بلاتکلیفی دانشگاه فرهنگیان میان قوانین جدید و قدیمی باعث ایجاد تعیض برای دانشجومعلمان شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای گلایه‌شان صحبت امروز و دیروز نیست، ماجرا مربوط به سال‌ها پیش و زمان فعالیت تربیت برمی‌گردد، قانون متعهدین خدمت که در سال ۶۹ مورد بازنگری قرار گرفت و طبق این قانون برای هزینه‌های رفاهی، خوابگاهی، تغذیه و فوق برنامه ۴۵ درصد از حقوق دانشجو‌معلمان کسر شد که این رقم در برخی موارد به ۵۰ درصد هم رسیده است.

حالا بعد از حدود ۳۰ سال دانشجومعلمان از این تبعیضی که میان خودشان و دانشجویان بورسیه سایر دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها وجود دارد، گلایه دارند و خواستار حذف این کسری از حقوقشان هستند، اما سوال اینجاست آیا منابع اعتباری کافی در اختیار وزارت آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان قرار دارد تا هزینه‌های رفاهی و خوابگاهی و سرانه غذایی برای دانشجومعلمان فراهم شود؟

دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم گم شده است؟

براساس آنچه مسئولان دانشگاه فرهنگیان می‌گویند آنچه موجب کسری ۴۵ درصدی از حقوق دانشجومعلمان می‌شود، نبود سرانه غذایی و رفاهی به دانشگاه فرهنگیان از سوی وزارت علوم است.

پرویز انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در این باره گفته است که سرانه دانشجویی دانشگاه یک چهارم دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم است، علاوه بر آن به دلیل آنکه دانشجومعلمان تحت پوشش قانون متعهدین خدمت هستند وزارت علوم به دانشگاه فرهنگیان سرانه غذایی و رفاهی پرداخت نمی‌کند بنابراین برای تامین رفاهیات دانشجویان ناگزیر به کسر ۴۵ درصدی حقوق آن‌ها هستیم که معادل ۷۰۳ هزار تومان می‌شود.

راهکار آموزش و پرورش برای جبران کسری حقوق دانشجو معلمان

بلاتکلیفی دانشگاه فرهنگیان میان وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش

آنچه از اظهارات مسئولان دانشگاه فرهنگیان و گلایه‌های دانشجومعلمان برمی‌آید آن است که دانشگاه فرهنگیان با قدمتی حدود ۸ ساله بلاتکلیف میان قوانین جدید دانشگاه و قوانین سابق تربیت معلم گیر افتاده است و حالا شرایطی بینابینی میان این قوانین دارد.

البته از مزایا متفاوت این دانشگاه نظیر احتساب دوره تحصیلی در سنوات خدمت، معافیت از سربازی، تضمین شغل بعد از دانش آموختگی و تفاوت‌های این چنینی دیگر نباید غافل شد، اما با توجه به تغییر رویکردی که بعد از تعطیلی مراکز تربیت معلم و ایجاد دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان نسل‌های آینده انجام شد، این انتظار وجود دارد که زیرساختی قانونی و لازم برای دانشجومعلمان فراهم باشد.


بیشتر بخوانید: رفع تمام اشکالات نظام رتبه‌بندی فرهنگیان


راهکارهایی برای جبران کسری به طور درصد

علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش درباره تمهیدات این وزارتخانه برای جبران کسری ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان و گلایه‌های آن‌ها نسبت به این موضوع اظهار کرد: درباره این موضوع باید از کانال‌های مربوطه پیگیر باشیم و بر همین اساس وزیر آموزش و پرورش هم تمهیداتی را در نظر گرفته است که از جمله آن در نظر گرفتن عددی ثابت به جای کسر درصد از حقوق دانشجو معلمان است؛ یعنی به جای آنکه بر حسب میزان حقوق درصدی از آن کسر شود یک عدد ثابتی در نظر بگیریم و بر این اساس مبلغی از حقوق دانشجو معلمان کاسته شود که این موضوع از طریق معاونت برنامه ریزی و توسعه در حال پیگیری است.

