وزیر صنعت معدن و تجارت درالبرز گفت:کشور ما در حال رشد صنعتی است و در بخش های مختلف فناوری پیشرفت های محسوسی داریم.

پیشرفت محسوس کشور در حوزه فناوری و رشد صنعتیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، رحمانی ،وزیر صنعت، معدن و تجارت درالبرز در مراسم افتتاحیه پایلوت فرآوری و استحصال عناصر نادرخاکی  ودیگر عناصر استراتژیک در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در ساوجبلاغ گفت: عناصر نادر خاکی  که عناصر قیمتی و ارزشمندی است تاکنون  از خارج  از کشور وارد می شد ولی اکنون با تلاش پژوهشگران ومتخصصان داخلی به این فناوری دست یافتیم.

وزیر صمت افزود: این عناصر در برخی تولیدات مثل کاتالیزها ، شیشه ، باطری  مصارف دارد.

اوگفت: با دستیابی متخصصان داخلی به این فناوری که عناصر راهبردی و خاص هستند و در تهیه آن مشکل داریم، در جهت خودکفایی کشور قدم بزرگی برداشته می شود، این عناصر به ویژه  در شرایط جدید در کشور قابل تهیه نبود.

رحمانی ادامه داد: مصرف واقعی ما به این عناصر بیش از ۲۰۰ تن و شاید بالای ۱۰برابر این رقم است  که تا پیش از این  برای هر خرید هر کیلوگرم آن حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار هزینه می شد.

رحمانی گفت:  چهار  تا پنج کشور در این عرصه توانسته اند به این فناوری دست پیدا کنند که ایران یکی از آن ها است.

وزیر صنعت و معدن و تجارت افزود:  باید نیاز داخل را تامین کنیم تا پس از آن امکان صادرات هم فراهم شود.

شهرک صنعتی تحقیقاتی کاوش وابسته به وزارت صنعت ، معدن و تجارت در زمینی به وسعت یکصد هکتار احداث شده که اکنون ۱۵ سوله و کارگاه تولیدی و صنعتی در آن فعال است .

پیش بینی می شود در سال های آینده با استقرار ۲۵۰ واحد تولیدی صنعتی و دانش بنیان در این مجموعه بیش از ۳۰ هزار فرصت شعلی ایجاد شود. 

این شهرک از امسال به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.

انتهای پیام/خ.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.