بیژن رجبی کارشناس وسرممیز استاندارد های ISO در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان سال رونق تولید در حقیقت به معنا و مفهوم حمایت از بخش تولید كشور و رفع چالش های پیش روی فعالان اقتصادی در مسیر تولید محصولات با كیفیت و استاندارد است. با توجه به شعار سال "حمایت از تولید ملی " و ترغیب مردم به خرید كالای ایرانی هدف مشترك تولیدكنندگان و مسئولان در كشور است كه تحقق آن نیازمند رعایت الزامات اساسی نظیر رقابت پذیر كردن محصولات و بهبود كیفیت است که نقش برجسته استاندارد سازی در این مورد مشهود است . بهبود معیشت مردم، رهایی كامل از معضل ركود و كاهش نرخ تورم با تكیه بر سیاست های اقتصاد مقاومتی كه در نهایت توسعه پایدار را درپی خواهد داشت، از ثمراتی است كه با حمایت از كالای ایرانی نصیب جامعه می شود
رجبی ادامه داد: جلب اعتماد مردم نسبت به یك كالا به سادگی به دست نمی آید و باید تلاش های گسترده ای در حوزه های مختلف داشت تا محصولی با اقبال مردمی مواجه شود و در این بین ارتقا كیفیت كالاها می تواند نقطه اعتمادساز برای حمایت از تولید ملی باشد.
بهره گیری از فناوری های نوین در خطوط تولید، استفاده از دیدگاه های نخبگان صنعت در بحث تولید محصولات با کیفیت، بهره گیری از روش های نوین بازاریابی و ایجاد تحول و نوآوری در بسته بندی و مهم تر از همه نظارت مستمر بر تداوم رقابت پذیری و كیفیت كالاها از مواردی است كه بستر را برای حمایت از كالای ایرانی در داخل و خارج از كشور فراهم خواهد كرد.
رجبی افزود: بدیهی است حمایت از كالای ایرانی در شرایطی درحد انتظار خواهد بود كه مردم نسبت به كیفیت كالای داخلی اطمینان كامل حاصل كنند كه این مهم نیازمند فراهم شدن زیرساخت های لازم و نیز برخورد قاطعانه نهادهای نظارتی به ویژه سازمان ملی استاندارد با عوامل عرضه محصولات فاقد كیفیت و قاچاق در بازار مصرف است.
این کارشناس استاندارد بیان کرد: هم اكنون بسیاری از تولیدات داخلی از نظر مرغوبیت و رعایت استانداردهای تعیین شده در منطقه حرف اول را می زند، اما مهم این است كه با مشاركت تمامی دست اندركاران فرهنگ و فرهنگ سازی، این باور و اطمینان در جامعه حاكم شود.
وی تصریح کرد: هرچند که وجود انبوه كالاهای فاقد كیفیت و درمواردی تقلبی به ویژه در بحث مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی، زمینه بی اعتمادی مردم نسبت به بسیاری از كالاهای عرضه شده در بازار مصرف را فراهم كرده است.
برند سازی و تولید و عرضه محصولات مرغوب و مطابق با استانداردهای ملی را می توان به عنوان نخستین گام در جلب اعتماد مردم و حمایت از كالای ایرانی در نظر گرفت.
این کارشناس استاندارد درادامه افزود: استانداردسازی كالا و خدمات را از مهم ترین ابزار كارساز در حمایت از كالای ایرانی است و حركت شتابان در این مسیر قطعا علاوه بر تامین نیازهای داخلی بستر را برای حضور پر رنگ ایران در فضای رقابتی بازار جهانی فراهم خواهد كرد.
ترویج فرهنگ مصرف كالای داخلی را مهم ترین معیار عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار دانست.
عرضه هر محصولی در بازار صادرات مستلزم رعایت كامل استانداردهای تعیین شده در مسیر تولید آن محصول است و نظارت بر استمرار این هدف مهم وظیفه دستگاه هایی نظیر استاندارد است.
رجبی تاکید کرد: درصورتی از اعتبار لازم در بازارهای بین المللی برخوردار خواهیم شد كه محصولات تولیدی صنایع ما منقش به علامت استاندارد ملی باشد. نشان استاندارد ملی ایران در بازارهای صادرات جایگاه ویژه ای دارد.
البته ذکر این نکته ضروری است که یکی از زیر ساخت های تولید استاندارد در سازمان ها بستر سازی آن از طریق پیاده سازی نظام مدیریت کیفیت ( ISO ) می باشد که متاسفانه به علت نبود نظارت های لازم جایگاه اصلی خود را از دست داده است و متاسفانه مشاهده می شود بعضی سازمان ها بصورت دلال بازی اقدام به صدور گواهینامه هایی می نمایند که فاقد اعتبار لازم می باشد . برای تحقق ماموریت های سازمان استاندارد به همكاری همگان در راستای فرهنگ سازی و آگاه سازی و نظارت های دقیق و هوشمندانه نیاز است.
با توجه به اینکه در اقتصاد مقاومتی به نقش مهم استاندارد توجه خاصی شده است ، توسعه پوشش استاندارد برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال از مسائل مهمی است كه باید مدنظر جدی مردم و مسئولان قرار گیرد.
التبه لازم به ذکر است که در سال های اخیر پوشش استاندارد در كشور نسبت به گذشته افزایش خوبی داشته که اهمیت تداوم آن نیازمند همكاری و حمایت تمام بخش ها و به خصوص مردم و مسوولان می باشد .
رجبی کارشناس استاندارد در پایان بیان کرد: هرچه بخش تولید را به سمت و سوی استانداردسازی محصولات تولیدی هدایت كنیم، تمایل اقشار مردم به خرید كالای داخلی بیشتر می شود زیرا ارتقای كیفی كالاهای تولیدی به معنای تضمین كننده ایمنی و سلامت جامعه است و بستر را برای اعتمادسازی مردم نسبت به محصولات داخلی و ترویج فرهنگ مصرف كالاهای وطنی هموار خواهد كردزیرا هنگامی مردم از خرید و مصرف كالاهای داخلی استقبالی در حد انتظار خواهند داشت كه از كیفیت آن كالاها اطمینان حاصل كنند.
انتهای پیام/