با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور طرح الکترولایزر آب دریا در مجتمع گاز پارس جنوبی رونمایی و ساخت واحد ۲۰ هزار تنی تولید کک سوزنی در مجتمع پتروشیمی تخت جمشید پارس آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از طرح الکترولایزر آب دریا در مجتمع گاز پارس جنوبی رونمایی شد.

این دستگاه پیش از این از خارج از کشور تامین می‌شد که به‌دلیل تحریم‌ها، با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان با اعتبار ۳۷۲ میلیون تومان در کمتر از یک سال طراحی و ساخته شد.

 با طراحی و ساخت این دستگاه در کشور، سالانه از خروج افزون بر ۵۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌شود.

در دسترس بودن فناوری، جلوگیری از خروج ارز، تقویت چرخه تولید ثروت از علم و نبود وابستگی به خارج از کشور از مهم‌ترین دستاور‌دهای اجرای این طرح در کشور است.

همچنین عملیات اجرایی واحد ۲۰ هزار تنی تولید کک سوزنی در مجتمع پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه با سرمایه گذاری۱۰ میلیون یورو معادل ۲۰۰ میلیارد تومان شروع شد.

این واحد  به همت یک شرکت دانش‌بنیان در یک سال تکمیل و عملیاتی می‌شود.

کک سوزنی در صنایع فولاد کاربرد دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم آغاز این طرح در جمع خبرنگاران گفت: عسلویه نماد حرکتی بی نظیر در دنیاست و فعالیت‌های صورت گرفته در ۲۰ سال گذشته، میزان سرمایه گذاری انجام گرفته، ایجاد پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی در این منطقه، در دنیا بی سابقه است.

سورنا ستاری با اشاره به آغاز اجرای عملیات اجرایی واحد ۲۰ هزار تنی تولید کک سوزنی، افزود: آمریکا یک ماه پیش ما را در زمینه واردات کک سوزنی تحریم کرد و حالا ما داریم واحد تولید آن را آغاز می‌کنیم تا اثر تحریم‌ها خنثی شود.

او گفت: کارخانه هگزان هم که در یکی دیگر از مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه در دست اجراست تا تا ۴ یا ۵ ماه آینده به تولید می‌رسد که تمام لایسنس، طراحی قطعات و ماشین سازی آن داخلی است که اتقاق بزرگی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: طراحی باید داخلی باشد، ماشین سازی داخلی باشد، زیرا در این صورت می‌توانیم ادعا کنیم صاحب دانش و فناوری هستیم.

ستاری تاکید کرد: ما داریم صاحب فناوری و دانش ایجاد این کارخانه‌ها می‌شویم.

او در خصوص توسعه فناوری در تحقق اهداف گام دوم انقلاب نیز گفت: در فناوری‌ها آنچه که باید اتفاق بیفتد دانش بنیان شدن اقتصاد است. پس از تحریم بسیاری از طرح‌های ما روی زمین می‌ماند، زیرا طراحی ها، تجهیزات و لایسنس‌ها از خارج می‌آید.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با قدردانی از فعالان صنعت نفت، بیان کرد: اتفاق‌های خوبی در این صنعت در زمینه دستیابی به دانش و فناوری صورت گرفته و  صنعت نفت در پی خنثی کردن تحریم‌هاست.

 انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.