به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پیشرفت تکنولوژی تاثیرات بسیار زیادی را بر روی زندگی افراد مختلف گذاشته و به نوعی تکنولوژیهای مدرن مسیر زندگی انسانها را عوض کرده است. در حال حاضر اکثر مردم جهان وقت زیادی را صرف استفاده از تلفنهمراه خود میکنند و گوشیهای هوشمند به یکی از ضروریترین وسایل زندگی هر فرد تبدیل شده است. در گذشته افراد از گوشیهای موبایل صرفا برای تماس یا نهایتا ارسال پیامک استفاده میکردند، اما با پیشرفت سریع و بسیار عجیب گوشیهای موبایل، تماس و پیامک جای خود را به شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای اینترنتی دادند.
استفاده از این سرویسها در اکثر مواقع رایگان بوده و باعث کاهش هزینههای افراد میشود که همین موضوع سب شده است تا کاربران وقت بسیار زیادی را صرف استفاده از شبکههای اجتماعی کنند. اما یکی از موارد بسیار برجستهای که گوشیهای هوشمند در اختیار کاربران قرار دادهاند، نرم افزارهای تاکسیهای اینترنتی است.
تاریخچه تاکسیهای اینترنتی به سال ۲۰۰۹ باز میگردد؛ در سال ۲۰۰۹ شخصی با نام گرت کمپ برای رفت و آمد خود و دوستانش رانندهای استخدام کرده بود که برای او هزینهای ۸۰۰ دلاری در نظر گرفته بود، وی برای کاهش هزینه رفت و آمدش به این فکر افتاد که اگر این هزینه بین سایر مسافرین تقسیم شود، باعث کاهش چشمگیری هزینه سفر هر شخص خواهد شد و به این ترتیب وی اولین استارتآپ مربوط به تاکسی اینترنتی در جهان را تاسیس کرد. لازم به ذکر است که اوبر یک سرویس هم سفری آنلاین در جهان محسوب میشود که تنها خدمات خود را به تاکسی گیرنده ارائه نمیدهد و ممکن است اگر فردی دیگر در مسیر تاکسی گیرنده وجود داشته باشد، همراه او سوار تاکسی شود تا هزینه سفر کاهش پیدا کند.
چند سالی است که در کشور ما نیز تاکسیهای اینترنتی شروع به فعالیت کردهاند و توانستهاند در بین مردم از محبوبیت خوبی برخوردار شوند، در ادامه قصد داریم تعدادی از تاکسیهای اینترنتی داخلی را معرفی کنیم:
آی تاکسی پلاس یکی از سرویسهای چندگانه حمل و نقل اینترنتی مسافر است که از اواخر سال ۹۶ وارد ناوگان تاکسیرانی شده است و تحت نظارت سازمان تاکسیرانی به مسافرین خدماترسانی میکند. آی تاکسی در حال حاضر به طور رایگان در دسترس شهروندان شهرهای قزوین، همدان، شیراز، یاسوج، قزوین، سنندج، بندرعباس، قشم، اهواز، آبادان و نیشابور قرار گرفته است. بر اساس اعلام اتحادیه تاکسیرانی، تمامی رانندگانی که در این نرم افزار فعالیت دارند تحت نظارت شهرداری و سازمانی تاکسیرانی عمل خواند کرد. همچنین رانندگان قبل از عضویت در این سامانه باید در کلاسهای مخصوصی که تاکسیرانی برای آنها برگزار میکند، شرکت کنند.
اسنپ اولین استارت آپ ایرانی ساخته شده برای حمل و نقل اینترنتی در کشور است که فعالیت خود را از سال ۹۳ آغاز کرد و در حال حاضر موفقترین تاکسی اینترنتی در کشور محسوب میشود که با یک میلیون سفر موفق در روز رکور تعداد سفر روزانه در کشور را در اختیار دارد. این سرویس اینترنتی علاوه بر درخواست تاکسی، امکاناتی نظیر در خواست موتور سیکلت برای جا به جایی در شهر، درخواست پیک، رزرو هتل و سفارش آنلاین غذا را نیز دارد و در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ شهر کوچک و بزرگ کشور خدماترسانی میکند.
