هاشمی گفت: با توجه به کمبود عرضه کود اوره در آستانه فصل داشت گندم از وزیر نفت تقاضا داریم به پتروشیمی‌ها اعلام کند که تولید این کود را در اولویت قرار دهند.

کودعطا الله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کمبود عرضه کود اوره در آستانه فصل داشت گندم خبر داد و گفت: با توجه به آغاز فصل زراعی کشاورزان در تامین کود اوره دچار مشکل هستند و به همین خاطر از وزیر نفت تقاضا داریم که به پتروشیمی‌ها اعلام کند که تولید این کود را در اولویت قرار دهند.
 
رئیس بنیاد ملی گندم اران افزود: صنایع پتروشیمی تا حدودی تولید گاز را محدود کرده اند و به همین خاطر به وزیر نفت اعلام کرده این که برای تعدیل گاز تحویلی به صنایع پتروشیمی اولویت بندی صورت گیرد به طوری که در اولویت اول تولید کود اوره در دستور کار قرار گیرد تا کارخانجات پتروشیمی بهانه‌ای نداشته باشند.
 
هاشمی درباره دلایل کمبود کود اوره گفت: در فصل داشت از این نوع کود به عنوان کود گندم استفاده می‌شود که متاسفانه گاز طبیعی تحویل شده به پتروشیمی‌ها کاهش یافته و همین امر بر روی تولید کود اوره تاثیر گذاشته است.
 
او ادامه داد: بنده به عنوان رئیس بنیاد ملی گندمکاران از وزیر نفت تقاضا دارم که به پتروشیمی‌ها دستور دهد اولویت اول خود را در تولید کود اوره قرار دهند چرا که صنایع غذایی وابسته به کود اوره است.
 

صادرات کود اوره در شرایط فعلی ضرورتی ندارد

 
رئیس بنیاد ملی گندم کاران این مقام مسئول با انتقاد از انباشت میزان قابل توجهی کود اوره در گمرکات کشور گفت: در حال حاضر حجم زیادی از کود اوره در گمرکات به منظور صادرات خارج شده است و حال جای این سوال مطرح است که با وجود نیاز کشاورزان به این کود چرا باید صادرات مورد توجه قرار گیرد.
 
هاشمی ادامه داد: با توجه به نیاز فعلی گندمکاران به کود اوره از مسئولان ذی ربط انتظار می رود که در وهله اول به فکر تولید داخل باشند و از دپو کردن این کود به منظور صادرات اجتناب کنند چرا که با صادرات این کود کشور‌های خارجی اقدام به تولید گندم می‌کنند و در مقابل به سبب نیاز کشور ناچاریم مقدار زیادی ارز برای تامین گندم مورد نیاز کشور به خارجی‌ها پرداخت کنیم.
 
این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیسه کود اوره را حدود ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد.
 
رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تصریح کرد: بعد از نوروز امسال واحد‌های پتروشیمی قیمت کود اوره را ۳ مرتبه افزایش دادند به طوری که نرخ این کود در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۳ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
ب قران 190000تومان قیمتشه
آخرین اخبار