او درباره بهای غذای دانشجو معلمان گفت: غذای دانشجویی در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم از سه طریق سرانه غذا، غذای تعلق گرفته به دانشگاه، هزینه پرداخت شده توسط دانشجو و کمک صندوق رفاه تامین می‌شود و در سه درجه برحسب نوع و میزان غذا دسته بندی می‌شود. در دانشگاه فرهنگیان کمک صندوق رفاه برای تامین غذا وجود ندارد که در این مورد دانشگاه باید پیگیر موضوع شود، اما دیگر مجاری در نظر گرفته شده برای بهای غذا در دانشگاه فرهنگیان هم وجود دارد.

اللهیار ترکمن افزود: در اعتبارات دانشگاه فرهنگیان مبلغی به عنوان یارانه غذا در نظر گرفته می‌شود علاوه بر آن باید توجه داشته باشیم که تحصیل در این دانشگاه تفاوت‌هایی با دیگر دانشگاه‌ها داشته و شبانه روزی است و در نتیجه هزینه خوابگاه هم وجود دارد.
 کسری حقوق دانشجومعلمان

قانون را باید به طور کامل بپذیریم

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش تصریح کرد: باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که قانون را به طور کامل بپذیریم اگر تحصیل در دانشگاه فرهنگیان موجب استخدام می‌شود معافیت سربازی به دنبال دارد یا دوران تحصیل جزء سنوات دانشجویان در نظر گرفته می‌شود در کنار این موارد کسر بخشی از حقوق هم برای غذا و خوابگاه وجود دارد و همه این موارد از پیش اطلاع رسانی می‌شود.

او بیان کرد: دانشجو معلمان خیلی زود وارد نگاه‌های صنفی شده‌اند و به آن‌ها توصیه دارم بهتر است در این دوران به کیفیت تحصیل و علم آموزی هر چه بهتر توجه داشته باشند. برای فعالیت‌های صنفی باید از مسیر‌های مربوط به آن وارد شد ضمن آنکه پیگیر شرایط تحصیل و مسائل همکارانمان هستیم.
 
ماجرای کسری حقوق دانشجومعلمان حالا نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در مجلس هم مطرح شده است تا شاید بهارستانی‌ها راه چاره قانونی برای آن بیابند؛ هرچند موضع وزارت علوم در این قضیه هنوز مشخص نیست و فعلا باید وزارت آموزش و پرورش و مجلسی ها شد تا ببینیم آیا منابع مالی کافی در اختیار آموزش و پرورش برای تامین رفاهیات دانشجو معلمان قرار می‌گیرد یا خیر یا آنکه قوانین بعد از حدود ۳۰ سال بار دیگر مورد بازنگری قرار خواهند گرفت؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۳۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام خدمت اینده سازان کشور عزیزمون
بنده با فوق لیسانس مکانیک از دانشگاه دولتی که میتونم تو ۵ محور همزمان برنامه نویسی کنم به اندازه یه دانشجوی دانشگاه فرهنگیان نمیتونم حقوق بگیرم
شما فرهنگیان باید روزی هزار بار سجده شکر بجا بیارین و ناشکر هم نباشین
واینم بدونید که نه با کسی قصد و غرض و نه افکار مغرضانه دارم
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
سلام.قابل توجه دوستانی که پائینتر کامنت گذاشتن. ببینید دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه دولتی است و برای قبولی در این دانشگاه باید داوطلبان از مراحل مصاحبه و گزینش عبور کنن و بالاترین تراز علمی در مقایسه با سایر رقبا کسب کنن تا پذیرش بشن.این چند سال اخیر رتبه های تک،دو وسه رقمی از رشته علوم انسانی و ریاضی و رتبه های خوبی از رشته علوم تجربی این دانشگاه رو انتخاب میکنن.پس بدونید دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بسیار باهوش وباسواد هستن.از طرفی دولت به تمامی دانشگاه ها سرانه هنگفتی میده ‌به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان حقوق که از۴۵درصد این حقوق مخارج دانشگاه تامین میشه.اینو مطمئن باشید دولت خیلی بیشتر به دانشگاه های دیگه خرج میکنه تا دانشگاه فرهنگیان. از طرفی چرا غر میزنید که به دانشجو معلم حقوق میدن؟خب شماهم توهم نمیزدید و دانشگاه فرهنگیان رو انتخاب میکردید، حالا که خودتون نتونستین یا نخواستین الکی نظر ندید.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
صفا
۱۲:۳۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
به چه درد میخوره به عنوان سنوات محسوب بشه؟؟؟؟؟
وقتی تمام ارتقاها رو محدود به سابقه تجربی کردن

