به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اتاق تعاون، علی مطیع جهانی معاون پشتیبانی، برنامهریزی و تحقیقات اتاق تعاون اظهار کرد: تعاونی و تعاونگری برایند بهینه علم اقتصاد؛ مدیریت، توسعه، علوم روانشناسی و اجتماعی و برنامهریزی انسان محور برای بهینهسازی فرایند تولید ثروت است.
به گفته معاون پشتیبانی، برنامهریزی و تحقیقات اتاق تعاون، تعاونی را میتوان اجتماعیترین فعالیت اقتصادی توصیف کرد که مفاهیم و فضیلتهای اقتصادی و اجتماعی مانند عدالت، آمایش سرزمین و جمعیت، توسعه و پیشرفت عدالت محور و انسان محور را در بر میگیرد.
بیشتر بخوانید: فعالیت ۲۳۰ هزار اتاق تعاون در سراسر کشور/ نظام توزیع و صادرات عادلانه دستاورد ۴۰ سالگی انقلاب در حوزه تعاون
مطیع جهانی ویژگیهای اقتصاد تعاونی را این گونه برشمرده است: ۱) بیشترین همگرایی را با اقتصاد اسلامی دارد، ۲) تاب آوری اقتصادی و اجتماعی را بیشتر و حتی تضمین میکند، ۳) توسعه تعاونیها همان اقتصاد مقاومتی است، ۴) اقتصاد ایران بی نهایت ظرفیت و مزیت برای نقش آفرینی تعاونیها دارد، ۵) توسعه تعاونی همچنین تحریمها را کم اثر و گاهی تبدیل به فرصت خواهد کرد، ۶) طبق قوانین بالادستی باید سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی در کوتاه مدت ۵ ساله به حداقل ۴ برابر فعلی افزایش یابد، ۷) در میان مدت ده ساله باید به سهم بیشتری برسد، ۸) در بلندمدت هم رقابت آشکار و شفاف و سالم با دیگری بخشهای دولتی و خصوصی داشته باشد، ۹) برای کاهش نرخ بیکاری و شکاف اقتصادی طبقاتی نیاز است که تعاونیها را جدی بگیریم، ۱۰) حضور بخش تعاونی در حوزه نسل برتر اقتصادی مانند اقتصاد دانش بنیان یک ضرورت است، ۱۱) حضور بخش تعاون در عرصههای توسعه صنعتی و تولید ثروت از دانش و علم؛ موثر خواهد بود و ۱۲) پیوند صنعت، پژوهش و تعاونی یک مثلث طلایی برای تحریک اقتصاد خرد، میانی و کلان در ایران اسلامی است، اما داشتن مزیت و ظرفیت یک بحث است و استفاده از امکانات هم هنری برتر و مزیتی پایان ناپذیر.
به اعتقاد معاون پشتیبانی، برنامهریزی و تحقیقات اتاق تعاون، توسعه اقتصاد تعاونی را نباید فقط محدود به بخشهای سنتی و حاشیهای بکنیم بلکه تعاونی میتواند و شایسته است وارد عرصههای صنعتی هم بشود. ایجاد نسلهای برتر توسعه صنعتی با رویکرد کاهش هزینه تمام شده و بیشینه کردن تولید ثروت با تعاونیهای صنعتی امکانپذیر است و بخش تعاون باید وارد همه محدودههای تولید ثروت شود مانند صنعت پتروشیمی، خودروسازی، سدسازی، راهسازی و پالایشگاه و … صنعت گردشگری و بی نهایت فرصت تولید ثروت.
