پایگاه خبری العهد در مطلبی ابعادی راهبردی عملیات بزرگ «بنیان مرصوص» نیرو‌های مسلح یمن علیه متجاوزان را تشریح کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری العهد نوشت عملیات «بنیان مرصوص» یگان‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، شکستی راهبردی برای ائتلاف متجاوزان به شمار می‌رود.

در این مطلب آمده است: عملیات بنیان مرصوص، اولین عملیات زمینی نیست که یگان‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در رویارویی با ائتلاف متجاوز به یمن انجام می‌دهند و پیشتر نیز چندین عملیات مشابه انجام شده است، اما عملیات اخیر مضمون و محتوایی ویژه و متمایز از سایر عملیات‌ها دارد چرا که دستاورد‌هایی جالب توجه و موثر داشته است که به دستاورد‌هایی که تاکنون نیرو‌های مسلح یمن محقق کرده‌اند، اضافه می‌شود.

نویسنده درباره دستاورد‌های این عملیات در زمینه‌های مختلف نوشته است: در بعد میدانی، و در زمینه مساحت جغرافیایی این عملیات باید گفت: «بنیان مرصوص» که چند روز بعد از عملیات رزمی برنامه‌ریزی شده صورت گرفت، مساحتی حدود ۲۵۰۰ کیلومتر را در مثلث مرزی مشترک با استان‌های راهبردی یمن (مأرب، صنعا و جوف)، آزاد کرد و این مساحت به تنهایی و صرفنظر از اهمیت راهبردی اهدافی که در بر دارد، دستاوردی مهم در زمینه آزاد سازی همه مناطق به شمار می‌رود.

از نظر موقعیت نیز منطقه آزاد شده، عمق راهبردی مناطق درگیری مهم‌تر بین شرق و شمال شرق صنعا و جنوب غرب جوف و غرب مأرب به شمار می‌رود و از مدت‌ها پیش این منطقه شرقی خطرناکتر و حساس‌تر بوده است؛ چرا که منطقه امن صنعا، پایتخت، و خط پایانی دفاع از ورودی‌های شرقی و شمال شرقی به شمار می‌رود و نیازی به ذکر این مسئله نیست که اگر متجاوزن کنترل صنعا را در دست می‌گرفتند، این رخداد چه اهمیت اساسی در اهداف منطقه‌ای و بین‌المللی متجاوزان داشت.

از نظر تاکتیکی و رزمایشی، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی عملیات بنیان مرصوص را بر این تاکتیک قرار دادند: اول، کنترل یگان‌های مهاجم، دوم: محاصره آن‌ها با ایجاد ترس یا کشتار، سوم: اجرای حملات معکوس علیه دشمن، چهارم: بهره‌گیری از موفقیت و کنترل بر میدان. در سطح مبارزاتی، این تاکتیک از سخت‌ترین تاکتیک‌ها به شمار می‌رود، زیرا خطر‌های زیادی در اجازه دادن به یگان‌های دشمن برای ورود به منطقه فعالیت دوست دارد به خصوص اینکه ما از مساحت گسترده‌ای صحبت می‌کنیم که به یگان‌های دشمن اجازه مانور و مبارزه می‌دهد.

نویسنده درباره ابعاد نظامی این عملیات نوشته است: اگر از دست دادن مساحت جغرافیایی مهم را خسارتی میدانی برای دشمن بدانیم، این خسارت افزون بر ابعاد نظامی، در سطح نیروی انسانی و تجهیزات نظامی نیز خسارت‌های زیادی داشته است.


