رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: مرغداران عقیم سازی کود تولیدی واحد خود را را جدی بگیرند تا بیماری‌های مانند آنفلوانزای پرندگان و نیوکاسل صنعت مرغداری را تهدید نکند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، جلوخانی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: یکی از اصول کنترل و کاهش شیوع و گسترش بیماری‌های عفونی طیور در بین مرغداری‌ها رعایت دستورالعمل‌های دامپزشکی برای عقیم سازی یا عمل آوری کود در محل مرغداری، قبل از خروج و حمل آن و جلوگیری از پراکنده شدن کود درمحیط اطراف است.

جلوخانی افزود: کود موجود در مرغداری قبل از جابجایی و حمل ونقل باید درمحل مناسبی دپو و روی آن با نایلون یا لایه‌ای از خاک پوشیده شود تا بر اثر رطوبت موجود و تخمیر انجام شده بسیاری از عوامل بیماری زای کود ناشی از افزایش حرارت درونی دمای ۴۲ تا ۵۵ درجه سانتیگراد و مدت زمان حدود ۵ روز غیر فعال شوند.

او با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های عفونی طیور (ویروسی، قارچی، باکتریایی، انگلی) از طریق مدفوع طیور مبتلا، منتقل می‌شود، گفت: خروج بدون ضابطه کود پایان دوره پرورش طیور به منظور مصارف کشاورزی و سایر موارد صنعتی یکی از راه‌های مهم انتقال بیماری به سایر نقاط است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین به مرغداران تاکید کرد که عقیم سازی کود تولیدی واحد خود را جدی بگیرند تا بیماری‌های مانند آنفلوانزای پرندگان و نیوکاسل صنعت مرغداری را تهدید نکند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار