واحد «مراقبت مداوم آغوشی مادرانه» در بیمارستان شهید طالقانی تبریز افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،دکتر سویل حکیمی دانشیار گروه مامایی دانشگاه تبریز در مراسم افتتاح بخش «مراقبت مداوم آغوشی مادرانه»، با اشاره به این‌که طرح مراقبت مداوم آغوشی پایان نامه یکی از دانشجویان دکتری است افزود: تیم تحقیق، متشکل از کادر داخلی، دانشجوی محقق ایرانی ویک محقق و نظریه پرداز در این زمینه به نام «آنا برگ» است.

او گفت: این طرح به صورت آزمایشی در ۳۰ آبان ماه سال جاری در یک اتاق با مساحتی بالغ بر ۵۰ متر مربع و با چهار مادر به راه افتاد؛ اولین نوزاد نیز با وزن ۱۷۰۰ گرم حدود ۱۲ ساعت kmc را تجربه کرد.

دکتر حکیمی در مراسم افتتاح رسمی واحد kmc بیمارستان شهید طالقانیاظهار کرد: در این واحد تمامی امکانات رفاهی همانند خانه مادران برای ان‌ها محیا شده تا در مدت مراقبت از نوزادن نارس، مادران بتوانند با فراغت بال به فعالیت‌های روزانه خود مثل: مطالعه، تماشای فیلم، کارا‌های هنری، قدم‌زدن و استراحت بپردازند، تا حس حضور در بیمارستان را نداشته باشند.

او در خصوص فواید این طرح، اظهار کرد: نوزادان از همان ابتدا در بالین مادر خود پرورش می‌یابند، و این نوع مراقبت، مرگ و میر نوزادان نارس و عوارض ثانوی تولد‌های نارس را کاهش می‌دهد، و موجب تکامل مغزی-عصبی نوزادان نارس به بهترین نحو شده، و ضریب هوشی نوزادان را افزایش می‌دهد، وهمچنین موجب افزایش شیر مادران می‌شود.

دکتر سروران رئیس بیمارستان طالقانی تبریز در این مراسم گفت: سال‌هاست بخش مراقب آغوشی مادرانه در بسیاری از بیمارستان‌های کشور راه‌اندازی شده، که در این نوع مراقبت، نوزادن به صورت عمودی و با لباس خاص به سینه‌ی مادران چسبیده و بدون استفاده از انکوباتور، نوزادان نارس با دمای بدن مادران تا زمان بهبود آن‌ها نگهداری می‌شود.

او افزود: واحد kmc یا بخش مراقبت مداوم آغوشی، با امکانات هتلینگ خاص و مشابه منزل خانواده‌ها در اختیار مادران قرار می‌گیرد تا مادران بتوانند مدت زمان زیادی را با آرامش در کنار نوزاد خود باشند.

وی ادامه: طرح kmc پایان نامه یکی از دانشجویان دکتری مامایی است که با همکاری تعدادی از اساتید مطرح داخلی و خارجی در بیمارستان طالقانی تبریز اجرا شده است.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.