حقوقدان و پژوهشگر حقوق عمومی گفت: نظارت بر انتخابات بر اساس مر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان قرار گرفته است.

رد صلاحیت داوطلبان ارتباطی به سلیقه و گرایش آنها نداردابوالفضل درویش‌وند حقوقدان و پژوهشگر حقوق عمومی  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نظارت بر انتخابات بر اساس مُر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان قرار گرفته است. شورای نگهبان بر اساس این وظیفه قانونی باید از حق انتخاب شدن و حق انتخاب کردن و سلامت فرآیند انتخابات صیانت کند.

او ادامه داد: نظارت استصوابی موضوع جدیدی نیست، بلکه از انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی نیز وجود داشته است.

حقوقدان و پژوهشگر حقوق عمومی افزود: هنگامی که در قانون برای داوطلبی مجلس شرایطی در نظر گرفته شده است و بر احراز این شرایط تاکید شده است. باید احراز وجود این شرایط در داوطلبان از شورای نگهبان مطالبه شود نه اینکه شورای نگهبان برای انجام این وظیفه و تکلیف قانونی مورد ملامت و فشار قرار گیرد.

 درویش‌وند  گفت: رد صلاحیت داوطلبان ارتباطی به سلیقه و گرایش آنها ندارد . البته ممکن است افراد با یک گروه سیاسی پایبندی کمتری به قانون اساسی و الزامات آن داشته باشند و یا مبانی نظام سیاسی را قبول نداشته باشند که در این صورت تایید صلاحیت آنها مغایر قانون خواهد بود.

او در پایان خاطرنشان کرد: برخلاف تصور عموم مرجع ابتدایی تایید صلاحیت هیات های اجرایی هستند و شورای نگهبان در بررسی عملکرد هیات های اجرایی و انطباق دادن آن با قانون در حوزه صلاحیت ها ورود می کند. البته در این حوزه از مراجع چهارگانه استعلام می کند و به آنها ترتیب اثر می دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار