رئیس مرکز خشکسالی کشور گفت: از دیدگاه هواشناسی دما نسبت به دوره بلند مدت تا یک درجه در اکثر مناطق کشور افزایش یافت.

افزایش نیم تا یک درجه‌ای دما نسبت به دوره بلند مدت / خروج از دوره خشکسالی به ذخیره‌های آبی برمی‌گردداحد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش از ابتدای سال زراعی جدید در کشور اظهار کرد: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون در نیمه غربی کشور شامل استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری کهگیلویه و بویر احمد و خراسان شمالی با کمبود نسبی بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و بلند مدت روبرو هستیم به طوری که میزان بارش در آذربایجان شرقی و غربی ۲۰ درصد، چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد و خراسان شمالی بیش از ۳۰ درصد نسبت به متوسط بلند مدت کسری داریم.

رئیس مرکز خشکسالی کشور افزود: آخرین برآورد‌ها نشان می‌دهد که طی ماه‌های بهمن و اسفند بارش در مناطق غربی کشور در حد گرایش به کمتر از نرمال است.

وظیفه درباره آخرین وضعیت دما گفت: از لحاظ دمایی نیم تا یک درجه نسبت به دوره بلند مدت در اکثر مناطق کشور دما افزایش یافته است و تنها در مناطق شرقی کشور وضعیت مطلوب است.

به گفته رئیس مرکز خشکسالی کشور در استان‌های جنوبی همچون بوشهر، فارس، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی بارندگی از مقادیر بلند مدت بیشتر است و در برخی استان‌ها اعم از اصفهان، تهران، البرز، همدان، زنجان و قزوین بارندگی در شرایط نرمال قرار دارد.
بیشتر بخوانید: تشدید بارش باران در برخی استان‌های کشور/ آسمان پایتخت بارانی می‌شود

این کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: در حال حاضر در برخی مناطق غربی کشور همچون استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان غربی جزء استان‌هایی هستند که بیشترین بارش در زمستان، پاییز و بهار را دریافت می‌کنند، اما در حال حاضر میزان بارش در این استان‌ها زیر نرمال است و به نظر می‌رسد که طی یک الی دو ماه آینده این روند ادامه یابد.

وظیفه درباره تأثیر بارندگی‌های اخیر در خشکسالی هواشناسی گفت: از نظر هواشناسی طی یک الی دو ماه آینده کمبود بارش در کشور داریم و انتظار می‌رود که بارش نسبت به متوسط بلند مدت در حوزه‌های رودخانه‌های مرکز و غرب کشور داشته باشیم که اگر چنین اتفاقی بیفتد از نظر هواشناسی خشکسالی داریم و از لحاظ هیدرولوژیک و آب‌شناسی وضعیت به ذخیره‌های آبی بازمی‌گردد به طوری که میزان سفره‌های زیرزمینی بر خشکسالی هیدرولوژیک تأثیرگذار است و به عبارت دیگر خشکسالی کشاورزی همزمان با خشکسالی هواشناسی حادث نمی‌شود.

رئیس مرکز خشکسالی کشور در پایان تصریح کرد: از نظر هیدرولوژیک و کشاورزی میزان خشکسالی به مصرف آب، سطح زیر کشت و ذخیره‌های آبی بازمی‌گردد و تنها عامل بارش‌های نرمال و بیش از نرمال دلیل بر خروج از خشکسالی نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار