طباطبایی، گفت: تقویت نظام مراقبت سندرمیک بیماریها در پایانه مرزی میرجاه برای پیشگیری از ویروس کرونا صورت گرفته است و همکاران ما بررسی های لازم را انجام می دهند.

رعایت بهداشت فردی و تنفسی راهکار اصلی برای پیشگیری از شیوع ویروس کروناسید مهدی طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، از تقویت مراقبت ها در پایانه مرزی میرجاه برای پیشگیری از ویروس کرونا خبر داد و گفت: با توجه به مشاهده موردی از ابتلاء به این ویروس در کشور پاکستان، تقویت نظام مراقبت سندرمیک بیماریها در پایانه مرزی میرجاه برای پیشگیری از ویروس کرونا صورت گرفته است و همکاران ما بررسی های لازم را انجام می دهند.

طباطبایی افزود: ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی، در شهر ووهان ، استان هوبای کشور چین گزارش شد و اکنون چهار قاره جهان درگیر این ویروس هستند.

او با اشاره به این موضوع که کرونا ویروس یک بیماری تنفسی است که هم مخزن انسانی و هم مخزن حیوانی دارد،گفت: این یک ویروس جدید است که می تواند مشکلات شدید تنفسی را ایجاد کند و می تواند طیف گسترده ای از علائم را برای فرد مبتلا ایجاد نماید که این مشکلات از آلودگی بدون علامت تا موارد شدید و منجر به مرگ را شامل می شود.

او  اجرای نظام مراقبت سندرمیک بیماریها را یک نوع رصد کردن بیماریهای نوپدید عنوان کرد و گفت: در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برنامه ریزی بر اساس قوانین بهداشتی بین الملی و قوانین و دستور العمل های وزارت بهداشت در حال انجام است و هشدار های لازم به کارکنان نظام سلامت داده شده است .

 طباطبایی از تقویت مراقبت ها در پایانه مرزی میرجاه برای پیشگیری از ویروس کرونا خبر داد و گفت: با توجه به مشاهده موردی از ابتلاء به این ویروس در کشور پاکستان، تقویت نظام مراقبت سندرمیک بیماریها در پایانه مرزی میرجاه برای پیشگیری از ویروس کرونا صورت گرفته است و همکاران ما بررسی های لازم را انجام می دهند.

او گفت: درمبادی ورودی قانونی مرزی، تمامی افراد مورد ارزیابی قرار می گیرند و تب سنجی می شوند و افردی که دچار تب و علائم تنفسی باشند امکان نمونه برداری برای آنان وجود دارد. به گفته دکتر طباطبائی مشخصات بیمار در این مراکز ثبت شده و پس از آموزش های لازم به بیمار ارائه می شود و وضعیت بیمار رصد و پیگیری می گردد.

او با توصیه به هم استانیهای که قصد سفر به کشور چین و کشور های دیگر را دارند گفت: با توجه به اینکه برخی بخاطر فعالیت های تجاری به کشور چین سفر می کنند حتما اطلاعات لازم در خصوص شهر مقصد خود را کسب کنند و اگر مسافرت میخواهند بروند و دچادر بیماریهای تنفسی شدند حتما به بیمارستان و یا مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

دکتر طباطبایی، مراجعه به موقع را یکی از اقدمات کمک کننده در جهت پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر داروی اختصاصی برای این ویروس وجود ندارد اما درمانی که صورت می گیرد درمان علامتی است و درمان علامتی می تواند در برخی افراد کمک کننده باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رعایت بهداشت دست را یکی راه های پیشگیری این بیماری عنوان کرد و گفت: افرادی که دچار علائم تنفسی هستند مرتب شستشوی دست داشته باشند و این افراد هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانند و دستمالی که استفاده می کنند داخل کیسه پلاستیکی قرار داده و داخل سطل زباله قرار دهند و این افراد از تماس با سایر افراد و از حضور در جمع عمومی خوداری کنند .

طباطبایی افزود: خوشبختانه هیچ مورد مشکوک و مثبت شده از کرونا ویروس در کشور نداشته ایم و وضعیت ویروس در حال رصد می باشد و خوشبختانه امکانات تشخیصی لازم در کشور وجود دارد.

 

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.