عملیات والفجر۸ در بهمن ۱۳۶۴ در منطقه جنوبی عراق به منظور تصرف شبه جزیره فاو و قطع دسترسی عراق از دریای خلیج فارس و کسب یک برتری سیاسی اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، عملیات والفجر۸ در تاریخ بیستم بهمن ۱۳۶۴ در منطقه جنوبی عراق به منظور تصرف شبه جزیره فاو و قطع دسترسی عراق از دریای خلیج فارس و کسب یک برتری سیاسی، به طور مشترک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و با رمز " یازهرا سلام الله علیها" اجرا شد.

عملیات والفجر ۸ در ششمین سال جنگ تحمیلی و در آن سوی رودخانه اروند و منطقه فاو عراق، محدود به راس البیشه و خور عبدالله صورت گرفت. این عملیات در منطقه‌ای بود که عراق به بهانه تسلط بر آن جنگ با ایران را آغاز کرده بود و از لحاظ سیاسی و جغرافیایی بسیار حساس بود.

والفجر ۸ عملیات

این منطقه استراتژیک از طرفی تنها مسیر ارتباطی کشور عراق با دریای خلیج فارس بود و ارتباط بندر ام القصر را از طریق خور عبدالله با خلیج فارس برقرار می کرد و از طرف دیگر تنها اسکله‌های نفتی عراق البکر و الامیه در این منطقه قرار داشتند.

سرهنگ عبدالمجید عقیلی از رزمندگان دوران دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، گفت: عملیات والفجر ۸ یکی از عملیات‌های سرنوشت ساز و تاثیرگذار در سال‌های جنگ بود چرا که نگاه بین المللی و حامیان صدام را تغییر داد و باعث بهت و حیرتشان شد.

او افزود: ارتش بعث تا قبل از این عملیات، به خوبی توانسته بود نقاط ضعف نظامی خود را پوشش دهد و با تجهیز یگان‌های زرهی خود و همچنین یگان‌های هوایی به پیشرفته‌ترین هواپیمای روز دنیا مانند سوخو، در شرایط خیلی خوب جنگی قرار بگیرد و به همین دلیل در بسیاری از مناطق عملیاتی از حالت پدافندی به آفندی تغییر موضع داده بود.

عقیلی گفت: ویژگی بارز دیگر این عملیات اصل غافلگیری بود، نیرو‌های ما در جایی عملیات انجام دادند که عراق هرگز تصورش را نمی‌کرد.

والفجر ۸ عملیات عبور از مرز غیرممکن ها

اروند رود خروشان، موانع متعدد مصنوعی (میدان‌های مین، سیم خاردار، میله‌های خورشیدی شکل)، آتش سنگین پدافندی، عوارض طبیعی (جزر و مد، چولان، باتلاق) داشت که همه این موارد باعث شده بود عراق خیالش نسبت به این منطقه راحت باشد.

هدف شکل گیری عملیات والفجر۸

مکی یازع از دیگر رزمندگان آن دوران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، گفت: هدف ما از انجام عملیات به دو دلیل بود، اول اینکه کشتی‌های تجاری ما که در مسیر اروند رود و خلیج فارس تردد داشتند از گلوله‌های توپ رژیم بعث در امان باشند و دوم اینکه ارتش عراق چهار یگان موشکی در منطقه فاو مستقر کرده بود که به وسیله موشک‌های دوربردشان استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و اصفهان را به صورت مداوم مورد اصابت قرار می داد.

او افزود: در واقع هدف ما از انجام عملیات والفجر ۸ تصرف فاو نبود بلکه دفاع از کشورمان بود.

عبدالحسن تنها دیگر رزمنده دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، گفت: تا قبل از عملیات والفجر ۸ چندین عملیات انجام داده بودیم، اما به نتایج دلخواه مان در کوتاه کردن دست رژیم بعث از خاک میهن مان نرسیده بودیم. تا به امروز که مستشاران نظامی از منطقه عملیاتی والفجر ۸ بازدید می‌کنند برایشان غیرقابل باور است که چنین عملیاتی با وجود تمام موانع جنگی آن روز‌ها، امکان پذیر باشد.

او گفت: نیرو‌های ما در ابتدا با توکل به خدا و سپس آموزش‌های دقیق اطلاعاتی و نظامی توانستند این پیروزی بزرگ را رقم بزنند.

والفجر ۸ عملیات عبور از مرز

حفاظت اطلاعات و گفتار پیش از انجام عملیات

سرهنگ عقیلی گفت: خاطرم هست شهید موسی اسکندری رئیس ستاد آن روز‌های لشکر۷ولیعصر (عج) برایم تعریف می کرد که "روزی برای ورود به منطقه عملیاتی سراغ گردان ما را گرفته بود که به دلیل جو اطلاعاتی و محرمانه منطقه به سختی توانسته بود گردان ما را بیابد."

