به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،عبدالرحمان ارشدی مدیرعامل شرکت ریختهگری گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: در حال حاضر ۶۴۰ نوع قطعات ریخته خودرو در ریختهگری تولید میشود که ۵۰۰ قطعه برای عرضه به خودروسازان داخلی و ۱۴۰ نوع نیز برای تولیدکنندگان خارجی تولید و صادر میشود.
او افزود: در طول نیم قرن فعالیت این شرکت بیش از یکهزار نوع قطعات پیچیده ریختهگری در مجموعه طراحی و تولید شده که حکایت از دانش بنیان بودن ریختهگری تراکتورسازی و توجه ویژه به اصلی داخلیسازی دارد.
مدیرعامل شرکت ریختهگری گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، یادآور شد: هماکنون در ریختهگری تراکتورسازی به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای ریختهگری کشور و دنیا، روزانه ۲۰۰ تن ضایعات و قراضههای سایر شرکتها در دمای ۱۵۰۰ درجه ذوب و به قطعات ریختهگری از ۳۰۰ گرمی تا ۳۵۰ کیلوگرمی تبدیل میشود.
ارشدی با اشاره به تولید بلوک سیلندر بهعنوان یکی از پیچیدهترین قطعات ریخته در مجموعه تحت مدیریتش اضافه کرد: ۱۲ نوع بلوک سیلندر که از پیچیدهترین قطعات ریختهگری محسوب میشود از انواع بوک سیلندرهای تراکتور و خودرو شامل خودروهای ۲۰۶، پراید، نیسان، موتور ملی و ... در ریختهگری تولید و در اختیار واحدهای صنعتی کشور قرار میگیرد.
این فعال حوزه صنعت کشور از روش تولید لاست فوم در صنعت ریختهگری بهعنوان تکنولوژی نو یاد کرد و خاطرنشان ساخت: تولید قطعات ریختهگری با این روش صرفاً در کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا و چین صورت میگیرد و تراکتورسازی هم با راهاندازی خط تولید با روش لاست فوم ایران را به عنوان پنجمین کشور دارنده این تکنولوژی وارد باشگاه دارندگان تکنولوژی لاست فوم کرده است.
او تاکید کرد: هماکنون ۱۰ درصد تولیدات ریختهگری به روش لاست فوم تولید و به بازارهای هدف داخلی و خارجی عرضه میشود.
ارشدی از بازیافت ماسه مصرفی در خطوط تولید ریختهگری را نیز یکی دیگر از دستاوردهای حوزه تحقق و توسعه مجموعه ریختهگری اعلام و اذعان داشت: کاهش ۳۰ درصدی مصرف ماسه در خطوط قالبگیری، حفظ منابع طبیعی، حفاظت از محیط زیست و ... از اهداف این دستاورد محسوب میشود.
به گفته مدیرعامل شرکت ریختهگری گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، اهم فعالیتهای اشاره شده زمینه انتخاب ریختهگری به عنوان واحد نمونه صادرکننده کشور را فراهم آورده است.
انتهای پیام/