مطیع جهانی تأکید کرده است: اقتصاد تعاونی را باید در ایران اسلامی توسعه دهیم. این نه یک انتخاب بلکه یک اجبار است، چون نیاز داریم ۱) اقتصاد شایسته ایران اسلامی استقرار یابد، ۲) نرخ بیکاری باید تک رقمی شود، چون کلید همه آسیبهای اقتصادی و اجتماعی است، ۳) دشمن از استقرار اقتصاد اسلامی و مقاومتی در ایران هراس دارد و اقتصاد تعاونی میتواند تحریم را شکست دهد، ۴) و اقتصاد تعاونی، نفت زده نخواهد بود. برای تحقق این اهداف باید علوم اقتصاد تعاونی و دانش توسعه تعاونیها در همه حوزههای اقتصای و اجتماعی و فرهنگی هم توسعه یابد اینکه اقتصاد تعاونی چیست، اقتصاد خرد تعاونی و اقتصاد میانی تعاون و اقتصاد کلان تعاونی در ایران اسلامی باید به خوبی تبیین شود.
او در ادامه به نقش مراکز آموزش عالی اشاره کرده و گفته است: اینجاست که دانشگاهها بیشترین نقش را دارند و آن هم تربیت نیروی انسانی شایسته برای مدیریت اقتصاد تعاونی است. ایجاد دانشکده اقتصاد تعاونی حداقل خواسته ایران عزیز است و باید به فکر ایجاد دانشگاه تعاونی باشیم که با همکاری اتاقهای تعاون ایران و اتاقهای تعاون استان باید برنامه ریزی شود. در این دانشکده یا دانشگاه باید برای توسعه تعاونیهای صنعتی برنامه ریزی شود. توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع روستایی و صنایع نوین و دانش بنیان میتواند فصل مشترک همکاریهای دانشگاهها و اتاقهای تعاون ایران و استانها همچنین فعالان اقتصاد تعاونی باشد که زیرشاخههای آن تا یک میلیون رشته صنعتی قابل افزایش است، چون فقط سه هزار گونه گیاه دارویی داریم که یک نمونه آن «گل محمدی» با چندین صنعت تبدیلی است.
مطیع جهانی با اشاره به ظرفیتهای موجود در کشور به صنعت نفت و اقتصاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: برای صنعت نفت میتوانیم بیش از سه هزار صنعت نوین تعریف کنیم و برای اقتصاد کشاورزی که ظرفیتها تا بی نهایت است. صنعت خودروسازی نیز مهم است. اما تحقق همه مزیتها و فعال شدن همه این ظرفیتها به آموزش و پرورش نیروی انسانی شایسته نیاز دارد که دانشگاه باید در این عرصهها وارد شوند تا ۱) از تهمت ایجاد بیکاری فارغ التحصیلان رها میشوند، ۲) اجتماعیترین اقتصاد در کشور رونق میگیرد، ۳) همه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در مسیر تبدیل به ثروت خواهد بود، ۴) اقتصاد شایسته ایران اسلامی مستقر میشود و ۵) هویت جدید کارآفرینی در نظام آموزشی کشور و در همه رشتهها شکل میگیرد … و هزاران دستاورد دیگر.
او افزود: ظرفیت بخش تعاون و نیازهای گسترده اقتصاد ایران به تعاونیها ایجاب میکند که آموزش و تربیت نیروی انسانی و نهضت پژوهش گسترده و علمی آغاز شود. ادامه این مسیر به شکلگیری نهضت تازه تحقیق و پژوهش در ایران کمک خواهد کرد که اوج تولید ثروت پایدار خواهد بود و بهرهوری فعالیتها به حداکثر ظرفیت خود میرسد. برای نمونه میتوان نهضت خودکفایی در هر عرصهای راه انداخت مانند خودکفایی در تولید برنج با راهبری بخش تعاونی و همینطور همه زیربخشهای کشاورزی، بازرگانی و صنعتی و… رسانهای (تولید محصولهای رسانهای) با طعم تعاونی.
معاون پشتیبانی، برنامهریزی و تحقیقات اتاق تعاون اظهار کرد: تحقیق و توسعه؛ تاکنون دو بال برای پیشرفت پایدار بوده است و این همگرایی و هم افزایی به خوبی دیده میشود، اما امروزه پژوهش فقط ابزار توسعه نیست بلکه ” ایجاد دانش، ابزار توسعه و بستر تولید ثروت»است. پژوهش فقط تولید دانش نیست بلکه امروز به تنهایی به صنعتی برای ثروت آفرینی تبدیل شده است و امروزه باید بر توسعه صنعت پژوهش متمرکز شویم.
