رئیس شورای حل اختلاف استان تهران گفت: ۲۰ بهمن ماه شعب ویژه زندان‌ها در کلیه زندان‌های سطح تهران افتتاح می‌شوند

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،غلامرضا مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران در آیین گشایش شعب صلحی شورای حل اختلاف مستقر در دادسرای عمومی و انقلاب شهر تهران که ظهر امروز در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ برگزار شد، اظهار کرد: مردم کشور ما دارای استقلال خوبی هستند و ما خود تشحیص می‌دهیم و تصمیم میگیریم و از استکبار جهانی هیچ تبعیتی نداریم و در سایه ولایت هستیم.

وی ادامه داد: خدا را شاکرم که با وجود آیت الله رئیسی همدلی به وجود آماده است.

مهدوی درباره بخشنامه شورای حل اختلاف گفت: ۳ بخشنامه در شورای حل اختلاف بومی سازی شده ،حفظ و کرامت ارزش انسانی، اهمیت صلح و سازش و اجرای احکام از جمله این بخشنامه‌ها هستند

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران اظهار کرد: این سه بخشنامه در دستور کار قرار گرفت و اجرایی و به کلیه حوزه‌های قضایی اعلام شدند.

وی افزود: محور‌های عملیاتی این بخشنامه‌ها به سرپرستان شورا‌های حل اختلاف فرستاده و در ۱۷ بند تمام بخشنامه‌ها تببین شدند.

مهدوی گفت: یکی از این بخشنامه‌ها موضوع بخشنامه صلح و سازش است؛ فلسفه اصلی شورای حل اختلاف صلح و سازش است و شرع بر این مبنا بنا نهاده شده است.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران با اشاره به فلسفه شورای حل اختلاف گفت: فلسفه شورای حل اختلاف در زمان مرحوم شاهرودی همین موضوع صلح و سازش بود.

وی تصریح کرد: لایحه تدوین یافته از سوی رئیس قوه قضائیه که اکنون در دولت است بر همین مبنای صلح و سازش است و رئیس دستگاه قضا همواره می‌گوید که شورای حل اختلاف باید محلی برای صلح باشد.

مهدوی با اشاره به شعب صلح و سازش گفت: چندی پیش به صورت آزمایشی تعدادی شعب صلح و سازش مستقر شدند و خوشبختانه پاسخ خوبی از این شعبات گرفتیم و ۵۰ درصد پرونده‌ها با صلح به پایان رسیدند.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران گفت: البته در برخی از شهرستان‌های استان تهران از جمله پاکدشت و بهارستان هم این شعبات ایجاد شدند و در آن شعبات هم بیش از ۴۵ درصد از پرونده‌ها با صلح و سازش به پایان رسید.

وی با بیان اینکه از این آمار‌ها هم رضایت نداریم اظهار کرد: باید اهتمام جدی بورزیم بر شعباتی که به عنوان صلح و سازش انتخاب شدند تا نتیجه کافی از آن‌ها بگیریم.

مهدوی درباره آمار واصله نیز گفت: ۳۵ درصد و ۱۵ صدم درصد پرونده‌های کیفری ارجاع شده به شعبه با صلح و سازش مختومه شدند.

وی ادامه داد: در استان تهران  ۲۰دادسرا وجود دارد که شعبات صلح و سازش در آن‌ها مستقر می‌شوند و در برخی از دادسرا‌ها دو شعبه و در برخی یک شعبه مستقر می‌شود البته در ۴ شعبه هنوز شعبات صلح و سازش مستقر نشده‌اند.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه اعضای فعال در شعبات صلح و سازش باید شاخصه مخصوص به خود را داشته باشند، گفت: البته در شعب ویژه صلح و سازش باید برتری بیشتری وجود داشته باشد و افراد معتمدتری در آنجا مستقر باشند.

مهدوی گفت: برنامه ما جدی‌تر گرفتن شعبات ویژه صلح و سازش است و از همین جا از تمام همکاران خود و دادستان تهران می خواهم بیش از پیش موضوع بخشنامه را جدی بگیرند و تا جایی که می‌توانند پرونده‌ها را به شعب صلح و سازش ارجاع دهند، زیرا فلسفه اصلی شورای حل اختلاف کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی است.

وی ادامه داد: البته خواهش ما این است که پرونده‌ها در زمان مناسب به شعبات ارجاع یابد و درخواست من از همکارانم این است که با مردم به درستی رفتار شود چرا که مردم  ولی نعمت ما هستند و باید به آن‌ها خدمت کرد.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران تصریح کرد: برنامه ما این است که داخل زندان‌ها هم این شعبات راه اندازی شوند و دادستان تهران هم خود به این موضوع تاکید کردند، اما فلسفه اصلی شورای حل اختلاف باید اجرایی شود.

مهدوی گفت: حدود ۱۵ درصد پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف کل کشور متعلق به استان تهران است و سازش پرونده‌های کیفری استان تهران کمتر از ۱۰ درصد بود  اما اکنون به بیش از ۳۵ درصد رسیده است و این موضوع درحالی است که هنوز شعبات ویژه صلح و سازش مستقر نشده‌اند.

وی با اشاره به هدف تاسیس این شعبات گفت:برای تصریح کار، دسترسی سریع و آسایش طرفین دعوا این شعبات ویژه تشکیل شدند همچنین  حکمفرمایی صلح و سازش و مختومه شدن پرونده‌ها به کمک صلح و سازش از دیگر اهداف ما است.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران تصریح کرد: ۲۰ بهمن ماه شعب ویژه زندان‌ها در کلیه زندان‌های سطح تهران افتتاح می‌شوند.

مهدوی با اشاره به زمان رسیدگی به پرونده‌های شورا گفت: مدت زمانی رسیدگی به پرونده ۴۰ روز است و هدف ما خدمت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار