر توفیقات مدیریت مصرف خون در کشور است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: برای تبدیل شدن باور به عملکرد راه بسیار داریم چراکه هنوز در جامعه پزشکی برای دلگرمی و اطمینان خاطر تزریق بی مورد خون انجام می‌شود.

عشقی افزود: برگزاری این سمینار‌ها برای این است که جامعه پزشکی و پرستار متعهد شوند تا با مدیریت مصرف جلوی تضییع خون، افزایش هزینه‌ها و بروز عوارض خون گرفته شود.

او اضافه کرد: اگر مصرف خون مدیریت شود اهدا کنندگان اعتماد بیشتری به سیستم درمانی خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره وضعیت اهدا خون در کشور هم گفت: در چند سال پیش اهدای خون در کشور ۲۷ در هزار نفر جمعیت رسیده بود که طی دو سه سال اخیر این میزان کمی کاهش یافت، اما سیاست سازمان بر این است که این شاخص را افزایش دهد.

عشقی با بیان اینکه افزایش اهدا کنندگان مستمر نیز از دیگر اهداف سازمان انتقال خون است، گفت: اهدای مستمر خون یعنی اهدای خون سالم و خون سالم به مفهم کمتر بودن عوارض خونی است.

او گفت: عوارض عفونی اهدای خونی از کمترین عوارض در کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره اهدای خون بانوان هم گفت: شاخص اهدای خون بانوان در کشور‌های دیگر بیش از ۱۰ درصد، اما در کشور ما این شاخص ۶ درصد است.

عشقی افزود: یکی از راه‌های ترویج فرهنگ اهدای خون بانوان هستند چراکه اگر بانوی یک خانواده ایرانی خون اهدا کند این فرهنگ به سایر اعضای خانواده منتقل خواهد شد.

او گفت: ایران مرکز همکار‌های آموزشی who است به طوری که در منطقه و خیلی از کشور‌های خلیج فارس، پاکستان، افغانستان و آسیای میانه برای آموزش‌های مرتبط با انتقال خون به کشورمان مراجعه می‌کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: صد در صد از اهدا‌ی خون در ایران داوطلبانه و انسان دوستانه انجام می‌شود در حالی که در خیلی از کشور‌ها این طور نیست.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.