اینطوری نه تنها سودی نداره، بلکه به ضرر دانشجو معلمان هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
خب همه خودتون آزادانه دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردید، کسی که مجبورتان نکرده بود، میرفتید رشته ای که درآمدش بیشتر بود.
یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
احسان پیام
۰۶:۵۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
ما به دنبال تخصیص سرانه غذایی برای دانشگاه هستیم نه اینکه یک عدد ثابت کم بشه از حقوقمون این وضعیت هیچ فرقی با کسر 45درصد نداره این عدد ثابت می تونه حتی از اون 45در بیشتر باشه یا کمتر باشه...باید رسانه این موضوع را به مسئولین گوشزد کنند این تبعیض بین ما و دانشجویان سایر دانشگاه ها پذیرفتنی نیست....
ممنون از باشگاه خبرنگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
هتل شده،دوره ما که از این بحثا نبود
Iran (Islamic Republic of)
نا
۰۶:۱۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
راستی برا کسانی که حقوقشان زیر چهارصد هزار در ماه است چه کاری میشه انجام داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
چرابه دانشجویان دانشگاههای دولتی سراسری کمک هزینه نمیدیدوحقوقی براشون درنظرنمی گیریداوناکه سربازی هم بایدبرن حداقل درطی دانشجویی حقوقی براشون درنظربگیریدتامشکل مالی نداشته وباخیال راحت درس بخونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
دبگه چی میخواین؟؟دولت به اون دانشگاه ها بودجه عالی ای میده اما دانش گاه فرهنگیان سرانه نداره،جاش به دانشجوها حقوق میدن ونصفشو بابت سرانه بر میدارن.شما خیلی عاشق پول کارآمد هستی چشاتو باز میکردی ودانشگاه فرهنگیان رو میزدی.ههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
یک نفر به جناب اللهیار بفرماید دانشجویان دانشگاه مظلوم فرهنگیان مانند تمام دانشگاه ها شورای صنفی دارند که مکلف به پیگیری امور صنفی است پس ورود به این مساله امری لازم و حیاتی بوده و زود یا دیر ندارد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
مردم بدونید داره به دانشجو معلم ها ظلم میشه
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۲۳:۱۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بنظرم دانشجومعلمان نباید اینقدر حقوق بگیرن مگه دارن چکار میکنن که هرماه معادل 1کارمند حقوق دریافت می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
نوش جونشون،زحمت کشیدن درس خوندن و حقشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
کدام خوابگاه
بچه های دبیری دانشگاه فرهنگیان شیراز
پسرها ، پارسال خوابگاه سلمان بودن ،امسال خوابگاه ازشون گرفتند،دادن به دخترها
پسرها
بردن ،مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی بولوار پودونک بیرون شیراز
،،نه سلف داره ،،نه امکانات
نصف حقوق هم کم میشه
Iran (Islamic Republic of)
مهمان
۲۱:۵۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
فقط اینا دانشجو هستن؟ خیالشون از کارشون راحته، سربازی ندارن، 4 سال دانشگاه هم 4 سال سابقه واسشون حساب میشه، حقوقشون هم که سال آینده 2800 میدن، پس بقیه رشته ها چی؟ تبعیض تا کجا؟ بقیه دانشجو های دانشگاه های تاپ دولتی هم پول غذا، خوابگاه و همه اینا رو میدن، چرا بقیه رشته ها بورسیه نمیشن؟ چرا رشته های علوم پزشکی و رشته های تاپ وزارت علوم یا سایر رشته ها بورسیه نیستن؟ و ما بدبختا باید بعدش بریم سربازی هم تازه حقوقی هم که نداریم، بعدش تازه باید دنبال کار بگردیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
میخواستی از اول دانشگاه فرهنگیان رو بزنی،طمع کردی حالا نق نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۰ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
سرانه ای که به دانشگاه علوم پزشکی میدن رو برو ببین بعد نظر بده،دولت برای یه دانشجوی علوم پزشکی اندازه ۱۰۰تا دانشجو معلم هزینه میکنه.شما اون قدر سطحی نگری فقط این۶۰۰هزار تومن دریافتی دانشجومعلم رو میبینی ،واقعا که خجالت آوره
Iran (Islamic Republic of)
نیروی خدماتی
۲۰:۲۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
این تبعیض فقط مال دانشجومعلمان نیست.هیچ کس به فکرمانیروهای خدماتی نیست.آیاماجزءفرهنگیان هستیم یانه.آیاکسی هست صدای ماروبشنوه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
مگه وزارت علوم ب دانشجوهاش حقوق میده؟!!!
مگه وزرات علوم ب من دانشجوی فنی و مهندسی معافیت خدمت میده؟!!
خب دانشجو معلم اگه حقوق میگیره،بابد از وزارت آموزش و پرورش بگیره
اگر از وزارت علوم بودجه میخاد برای حقوق ،ایا وزارت علوم ب دانشجوهاش حقوق میده ؟!!خیر نمیده پس اگه ب معلم دانشجو حقوق بده باید ب همه هی دانشجویان حقوق بده و تبعیض قایل نشه
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۷:۱۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
ما بیشتر از ۴ ساله که پیگیریم ولی جز محکوم به سکوت کردنمان چیزی عایدمون نشد