بیشتر بخوانید: یمنی‌ها آرامکوی عربستان را بمباران کردند/ توطئه بزرگ در صنعا خنثی شد


از نظر نیروی نظامی، بیرون کردن هزاران مزدور از این نبرد و مشخصا در این زمان که اکثر یگان‌های سودانی نیز از صحنه خارج شده اند، ضربه‌ای قوی به ائتلاف متجاوزان و توانایی انسانی آن به شمار می‌رود، زیرا جبران نیرویی که در این عملیات از دست رفت، بازآرایی نیرو‌ها و جایگزین کردن نیرو‌های جدید در زمانی کوتاه سخت است به خصوص اینکه جمع کردن جنگجویان و سازمان‌دهندگان یگان‌های از بین رفته و آماده‌سازی آن‌ها برای نبرد حمله به صنعا، زمانی زیادی به طول انجامید.

از نظر سلاح و تجهیزات نیز غنیمت گرفتن و به دست آوردن این حجم از سلاح، تجهیزات و ابزار‌های نظامی که پیش بینی می‌شود ده‌ها یگان جنگی به آن‌ها مجهز بودند، آسان نیست و اهمیت موضوع اینجاست که متجاوزان با از دست دادن این حجم از سلاح، خسارتی دوگانه متحمل شدند، زیرا این تجهیزات از بین نرفت بلکه به دست یگان‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن افتاد و طبیعی است که این مسئله زیربنای مهمی در تجهیز بخش‌ها و یگان‌های نظامی باشد که حتما در زمانی کوتاه به امکانات یگان‌های مردمی یمن، ارتش و انصارالله، اضافه خواهد شد.

عملیات بنیان مرصوص ابعادی راهبردی داشت که عبارتست از:
پایان دادن به آرزوی ائتلاف متجاوزان برای رسیدن به صنعا. جبهه نهم از نظر میدانی و نظامی تنها جبهه‌ای است که رسیدن به این آرزو را برای متجاوزان محقق می‌کرد، زیرا از نظر جغرافیایی به ورودی‌های شمالی و شمال شرق صنعا نزدیک است و در شرق نیز از طریق استان مأرب با مرز‌های عربستان ارتباط دارد و از طریق این جبهه امکان تامین سلاح برای حمایت از نبرد رسیدن به صنعا وجود داشت.

دیگر اینکه ارتش، کمیته‌های مردمی و انصارالله ثابت کردند نبرد آن‌ها در دفاع از یمن، فقط به ساخت و تولید سلاح منحصر به فرد و استفاده راهبردی از آن‌ها به عنوان سلاحی بازدارنده و موازنه‌ای محدود نمی‌شود بلکه بعد از سلسله جنگ‌های زمینی موفق، ثابت کردند توانایی و عزم مدیریت و هماهنگی عملیات زمینی بزرگ و پیروزی در آن را دارند و این در حالی است که متجاوزان از نظر سلاح هوایی و توپخانه‌ای برتر هستند.

ارتش، کمیته‌های مردمی و نیرو‌های انصارالله همچنین ثابت کردند، در شرایط نظامی نابرابر، به خوبی می‌توانند برنامه‌ریزی کنند و این کار را با تکیه بر مانور کنار راندن نیروی هوایی دشمن انجام می‌دهند و برای این کار نیز در درجه اول سلاح دفاع هوایی را تا حد ممکن توسعه می‌دهند و تاثیرگذاری آن را افزایش می‌دهند و در درجه دوم، که مهمتر نیز هست، با استفاده از موشک‌های بالستیک و پهپاد مواقع و نقاط راهبردی داخل عمق عربستان را با تکیه برای مانور بازدارندگی هدف قرار می‌دهند. این اقدام به مثابه مانوری برای اعمال فشار، هشدار و مجبور کردن متجاوزان به کاهش پوشش هوایی و در نهایت لغو آن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۰۳:۴۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
درود بر شما دلاوران مسلمان و مدافعان از انسانیت در برابر جهل و تکبر و ظلم ظلمه صهیونیست عربی امثال ال سعود
Iran (Islamic Republic of)
بهمن فرشته
۰۹:۲۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
اسلام پیروز است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
الله اکبر / الله اکبر
الحمدالله
آخرین اخبار