استاندار اصفهان گفت: تامین نشدن حقابه زیست محیطی زاینده رود و‌تالاب بین المللی گاوخونی و خطر نابودی محیط زیست طبیعی رودخانه یکی از مهم‌ترین آثار و نشانه‌های بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان عباس رضایی استاندار اصفهان در جمع خبرنگاران گفت:امسال بعد از ۱۲ سال آب در زاینده رود جاری بود و به همین دلیل در سال آبی ۹۷-۹۸ برداشت گندم در استان۲۷۰ هزار تن بود که ۳/۲ درصد گندم کشور را شامل می‌شد این در حالی است که در سال پیش‌از آن این مقدار ۱۴۸ هزار تن بود، استان اصفهان در سال ۹۷ با داشتن حدود ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۶ میلیون واحد دامی و در مجموع ۵.۷ میلیون تن تولیدات دامی داشته است.


او در خصوص میزان صادرات استان اصفهان گفت: در ۱۰ ماهه اول سال ۹۸ اقلام صادراتی استان ۱۱۵۷ قلم به ۹۱ کشور بوده است، حجم‌این صادرات ۶ میلیون و ۷۷ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۴۸ درصد رشد و نسبت به سال گذشته داشته است، استان اصفهان با توجه به اینکه در مناطق مرزی کشور نیست پنجمین استان صادراتی کشور است که نسبت به استان‌های مشابه رتبه بالا و قابل قبولی است.

استاندار اصفهان با اشاره به اهمیت پیشگیری از خام فروشی گفت: ۹۵ درصد از محصولات صادرات استان محصولات فراوری شده و ساخته شده واحد‌های تولیدی استان است.

رضایی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی کشور گفت:تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری شده در حال اجرا در استان ۳۷۵ پروژه با ارزش بیش از ۱۱/۵ هزار میلیارد تومان است که با سرمایه بخش خصوصی در حال اجرا است. در دهه فجر ۶۰ پروژه بالغ بر ۳۶۰ میلیارد تومان در حال افتتاح است.

او با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد گفت: بازدید گردشگران از اصفهان تا پایان مهر سال ۹۷ - ۳۳۰ هزار نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قیل ۲۰ درصد رشد داشته است.

استاندار اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان ۳۰۰ هزار دانشجو در ۱۶۵ مرکز دانشگاهی در حال تحصیل هستند و شش هزار و ۲۴۴ نفر عضو هیات علمی در این مراکز آموزشی مشغول فعالیت هستند.

رضایی در خصوص ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان اصفهان در بخش علم و فناوری گفت:۲ هزار و هشتصد نخبه در استان اصفهان تحت پوشش هستند، در کشور ۴ هزار و ۵۷۷ شرکت دانش بنیان مشغول فعالیت هستند که استان اصفهان رتبه دوم از نظر تعداد شرکت‌های دانش بنیان کشور را دارد.۵۲۰ واحد فناوری و شرکت دانش بنیان در شهرک علم و فناوری مشغول فعالیت هستند.


استاندار اصفهان مهم‌ترین آثار و نشانه‌های بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود گفت: تامین نشدن حقابه زیست محیطی زاینده رود و‌تالاب بین المللی گاوخونی و خطر نابودی محیط زیست طبیعی رودخانه، نابودی کمی و کیفی آبخوان‌ها و منابع آب زیر زمینی و پدیده فرونشست سراسرس دشت‌ها، با خطر نابودی میراث ایرانی اسلامی در اصفهان در پی خشک شدن رودخانه زاینده رود، نابودی کشاورزی در بخش میانی و‌شرقی، خشک شدن باغ‌های چند صد ساله از مهم‌ترین آثار و نشانه‌های بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود است.
رضایی با اشاره به اینکه زاینده رود یک رودخانه ملی است و حیات ۶ میلیون نفر وابسته به جریان زاینده رود است گفت: ۶۸ درصد تولید آهن و‌فولاد کشور، ۸/۵ درصد تولید برق کشور، ۲۶ درصد تولید فرآورده‌های نفتی کشور وابسته به جریان زاینده رود است و تداوم کمبود آب در حوضه زاینده رود بحرانی تمام عیار در تمامی ابعاد را به همراه دارد؛ و در خصوص پروژه‌های شاخص عمرانی استان اصفهان گفت: پروژه سد و تونل کوهرنگ ۳، پروژه اجرای خط سامانه دوم آبرسانی از مهمترین پروزه‌های شاخص عمرانی استان است، به دلیل مشکلات متعددی که وجود‌داشت میزان پیشرفت سد سوم در طول ده سال ۲۱٪ بوده است و امروز این میزان به ۴۳ ٪ رسیده است.
 
او ادامه داد: ۶۴ کیلومتر از آزادراه سردار شهید سلیمانی که به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد و قسمت دوم هم کلنگ‌زنی خواهد شد.
استاندار اصفهان در خصوص شیوع ویروس کرونا  در کشور گفت:تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این ویروس مشاهده نشده است، البته تمهیدات لازم نیز برای پیشگیری با آن صورت گرفته و از مواردی که مشکوک هستند آزمایش‌ تخصصی گرفته می‌شود اما تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر وجود ویروس در اصفهان وجود ندارد.

 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.