مطیع جهانی بیان کرد: علم، ابزار کشف حقیقت و محصول پژوهش است و پروفسور «هانس کربس» – استاد دانشگاه آکسفورد- میگوید که پژوهش دیدن چیزی است که دیگران نمیتوانند ببینند و اندیشیدن درباره چیزی است که دیگران نمیتوانند به آن بیندیشند. دیدن آنچه همه از دیدن آن ناتوانند، نیازمند دیدی عمیق و موشکافانه است و این تنها از طریق کنش و واکنشهای آموزشی علمی در شرایط محیطی مناسب به ویژه با تلاش استعدادهای برجسته و نخبگان جامعه میسر میشود.
او افزود: پژوهش در دنیای امروز فعالیتی جدی و ضروری است؛ زیرا نتیجه آن علم و فناوری است و این دو، منشاء ثروت و قدرت هستند. آموزش، ثروت را به علم تبدیل میکند و در فرایند پژوهش هم علم به ثروت تبدیل میشود. از طریق علم و فناوری مزیتهای جدید خلق میشود و ثروت و رفاه به ارمغان میآید و انتظار میرود که علم و فناوری علاوه بر کشف رازهای طبیعی، بشریت را به جایی برساند که ناآرامی و تنشهای سیاسی و اجتماعی را در آن راهی نباشد و نابرابریهای اجتماعی به حداقل برسد.
مطیع جهانی تأکید کرد: امروزه علم در جوامع نوین از عنصری منزوی و در اختیار گروهی اندک خارج شده است و دولتها در آن دخالت میکنند. تقویت علم و فناوری و به تبع آن حمایت از فعالیتهای پژوهشی برای حفظ بقای کشورهای در حال توسعه از اهمیت اساسی برخوردار میشود. ما در عصری زندگی میکنیم که علم هر روز قدرت خود را ظاهر میکند. دانشی که علم به ما داده است بر فاصلهها غلبه و نیازها را برآورده کرده، بیماریها را کاهش داده و درها را به روی فهم رازهای طبیعی گشوده است. علم برای کشف حقیقت، (یعنی چیزی که پنهان است)، ابزاری بی مانند محسوب میشود.
به اعتقاد او، زحمت توسعه علمی بر دوش پژوهشگران و محققانی است که همه زندگی خود را وقف جستجو، پژوهش و تحقیق میکنند. امروزه پژوهش و تحقیق زیربنای عبور از اقتصاد تعاونی و سنتی به سمت اقتصاد صنعتی و رسیدن به سطح اقتصادی دانش محور است و امروز روبنا و زیربنا و زیرساخت اقتصادی هم محسوب میشود.
معاون پشتیبانی، برنامهریزی و تحقیقات اتاق تعاون اظهار کرد: هیچ بخشی از اقتصاد جهانی و ملی یافت نمیشود که بینیاز از تولید دانش و پردازش دانش در مسیر تولید ثروت باشد در غیر این صورت قدرت و مزیت رقابتی را از دست خواهد داد.
او افزود: اقتصاد تعاونی هم به پژوهش نیاز دارد تا خود را مدرنسازی کند و هم باید تولید پژوهش و علم کند و ثروت بهدست آورد. در اقتصاد سنتی پایه، منبع رشد اقتصادی، منابع طبیعی و فیزیکی یا به عبارتی منابع محسوس هستند، اما در اقتصاد نوین که اقتصاد دانش محور نمادی از آن است، منبع رشد اقتصادی تولید، توزیع و کاربرد دانش است و دانش و دستاوردهای تحقیق و پژوهش در زمره منابع غیرمحسوس قرار میگیرد.