نفهمیدیم این دانشگاه اگه جز دانشگاه های ملی هست چرا باید ترمی بیشتر از ۲میلیون بابت بدترین غذایی که نیخوریم که باز هم بیشتر از تعرفه غذایی دانشگاه آزاد هست چرا؟
اگر این دانشگاه جز دانشگاه آزاده محسوب میشه تو دفترچه کنکور معلوم کنن که شخص با بدونه کدوم دانشگاه داره میره

دانشگاهی که مهد پرورش معلمین آیندست چرا اینهمه تبعیض؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
بله درسته تبعیض به عینه مشهوده، مثلا به فنی ها حقوق و مزایا و معافیت سربازی نمیدن، اونوقت به فرهنگیان که برای خودشون درس میخونن میدن !!!
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۷:۱۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
ما بیشتر از ۴ ساله که پیگیریم ولی جز محکوم به سکوت کردنمان چیزی عایدمون نشد

نفهمیدیم این دانشگاه اگه جز دانشگاه های ملی هست چرا باید ترمی بیشتر از ۲میلیون بابت بدترین غذایی که نیخوریم که باز هم بیشتر از تعرفه غذایی دانشگاه آزاد هست چرا؟
اگر این دانشگاه جز دانشگاه آزاده محسوب میشه تو دفترچه کنکور معلوم کنن که شخص با بدونه کدوم دانشگاه داره میره

