سیستم بهداشت محلی با تقویت برقراری ارتباط بین المللی با سایر کشور‌ها در کنترل اپیدمی ویروس «کرونا» تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با آغاز گسترش کرونا ویروس ووهان از کشور‌های آسیای شرقی و امتداد موارد تایید شده به قاره‌های اروپا و امریکا تلاش برای همکاری‌های بین المللی جهت کنترل و مهار اپیدمی در جریان است.

اپیدمی امسال کرونا ویروس ووهان یک پدیده پیچیده است که نیازمند همکاری های بین بخشی گسترده میان پرسنل بهداشت و درمان شبکه های سلامت محلی و اطلاع رسانی دقیق رسانه ها با مردم دارد.

سوالات بی پاسخ فراوانی در ارتباط با منشا و نحوه انتشار ویروس کرونای جدید ووهان وجود دارد، اما طبق اطلاعات گزارش شده می‌توان به این نتیجه دست یافت که ویروس کرونا ممکن است از طریق راه تنفسی باعث آلوده شدن پرسنل بهداشت شود و اگر این بیماری درمان نیابد به راحتی باعث کشته شدن فرد مبتلا به ویروس کرونا می‌شود.

تصور می‌شد که با پیشرفت‌های تخصصی علم پزشکی در اواخر سال ۱۹۶۰ اطلاعات و تسلط افراد بر بیماری‌های عفونی افزایش پیدا کند. اما با گذشت دو دهه از قرن ۲۱ می‌توان به این نتیجه دست یافت که بروز ویروس‌های نوپا مانند کرونا توانسته است چالشی بزرگ را در حوزه بهداشت و امنیت به وجود آورد. بخشی از این چالش بهداشتی به ارتباط انسان‌ها با اکوسیستم طبیعت و دست کاری‌های فراوان در زیستگاه حیوانات وحشی صورت گرفته است که این تغییرات می‌توانند منجر به نزدیکی بیشتر افراد با حیوانات اهلی و وحشی شود و در نهایت بتوان از این طریق به راحتی زمینه را برای بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان افزایش داد.

عواقب تاخیر در شناسایی ویروس های جدید

با در نظر گرفتن تمامی جوانب رفتار‌های اجتماعی و سیاسی افراد با محل زندگی حیوانات اهلی و وحشی می‌توان به این نتیجه دست یافت که شناسایی و یافتن الگوی انتشار ویروس همواره با سوالات و چالش‌های جدی روبه رو است. تاخیر در شناسایی اپیدمی مانند ابولا و زیکا می‌تواند با عواقب جبران ناپذیر انسانی و اقتصادی زیادی همراه باشد.

مراکز رسمی دولتی کشور‌ها با اعلام به موقع و شفاف موارد ابتلا و مرگ و میر، فراهم نمودن بستر مناسب برای محققان به منظور یافتن الگوی انتشار و چاپ به هنگام مقالات علمی در هنگام بروز اپیدمی و ویروس ها، افزایش اعتماد عمومی مردم به سیستم بهداشت و درمان محلی و همکاری کامل تمامی ملت‌ها در کنار پرهیز از پنهان کاری موارد ابتلا و همچنین انتشار صحیح و به موقع رسانه‌های داخلی و خارجی با موضوع اخبار انتشار ویروس‌ها می‌تواند نقش موثری در کنترل اپیدمی داشته باشد. پس از شناسایی بروز ویروس می‌توان با انجام اقدامات بهداشت فردی و جلوگیری از تماس با افراد مبتلا به این بیماری سلامت جسمانی خود را تضمین کرد.


بیشتر بخوانید: ابتکار جدید چینی‌ها برای در امان ماندن از ویروس کرونا+ تصاویر


نکته بعدی در خصوص اینکه چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند بسیار کلیدی و حیاتی است؛ در این مواقع تمامی بیمارستان‌ها باید از لحاظ تجهیزات یا امکانات اتاق‌های ایزوله و جداسازی به همراه شناسایی سریع علائم و نشانه‌های بیماری آماده باش باشند و کادر خدمات بهداشت در جامعه به محض دیدن فرد مشکوک در مبتلا به کرونا با مراکز اطلاع رسانی تماس گرفته و مردم را در جریان بگذارند تا با این کار زمینه ارتباطات بین المللی شبکه ارتباطی بهداشت در یافتن تعداد دقیق موارد ابتلا به ویروس با موفقیت بیشتری ایجاد شود.

دولت‌های درگیر بحران ایپدمی معمولا با قرنطینه کردن افراد این بیماری را کنترل می‌کنند، اما در ارتباط با کرونا ویروس ووهان می‌توان از تصاویر و ویدیو‌های ارسالی از مناطق بحران زده به این نتایج دست یافت که زمینه اغتشاش و درگیری در فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی به خوبی دیده می‌شود که همین امر به راحتی باعث کاهش همکاری‌ها و افزایش نگرانی‌ها در کشور چین شده است.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا به سوئد رسید


در صورتی که مناطق درگیر بحران از ارائه خدمات و عملکرد دولت ناراضی باشند به راحتی می‌توان لزوم وجود شبکه ارتباطی کارآمد میان مسولان دولتی و مردم را به خوبی احساس کرد. وجود زیر ساخت‌های سیستم بهداشت و درمان در مناطق بحران زده یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های مبارزه و کنترل با ویروس‌های گوناگون است و از آنجایی که ویروس‌های نوپا در کشور‌های درحال توسعه بیشتر دیده می‌شود پس لازمه برقراری و اجرای اقدامات مدیریتی و برنامه‌های کنترل عفونت در این کشور‌ها حیاتی‌تر است در غیر اینصورت شمار قربانیان در ابتلا به این ویروس‌ها افزایش پیدا می‌کند.

نقش کشورهای پیشرفته در جلوگیری از انتشار ویروس های نوپا

کشور‌های توسعه یافته می‌توانند با انتقال نیرو‌های انسانی متخصص در کنار واکسیناسیون گروه‌های پرخطر به مناطق محروم باید از همه گیر شدن این ویروس به صورت جهانی جلوگیری کنند چرا که ویروس‌های جدید و پر خطر بدون شناخت مرز‌ها در هر کشوری ظاهر شده و می‌توانند افراد را تا کام مرگ بکشانند بنابراین وجود اقدامات حیاتی و کنترل شده دراین خصوص امری ضروری است.


زیر ساخت‌های بهداشت و درمان در فرودگاه‌های بین المللی کشور‌ها با شناسایی افراد مشکوک به ویروس‌های جدید با علائمی مانند تب، سرفه، تنگی نفس، استفراغ و حالت تهوع باید اقدامات حیاتی پیشرفته و لازم را در اتاق‌های ایزوله انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار