کارشناس کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: افرادی که از دود قلیان استعمال می‌کنند بیشتر در معرض مو نو کسید کربن و مو اد سرطان زا قرار دارند.

مصرف قلیان با طعم سرطانمهدی خدابخشی، کارشناس کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان  گفت: مصرف دخانیات یکی از عمده‌ترین دلایل مرگ و میر قابل پیشگری در سراسر دنیا است که سالانه بیش از یک تریلیون دلار به اقتصاد‌های جهان بابت هزینه‌های مراقبت‌ها بهداشتی و از دست دادن بهره وری زیان می‌رساند.

او با اشاره به اینکه هر بار مصرف قلیان بیش از ۴۰ دقیقه به طول می‌انجامد و  برای بدن بسیار خطرناک است افزود: با استفاده یک ساعته از قلیان به میزان ۱۰۰ الی ۲۰۰ برابر حجم دود یک نخ دسیگار ، دود وارد ریه‌ها می‌شود.

کارشناس کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: افرادی که قلیان مصرف می‌کنند بیشتر در معرض مو نو کسید کربن و مواد سرطان زا قرار دارند.

خدابخشی با بیان به اینکه مصرف کنندگان قلیان در مقاسیه با غیر مصرف کنندگان میزان بیشتری از کربو کسی همو گلو بین را در خون دارند گفت: مرگ و میر زود رس؛ آسم؛ از جمله خطرات کشیدن قلیان هستند.

او بیان کرد: قلیان‌ها با اسانس‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود که تمام طعم دهنده موجود در آن‌ها هم خود مادی سر طان زا هستند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.