مطیع جهانی بیان کرد: در اقتصاد سنتی هر کشوری که دارای منابع طبیعی و زمین بیشتری است، پیشرفتهتر است و بر عکس هر کشوری که منابع طبیعی و زمین کمتری دارد، عقب افتادهتر تلقی میشود. در اقتصاد نوین، شکاف دانش و توان پژوهشی یا تولید دانش مطرح است نه شکاف منابع. به نظر میرسد پیوست دانشگاهها، تعاونیها و صنعت میتواند:
۱- نهضتی پایدار از تولید ثروت ایجاد کند که دستاورد آن توسعه اقتصاد شایسته تعاونی با تمام ظرفیتها و در نهایت نهضت تولید ثروت از پژوهش خواهد بود که حداقل نتایج را میتوان اقتصاد دانش بنیان، صنایع برتر و پیشرو و شاخصهای نجومی در متغیرهای بازارهای کار، کالا و پول و سرمایه و رسانه جستجو کرد.
۲- اقتصاد تعاونی فقط طفیل صنعت و پژوهش نخواهد بود بلکه هم افزایش شدید و همگرایی کامل در بازی برد – برد خواهد داشت که به توسعه صنعتی و علمی کمک میکند و هم خود اقتصاد تعاونی با هویتی مدرن توسعه خواهد یافت.
۳- حوزههای پژوهشی زیادی وجود دارد که تعاونی دانشگاهها در انجام پژوهش را میطلبد مانند مطالعات آمایش سرزمین و جمعیت در ایران اسلامی، جذب تدریجی تصدیهای دولتی در حوزه پژوهشهای کاربردی و پایهای.
۴- اگر دانشگاهها به توسعه علوم و فنون تعاونیها کمک کنند تعاونیها نیز یار همیشگی دانشگاهها خواهند بود. سرمایهگذاری مشترک دانشگاه و صنعت برای تأمین نیروی انسانی مهم است و جهت آموزش را هدفمند میکند.
۵-تعاونیهای نسل جدید را باید به میان همه رشتههای دانشگاهی ببریم تا نسلهای جدید توسعه صنعتی شکل گیرد مانند تعاونی تولید داروهای گیاهی، صنایع روستایی و صنایع دانش بنیان و صنایع سبک و سنگین جدید.
۶- سهم بخش تعاون باید در همه بازارهای پول و سرمایه و کار و کالا افزایش یابد تا سطح رقابت شفاف با بخشهای غیر تعاونی. توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی واحدهای اقتصادی به سطح برخورداری آنها از دانش ارتباط دارد و هر بخش اقتصادی که تولید، توزیع و کاربرد دانش بیشتری داشته باشد، توسعه یافته محسوب میشود (تعاونی پژوهشهای کابردی و علمی)
۷- اتاق تعاون ایران باید راهبر توسعه فعالیت دانشگاهها در عرصه تعاونی مانند آموزش و تربیت نیروی انسانی و پژوهشها باشد و هدف هم توسعه جامع اقتصاد تعاونی ایران است.
معاون پشتیبانی، برنامهریزی و تحقیقات اتاق تعاون گفت: «ناب ترین» منبع رشد اقتصادی را، تحقیق و پژوهش تشکیل میدهد به شرط اینکه با حذف فاصله زمانی و مکانی تحقیق با بسترهای اجرایی بلافاصله به ارتقای بهرهوری و ایجاد تعاونیها منجر شود.
او افزود: اقتصاد تعاونی هم برای تثبیت نقش تمدنسازی نوین خود در ایران و همه مزیتهای نسبی و مطلق اقتصادی در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیاز دارد که نهضت توسعه علمی و انسانی و پژوهشی را به فرایندی پایدار تبدیل کند و جوهره اصلی این حرکت را الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت تشکیل میدهد.
مطیع جهانی در پایان اظهار کرد: نهضت توسعه پژوهشی در اقتصاد تعاونی ایران باید به صنعت پژوهشی تبدیل شود که منابع پایان ناپذیر برای تولید ثروت ایجاد خواهد کرد. به شدت نیازمند پژوهش تاریخی توسعه ایران در ۴۰ سال اخیر هستیم تا برای چله دوم نظام به صنعت ثروتساز پژوهش برسیم با طعم و سلیقه تعاونگری و تعاونگرایی.
انتهای پیام/