دانشگاهی که مهد پرورش معلمین آیندست چرا اینهمه تبعیض؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
با این ماهی 800 هزاری که از حقوق ما کم میکنند کم ترین امکانات از جمله حداقل غذای با کیفیت به ما تعلق نمی گیرد. چه بسا گاهی برای تغذیه به رستوران ها به جای دانشگاه مراجعه می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
با سلام کتبا تذکر میدهم به همه اگر این مسله انطور که حق دانشجویان است حل نشود مراتب در دادگاه پیگیری خواهد شد چرا که شواهد و حق اشکار در اینصورت تمام مزایای و حقوق از دست رفته دانشجویان باید بازگردانده شود والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
خب عزیز مجبور بودی دانشگاه فرهنگیانو انتخاب کنی یا کسی الزامت کرده بود؟! میرفتی دانشگاه های دیگه درس میخوندی تا الان هنوز یک ساعت در کلاس درس نداده اینجوری جبهه نگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
بعضی از متولدین دهه80 کار دارند اما متولدین دهه60 دنیال کارند.
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۱۴:۱۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
باند و مافیایی که در طی سالهای گذشته عامل ضربه زدن به کیان سازنده فرهنگی کشور و آنرا از تمام امکانات حداقلی تخلیه نمودند! تا جایی رسید که برگ امتحان را بصورت مساعده ای از دانش آموزان دریافت شود!!!
انا لله وانا الیه راجعون والعاقبة للمتقین.
وزارت نفت (نفت ملی) ، با ولخرجی به حالت فربه رسیدن ولی وزارت سازنده فرهنگ، آنرا با کسری بودجه شدید که قادر به ادامه شئونات عادی آن ندارند!!!
اگه به این روند ادامه دهیم. مطمئن باشید بعد از 15 سال دیگری مسئولینی جاهل، لا ابالی ، مطیع برای مافیاهای کشور!!! یعنی تخریب از درون.
ویروس داخل تنه آموزش و پرورش داره کیانش را نابود می کند!!!
باید حتما حتما حتما افرادی مثل سردار سپهبد قاسم سلیمانی نیاز داریم که جلوی این خیانت و تخریب عمدی یا سهوی بگیرند.
این هشدار شوخی نیست بلکه حقیقتی تجربی و تحقیقی است که باید مد نظر همه ی مسئولین دل سوز کشور باشد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
این ظلم به دانشجو معلمان است پس اگر حقوق دریافت نمی کنندپس تعهدی هم نباید داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
چرا خودشونو با کلی دانشجو که تازه کلی پول از جیبشون باید به دانشگاه بدن و آخرش هم معلوم نیست که کاری با توجه به درسی که خوندن گیرشون بیاد یا نه ، مقایسه نمیکنن!!
چرا اینقدر ناشکرن اینا
باور کنید اگه ماهی شصت میلیون تومان حقوق هم به اینا بدن باز هم میگن کمه ، اون موقع خودشونو با دکترا مقایسه میکنن!
Iran (Islamic Republic of)
دوستدار ایران
۱۳:۳۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
دانشجو معلمان هیچ سودآوری ندارند لذا اعتراض آنها جهت لغو قانون چهل و پنج درصد پوچ و منتفی است
Iran (Islamic Republic of)
م.و
۱۳:۲۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
از معلما و فرهنگیان متنفرم و راضی نیستم از خیلی هاشون.الان با این تبعیض ها چیو میخایید درست کنین.اونا که کل سال برا خودشون بیکارن ۵۲پنجشنبه ۵۲جمعه کل تابستان تعطیلات نوروز و اعیاد دیگه و آلودگی هوا و برف.برا چی این همه سنگ این هارو ب سینه میزنید. الکی الان‌همه نسبت ب من موضع نگیرند لطفا.حقیقت تلخه.اوضاع تحصیل تو کشورمون واقعا افتضاح تر داره میشه.بفکر باشن مسولان ن فقط به فکر معیشت و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها با معدل بالا بهترین گزینه برای تامین معلم آموزش و پرورش می باشد، بی دردسر و بدون ریالی هزینه، هر کسی را که صلاح بدانید و شایستگی و علاقه به معلمی داره را انتخاب و استخدام میکنید، دلیلی نداره بودجه آموزش و پرورش را در این وضعیت درآمدی دولت به چالش بکشیدو بجای عشق به معلمی، بفکر پول و حقوقو درآمد باشید، معلمی عشق است شغل نیست، پس هر کسی ناراضی است میتواند انصراف داده و هر چه سریعتر از این سازمان فاصله بگیرد.
یاعلی
آخرین اخبار