او افزود: حفاظت گفتار و اطلاعات به خوبی در بین رزمنده‌ها رعایت می شد و همین امر باعث شد ارتش بعث به قریب الوقوع بودن عملیات در این منطقه شک نکند.

عبدالحسن تنها گفت: تمامی تردد‌ها در آن منطقه با رعایت اصول اطلاعاتی انجام می شد و خودرو‌های جابجایی نیرو‌ها تا محدوده خاصی اجازه تردد داشتند و نیرو‌ها به صورت کاملا حفاظت شده وارد منطقه می شدند.

والفجر ۸ عملیات عبور از مرز غیرممکن ها

او افزود: خودرو‌های زرهی و تانک‌ها را از جاده اهواز به خرمشهر و سپس از سمت مارد وارد منطقه عملیاتی کردیم، حفاظت اطلاعات به حدی رعایت می شد که حتی در زمان جابجایی نیروی گردان ها، اسلحه و مهمات در منطقه تعویض نمی شد که دشمن به این منطقه حساس نشود.

آموزش‌های سخت نظامی برای عبور از اروندخروشان

شش ماه قبل از اجرای عملیات والفجر۸ آموزش‌های سخت نظامی متناسب با جغرافیای منطقه آغاز می‌شود. با توجه به اینکه تا قبل از این عملیات، عمده تجربیات رزمندگان در جنگ‌های خاکی و آب‌های راکد هور حاصل شده بود، آموزش‌های خاص شنا و غواصی در رودخانه بهمن شیر و سد‌های آبی که شرایطی مشابه اروند را داشتند آغاز شد.

ارتش بعث با کمک رادار‌های سطحی و دوربین‌های دید در شب و پروژکتور‌های روشنایی بسیار قوی، اشراف کاملی بر منطقه و رودخانه اروند داشت. با این وجود غواصان شناسایی با استفاده از تاریکی شب بار‌ها از اروند خروشان عبور و اطلاعات لازم و خوبی در خصوص شناسایی منطقه کسب کردند.

آغاز عملیات

عبدالحسن تنها گفت: سرانجام ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه شامگاه بیستم بهمن ۶۴ در حالی که نم نم باران طراوت خاصی به منطقه داده بود عملیات با رمز "یازهرا (س) " آغاز شد.

والفجر ۸ عملیات عبور از مرز غیرممکن ها

پس از اعلام رمز، حرکت قایق‌ها و انتقال گردان‌ها در زیر آتش خمپاره و توپ و تیربار‌های بی‌امان دشمن به سرعت انجام شد و در همان ساعت اولیه، خطوط اول اروند توسط نیرو‌های رزمنده اسلام، فتح و حرکت نیرو‌ها برای فتح خطوط بعدی ادامه پیدا کرد. حضور گسترده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عملیات هلکوپتر‌های هوانیروز در حمل تدارکات و کار‌های رزمی دفاعی در عملیات والفجر ۸ ، توانست توانمندی‌ها و قدرت جنگ هوایی جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان ثابت کند.

عملیات والفجر ۸ و عبور نیرو‌ها تحت نظر قرارگاه‌های خاتم‌الانبیاء (ص)، قرارگاه کربلا و قرارگاه نوح طبق نقشه عملیاتی فوق انجام گرفت و حرکت و آرایش نیرو‌ها در عبور و سرپل گیری از دشمن تا دریاچه نمک که آخرین نبرد فاو بود، کاملاً مشخص است.

نتایج عملیات ولفجر ۸

۱- تصرف شهر بندری فاو
۲-تصرف پایگاه‌ها و سکو‌های پرتاب موشک
۳- انهدام ۷۴هواپیمای عراق
۴-انهدام ۷ ناوچه جنگی عراق
۵-انهدام ۱۱ هلی کوپتر
۶-انهدام ۶۰۰ تانک و نفربر زرهی
۷-انهدام ۵۰۰خودروی نظامی
۸-غنیمت گرفتن ۱۴۰ تانک و نفربر
۹- کشته و مجروحیت قریب به ۵۰هزار نفر از نیرو‌های دشمن بعثی
۱۰- اسارت ۲۰۰۰ نفر نظامی دشمن

والفجر ۸

مناطق تصرف شده شامل شهر فاو، راس‌البیشه، جاده فاو - بصره، پایگاه‌های موشکی، منابع نفتی، اسکله البکر و الامیه و محور‌های ام‌القصر، جاده البحار – بصره، نخلستان‌های حاشیه اروند، کارخانه نمک و دریاچه نمک بود. با هجوم تانک‌ها و هواپیما‌های بی‌شمار و پاتک‌های گسترده عراق در طول ۹۰ روز مقاومت و نبرد فاو، توانمندی رزمندگان را به رخ جهانیان کشید.

گزارش از رضا واله

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.