جهانپور گفت: از نظر تامین کیت‌های تشخیصی ویروس کرونای ۲۰۱۹، هیچ مشکلی نداریم.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت با حضور در جمع خبرنگاران، درباره وضعیت بازگشت هموطنانمان از چین، اظهار کرد: روز گذشته پروازی با تجهیزات کامل و تیم پزشکی به چین اعزام شده است تا بیش از ۸۰ نفر از هموطنان ایرانی مقیم کشور چین را به ایران بازگرداند.

او بیان اینکه بخش عمده‌ای از این افراد دانشجویان در حال تحصیل در چین هستند، گفت: برخی از آن‌ها مشکلات نظام وظیفه داشتند که ستاد نیرو‌های مسلح تسهیلاتی برای بازگشت آن‌ها به کشور در نظر گرفته است.

جهانپور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره مجوز خروج ایرانیان مقیم چین از این کشور، گفت: در این باره مذاکرات با کشور چین انجام و توافق اولیه صورت گرفته است. با توجه به اینکه دو کشور دیگر مثل ترکیه اتباع خود را از چین خارج کرده اند، فکر نمی‌کنیم از نظر دیپلماتیک مشکلی برای بازگشت هموطنانمان وجود داشته باشد.

او با اشاره به شرایط قرنطینه هموطنان مقیم چین پس از بازگشت به کشور گفت: این افراد بعد از بازگشت به کشور در هتلی در تهران به مدت ۱۴ روز و با حضور تیم پزشکی و با امکانات کامل مثل دسترسی به اینترنت و امکانات رفاهی قرنطینه می‌شوند و بعد از طی این مدت در صورت تایید سلامت شان به آغوش خانواده بازخواهند گشت.

جهانپور افزود: هیچ کدام از هموطنان ایرانی مقیم چین به ویروس کرونا مبتلا نشدند، اما به دلیل قرنطینه و محدودیت‌ها، دچار مشکل شده بودند که از نظر اخلاقی ما و همه دستگاه‌های دولتی موافقم این افراد را با رعایت ضوابط سلامت و ایمنی به کشور برگردانیم.

جهانپور در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اعلام وزیر بهداشت روز گذشته پرواز‌هایی از چین به ایران داشته ایم، گفت: قاعدتا وقتی جمعه شب مصوبه اعلام شد، امکان لغو پرواز‌های صبح روز شنبه نبود، اما اگر امروز و فردا پرواز‌ها ادامه داشته باشند، وزیر بهداشت شخصا موضوع را پیگیری خواهند کرد.

او اظهار کرد: فقط پرواز مستقیم لغو می شود و پروازهایی که از چین به کشور دیگر و بعد ایران هستند، لغو نمی شوند.

جهانپور افزود: ممکن است برخی با ترانزیت یا از فرودگاه‌های دیگر پس از سفر به چین به ایران سفر کنند که مراقبت برای افرادی که مهر خروج از چین در ۱۴ روز گذشته در پاسپورتشان باشد، انجام می‌شود.

او درباره روش تشخیص و وضعیت موجودی کیت‌های اختصاصی تشخیصی ویروس کرونا ۲۰۱۹، گفت: از نظر تامین کیت‌های تشخیصی ویروس کرونای ۲۰۱۹ هیچ مشکلی نداریم. باید توجه کرد که سه مرحله تست برای تشخیص ویروس کرونا داریم که مرحله آخر تست تشخیصی ویروس کرونا ۲۰۱۹ است و کیت‌های آن با همکاری سازمان جهانی بهداشت به میزان مورد نیاز به ایران ارسال شده است که عمدتا آلمانی هستند.

او افزود: ما هر فرد مشکوک به ویروس کرونا را بلافاصله با کیت‌های اختصاصی ویروس کرونا ۲۰۱۹ مورد آزمایش قرار نمی‌دهیم، بلکه ابتدا تست کلی خانواده کرونا (PCR) را انجام می‌دهیم و اگر نتیجه مثبت بود، سپس تست سارس و اختصاصی کرونا ویروس ۲۰۱۹ را انجام می‌دهیم.

جهانپور گفت: ممکن است در مواردی فرد به ویروس سارس مبتلا شده باشد، به همین دلیل تست تشخیصی این ویروس هم انجام می‌شود.

او درباره اینکه آیا موارد مشکوک به ویروس کرونا داشته ایم، گفت: روزانه به صورت انگشت شمار موارد مشکوک مبتلا به کرونا ویروس جدید داریم. هر فردی که علائم و شرح حال او احتمال ابتلا به ویروس کرونا جدید را داشته باشد، تست تشخیصی برایش انجام می‌شود؛ اگر تست منفی باشد، فرد از شرایط مراقبت‌های بهداشتی خارج می‌شود.

جهانپور یادآوری کرد: اگر در بیماری نتایج آزمایشگاهی ابتلا به ویروس کرونا مثبت شود، بخش ایزوله منفی شهدای یافت آباد در شهر تهران و بخش‌های ایزوله منفی آماده شده در سایر استان‌ها، محل بستری این بیماران خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.