نورالهی گفت: علت تصمیم‌های غلط برای کاهش آلودگی‌ها نبود تحقیقات درست و دقیق برای رفع آلودگی‌هاست.

یونس نورالهی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با در گفت‌وگو با  خبرنگاراقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آلودگی هوای تهران گفت: آلودگی‌های تهران حاصل استفاده از رشد تکنولوژی در کشور است و وقتی کشور به سمت استفاده از تکنولوژی‌های مختلف برای آسایش بیشتر پیش می‌رود قطعا این پیشرفته شدن یک نوع آلودگی برای محیط زیست به وجود می‌آورد که هر کشوری برای جلوگیری و کنترل آن راهکار‌هایی سراغ دارد.

او ادامه داد: همه ساله در تهران و دیگر کلان شهر‌ها با شروع فصل زمستان و وارونگی دما آلودگی‌ها در سطح پایین جو جمع می‌شوند و در پی آن مشکلاتی برای سلامتی مردم ایجاد می‌کند.

این کارشناس درباره راهکار‌های لازم برای کنترل آلاینده‌های شهری گفت: علاوه بر استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای ماشین‌های شخصی، مسئولان باید سرویس‌هایی را برای مدارس و کارمندان در نظر بگیرند تا به جای اینکه ۲۰ کارمند ۲۰ عدد ماشین را در خیابان بیاورند با یک خودرو به محل کارشان بروند.

کیفیت بنزین باید صحت سنجی شود

او گفت: یکی از بحث‌های شایعی که سازمان ملی استاندارد با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی دارد، بحث کیفیت پایین بنزین هاست که همواره شرکت ملی پالایش این موضوع را رد می‌کند؛  اگر یک ناظری بین عملکرد این دو نهاد وجود داشته باشد، می‌توان بحث‌های این دو سازمان را حل و فصل کند.

یکی از مهمترین مسائل در بحث آلودگی، تفاوت میانگین مصرف سوخت خودرو در ایران و کشور‌های دیگر است که در کشور‌های توسعه یافته به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر زیر ۵ لیتر سوخت استفاده می‌کنند که این میزان سوخت در ایران ۱۰ یا ۱۱ لیتر است.

نورالهی تاکید کرد: راه حل‌هایی که برای مدیریت آلودگی‌ها وجود دارد راهکار آنی و زودگذر نیستند، بلکه در یک بازه زمانی طولانی می‌توانیم آلاینده‌ها را کنترل کنیم.


بیشتر بخوانید: آلودگی هوا در کدام مناطق تهران بیشتر است؟ + عکس


این کارشناس در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه سهم آلودگی خودرو‌ها، موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها در تهران چقدر است؟ گفت: این تفکیک بین خودرو‌ها وجود ندارد و تحقیق و جامع مشخصی در تهران انجام نشده است، همه‌ی این اطلاعات و ارقام‌های مربوط به اندازه گیری تفکیک آلودگی خودرو‌ها مربوط به سال ۷۳ و ۷۴ است که ژاپنی‌ها در تهران این تحقیق را انجام داده اند.

این آمار‌ها درصد ۷۰ به ۳۰ آلایندگی خودرو‌ها را به آلودگی سیستم‌های گرمایشی خانواده‌ها نشان می‌دهد؛ برای اطلاعات دقیق از تفکیک این آلایندگی‌ها باید مطالعات جدیدی صورت گیرد.

نور الهی در پایان گفت: اینکه تا به حال تصمیم درستی برای رفع آلودگی‌ها گرفته نشده به‌خاطر ضعف اطلاعاتی است یعنی تا به حال اطلاعات قابل اتکا و درستی در‌دست نداشتیم تا بتوانیم تصمیم درستی به عنوان راهکار ارائه دهیم که این مسئله هم بخاطر کم‌کاری متخصصان این زمینه است و هم به‌خاطر ضعف کاری مسئولین است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دیانا
۱۱:۴۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
سلام تعطیل شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۰۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
بازم خوبه علت الودگی را پیدا کردن // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۴۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
با این گرانی خودرو همه خودروها سنشون بالاست عمرشونو کردن تو شهرهای مختلف بادم میوزه و الودگی رو جابجا میکنه العان الودگی اراک و اصفهان با وزش باد به سمت شمال میره خودروهای سن بالا و قیمتای بالا رفته مانع تعویض میشه
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۰:۱۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
وقتی هنوز هیچ نوع پژوهشی در مورد آلودگی هوای تهران صورت نگرفته ، چطور میتوان راه حل ارائه داد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
پژوهش بر روی حامل های پاک انرژی باید یکی از چند الویت اول پژوهشگران کشور قرار گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
رفع آلودگی تهران به دست آنها انجام خواهد شد که خود سهمی در آلودگی ندارند. بسیاری از بخشها خود مقصرند
آخرین اخبار