به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تحقیقات جدید کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا (FCC) نشان میدهد تعدادی از بزرگترین شرکتهای ارائهدهنده خدمات ارتباط اینترنتی در این کشور برای دور زدن قوانین سختگیرانه مخابراتی به مشتریان خود با موقعیت جعلی خدمات ارائه میدهند.
بسیاری از کارشناسان شبکههای اینترنتی معتقدند: فروش غیرمجاز و نامعتبر شبکههای اختصاصی اینترنتی به تعدادی از کاربران موجب بروز اختلال کلی در اینترنت و حتی پایین آمدن شدید امنیت فضای سایبری در منطقهای خاص میشود. از همین رو شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی نباید بهمنظور کسب سود بیشتر امنیت کلی شبکه را به خطر بیاندازند.
البته این صحبتها در حالی مطرح میشود که مدیران شرکتهای خدمات دهنده ارتباطات اینترنتی معتقدند، دولت آمریکا به همراه تعدادی از نهادهای حاکمیتی این کشور بهشدت شرکتهای مختلف و کاربران فضای مجازی را تحت سلطه قرار داده است و بهصورت شبانهروزی هر نوع جستجویی از سوی آنها را رصد میکند.
به نظر میرسد سیاستمداران آمریکایی در این نوع از نظارت هدف خاصی را دنبال کرده و بهتدریج سیاست موردنظر خود را به مردم القاء میکنند. در میان شرکتهایی که از سوی FCC به نقض قوانین متهم شدهاند چند شرکت هواپیمایی نیز دیده میشود. بدون شک همکاری نکردن شرکتهای حملونقل بهخصوص برگزارکننده سفرهای هوایی با دولت آمریکا باعث کاهش اعتماد مردم به دولت و نهاد حاکمیتی شده و سودآوری بزرگترین خطوط هوایی را کاهش میدهد.
کمیسیون فدرال ارتباطات، نهادی دولتی و وابسته به بودجه دولت است لذا در مهمترین موارد تصمیمهایی به سود سیاست مردان حامی خود را اتخاذ میکند. در جنگ میان شرکتهای خدمات دهنده ارتباطات اینترنتی و سازمانهای قانونگذار قربانی اصلی مصرفکنندگان هستند. درواقع کاربران باید هزینه لازم برای دریافت اشتراک اینترنتی را بدون استفاده از خدمات برتر، پرداخت کنند.
طبق قوانین هر سرویسدهنده اینترنتی در آمریکا، باید تدابیر امنیتی برای محافظت از حریم خصوصی کاربران در اولویت کاری خود قرار دهد و در صورت نفوذ شناسایی شرکتی متخلف، متصدیان آن علاوه بر پرداخت جریمه مالی به تحمل حبسهای طولانیمدت محکوم میشوند.
هر شهروند آمریکایی برای دریافت خدمات اینترنت باید ابتدا مشخصات هویتی و محل سکونت را برای شرکت خدمات دهنده موردنظر خود ارسال کند. هرکدام از شرکتهای اینترنتی در آمریکا پایگاههای اطلاعاتی بسیار بزرگی را در اختیاردارند. این مجموعه عظیم اطلاعاتی میلیون دلار برای هرکدام از شرکتهای تبلیغاتی ارزش دارد.
اولین بار در سال ۲۰۱۸ اسنادی افشاء شد که نشان میداد یکی از شرکتهای خدمات مخابراتی در آمریکا برای کسب سود بیشتر با شرکتی تبلیغاتی همکاری کرده و اطلاعات شخصی کاربران را به آن فروخته است. این شرکت تبلیغاتی با دانستن اطلاعات هویتی کاربران منطقهای خاص، تبلیغاتی هوشمندانه و مربوط باشخصیت هر طرف را طراحی کرده و با این روش کاربران بیشتری را ترغیب به خرید کالاهایی خاص و درنهایت کسب سود بیشتر در آن زمان و آینده میکند.
در مواردی که البته نمیتوان با قطعیت راجع آن سخن گفت: حتی هکرها و کاربران غیرمجاز هم از پایگاههای اطلاعاتی تعدادی از شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی، دادههای موردنیاز خود را سرقت کرده و از حفرههای امنیتی برای ورود به دستگاههای شخصی کاربران استفاده میکنند. هماکنون هیچگونه اطلاعات دقیقی از موارد نقص حقوق کاربران در فضای مجازی توسط شرکتی اینترنتی در آمریکا بهطور رسمی اعلامنشده است ولی این به معنای امنیت بالای شبکه نیست و ممکن است هزاران کاربر تاکنون تحت تأثیر امنیت پایین شبکه اینترنتی در آمریکا قرارگرفته باشند.
اگر کاربران در پرونده اولیه ثبت مشخصات در شرکت اینترنتی آدرس محل سکونت خود را اشتباه و غیرواقعی اعلام کند بازهم فایدهای نداشته زیرا کاربران از هر نقطه جغرافیایی که به اینترنت وصل شوند، فوراً قابلشناسایی هستند.
هر شرکتی در آمریکا از تعداد مشترکان بیشتری برخوردار باشد دولت میتواند مالیاتهای بسیار سنگینتری را از آن دریافت کند و همین موضوع شرکتها را به سمتی سوق میدهد که موقعیتهای جغرافیایی جعلی و پراکنده را برای تعدادی از کاربران ایجاد کنند.
برخی از کاربران فضای مجازی در واکنش به خبرهای جدید در مورد درگیری میان شرکتهای اینترنتی و دولت آمریکا گفتند: آمریکا همواره خود را مدعی تولید و بهکارگیری جدیدترین فناوریها در جهان میداند ولی توانایی لازم برای برقراری ارتباط سالم با شرکتهای فعال در خاک خود را ندارد و امنیت کاربران را به مخاطره میاندازد.
منبع: آنا
انتهای پیام/