اما بخش درخواست تاکسی و موتور سیکلت این نرم افزار اینترنتی به چهار بخش اسنپ اکو، اسنپ رز، باکس و بایک تقسیم میشود که در آن اسنپ اکو همان سرویس معمولی و مقرون به صرفه اسنپ است و سرویس اسنپ رز به تاکسیهای مخصوص بانوان تعلق دارد که راننده این سفرها نیز خانم هستند. در بخش موتور سیکلت اسنپ بایک به جا به جایی مسافر در شهر و اسنپ باکس مربوط به حمل بار و پیک موتوری است.
از دیگر ویژگیهای این استارت آپ میتوان به سیستم امتیاز دهی و نظارتی هوشمند اشاره کرد؛ این سیستم به این صورت عمل میکند که مسافر پس از هر سفر باید نظر خود درباره راننده را به شرکت اسنپ اعلام کند، از طرفی هم خود شرکت به صورت دقیق روی راننده و مسیرهایی که میرود نظارت خواهد داشت. از سایر امکانات این تاکسی اینترنتی میتوان به اشتراک گذاری و نمایش کامل اطلاعات راننده با افراد و همچنین ارسال موقعیت مکانی زنده مسافر به سایر افراد اشاره کرد. همچنین مسافر در صورتی که قصد توقف یا رفتن به مسیر دیگری را داشته باشد، میتواند در نرم افزار ثبت و با تایید راننده به مقصد دوم خود برسد.
تپسی یکی از شرکتهای موفق در حوزه حمل و نقل اینترنتی است که از سال ۹۵ در دسترس شهروندان قرار گرفت و صرفا در حمل و نقل درون شهری فعالیت دارد. این سرویس علاوه بر تهران در شهرهای کرج، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، ارومیه، رشت، لاهیجان، انزلی، ساری، یزد، کرمان، اهواز، قائمشهر و بابل به مسافرین خدماترسانی میکند.
تپسی شباهت بسیار زیادی به سرویس تاکسی اوبر که اولین سرویس اینترنتی تاکسی در جهان است دارد؛ این شباهت تنها به ظاهر نرم افزار تپسی خلاصه نشده و در آن از سرویس اشتراکی تاکسی نیز استفاده شده است. در حال حاضر نرم افزار تپسی دارای دو نوع سرویس است که شامل سرویسهای عادی و لاین میشود؛ سرویس عادی این شرکت که همان تاکسی دربست با قیمتی پایینتر از تاکسیهای دربستی در سطح شهر است و سرویس لاین این شرکت مربوط به سفر اشتراکی است.
در سرویس لاین مسافر هزینهای پایینتر از سرویس عادی پرداخت میکند، اما در صورتی که در مسیر راننده مسافری وجود داشته باشد که مقصدش با مقصد مسافر داخل ماشین یکی یا نزدیک به آن باشد، با تایید راننده میتواند سوار خودرو شود. از سایر امکانات این تاکسی اینترنتی میتوان به اشتراک گذاری و نمایش کامل اطلاعات راننده با افراد و همچنین ارسال موقعیت مکانی زنده مسافر به سایر افراد اشاره کرد. همچنین مسافر در صورتی که قصد توقف یا رفتن به مسیر دیگری را داشته باشد، میتواند در نرم افزار ثبت و با تایید راننده به مقصد دوم خود برسد.
یکی از سرویسهای تاکسی اینترنتی است که فعلا در تهران به مسافرین خدماترسانی میکند؛ این نرم افزار اینترنتی خدماتی نظیر سرویس دینگ معمولی، دینگ گلد و دینگ بانوان را در اختیار مسافرین قرار میدهد که سرویس دینگ معمولی همان سرویس پایه و اصلی این شرکت است که مقرون به صرفهترین سرویس این شرکت است، پس از آن سرویس گلد است که از خودروهای لوکس در آن استفاده شده و مسافران باید هزینهای بالاتر از سرویس معمولی در آن پرداخت کنند. آخرین سرویس این شرکت نیز مخصوص بانوان است و رانندهای خانم در اختیار مسافرین خانم قرار خواهد گرفت. از سایر قابلیتهای این سرویس میتوان به خودرو در اختیار اشاره کرد که در آن مسافر میتواند در یک روز و در چند ساعت به مسیرهای مختلفی در شهر سفر کند. برای استفاده از این سرویس کافی است مسافر مبدا و مقصد سفر خود را مشخص کرده و زمان مورد نظر برای در اختیار بودن خود را نیز به نرم افزار اعلام کند.
همچنین در این نرم افزار سرویس رزرو نیز وجود دارد که به مسافرین امکان رزرو کردن خودرو از چند ساعت پیش از زمان سفر را میدهد و مسافر میتواند با وارد کردن آدرس و زمان سفر، قابلیت رزرو را فعال و در زمان مشخص شده راننده را ملاقات کند.
کارپینو سامانهای رسمی است که به حمل و نقل اینترنتی تاکسیهای زرد و سبز در شهر مربوط میشود. این سامانه فعالیت خود را از اواخر سال ۹۵ در شهر تهران آغاز کرد و توانسته است تمامی مجوزهای لازم برای فعالیت را از تاکسیرانی و شهرداری تهران کسب کند. مسافرانی که از این نرم افزار برای سفرهای درون شهری خود استفاده کنند، از ابتدای سفر تحت پوشش بیمه قرار میگیرند؛ چرا که از تاکسیهای رسمی برای حمل و نقل استفاده کردهاند و تمامی تاکسیهای فعال در این سامانه نیز موظف هستند هر شش ماه یکبار برای گرفتن برگه معاینه فنی اقدام کنند، در غیر این صورت تاکسیرانی از ادامه همکاری با آنها ممانعت خواهد کرد.
کلیه رانندگان حاضر در کارپینو دارای گواهینامه پایه دو هستند و دارای کارنامه و سوء سابقه از تاکسیرانی هستند. این استارتآپ دارای سرویسهایی نظیر عمومی، ون، تاکسی بانون و تاکسی تشریفات است.
در حال حاضر سرویس ماکسیم در شهرهای بزرگ و کوچک در دسترس کاربران قرار دارد و رانندگان موجود در آن برای استخدام، نیاز به داشتن گواهی سوء سابقه دارند.
در این سرویس مسافر میتواند چند آدرس را به صورت همزمان وارد کند و یا در طول سفر مقصد خود را ویرایش کند که با تغییر قیمت همراه خواهد بود. با سامانه ماکسیم مسافر میتواند سفرهای ارزان قیمت را تجربه کند همچنین در این سرویس خدماتی نظیر وانت، موتور سیکلت و سرویس ویژه بانوان که راننده آن هم خانم خواهد بود نیز وجود دارد.
بیشتر بخوانید: گلکسی S11 یا گلکسی S20؛ پرچمداران جدید سامسونگ چه ویژگیهایی خواهند داشت؟
شرکتهای ذکر شده در این گزارش مشهورترین و گستردهترین شرکتها ارائه دهنده خدمات تاکسیهای اینترنتی در ایران هستند که در بسیاری از مواقع مسافران از قیمت یا نحوه خدماترسانی آنها اعلام نارضایتی میکنند؛ در آینده و در گزارشهای آینده قرار است به وضعیت این سرویسهای اینترنتی پرداخته شود.
گزارش از علی زحمتکش
انتهای پیام/
مثلا گروه سایپا از گروه پژو جداگانه باشه؟!
مسافرت خارج از شهر هم داره که اسنپ نداره