به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجواد مرادیان در جلسه همفکری برای ارتقاء کمی و کیفی خدمات اورژانس فارس که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، گفت: طی ۹ ماه منتهی به ابتدای دیماه امسال، بالغ بر ۴۲۹ هزار و ۴۷۴ تماس با مرکز پیام اورژانس شیراز ثبت شده که از این تعداد، ۵۱ هزار و ۴۲۰ تماس مربوط به مزاحمت های تلفنی بوده است.
او با اشاره به وجود ۱۴۱ پایگاه اورژانس در استان فارس، گفت: خدمات اولیه درمانی به صورت شبانه روزی توسط ماموران اورژانس به هم استانی ها ارایه می شود.
مرادیان بیان کرد: اورژانس فارس سه دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه واحد عملیاتی اورژانس هوایی در شیراز، آباده و داراب در اختیار دارد.
او با بیان اینکه ۲۹ پایگاه اورژانس شهری در شیراز فعال است، گفت: ۱۰ مرکز پیام اورژانس در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در فارس وجود دارد و یک مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات اورژانس ۱۱۵ در شیراز به عنوان واحد اطلاع رسانی، فراخوان اورژانس ۱۱۵ و هماهنگ کننده پایگاه های اورژانس موظفند پس از تماس افراد نیازمند، اقدامات لازم را انجام دهند.
مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، واحد بهبود کیفیت اورژانس را یکی از واحدهای کلیدی این مدیریت معرفی و اضافه کرد: از دیگر خدمات اورژانس، بررسی راهکارها و استراتژی های مدیریت بحران است.
معرفی سطوح مدیریت و مهارت های موردنیاز، چارت سازمان اورژانس فارس، واحدهای ستادی و عملیاتی، ترکیب کارکنان اورژانس، مدیریت شبکه ها، راه اندازی سامانه جدید اورژانس کشور(آسایار)، جابجایی دیسپچ اورژانس، بیان چالش های مربوط به خدمات رسانی و سنجش میزان رضایتمندی از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی، دیگر محور صحبت های دکتر مرادیان در این نشست بود.
او همچنین به معرفی ابتکارات و دستاوردهای اورژانس فارس در سطح ملی، ارزیابی عملکرد، برنامه های آموزشی و پژوهشی با استفاده از تکنیک های جدید، بیان مسایل حقوقی، پشتیبانی، مدیریت هزینه، فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه ملی پاسخ نظارت سلامت به بلایا و فوریت ها، اعتبارات، توسعه پایگاه ها، موانع بهبود کیفیت در ارایه خدمات فوریت های پزشکی، همچنین فعالیت های دبیرخانه شورای سیاستگذاری حوادث و بلایا((EOC پرداخت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اقدامات و دستاوردهای اورژانس فارس را از افتخارات این دانشگاه اعلام و اضافه کرد: کارکنان اورژانس در سنگر اول درمان بیماران هستند و ارایه خدمات و سختی کار آنان، بر فردی پوشیده نیست.
مهرزاد لطفی افزود: شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یک برند در سطح منطقه شناخته شده است و با توجه به فعالیت های علمی و آموزشی اورژانس دانشگاه، لازم است اقدامات این مجموعه نیز به عنوان یک برند باشد.
او بر لزوم تلاش برای ارتقای خدمات به مصدومان و بیماران تاکید و خاطرنشان کرد: باید در حد توان و با همفکری علمی، چالش های موجود در اورژانس رفع شود تا زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیماران و مصدومان به کمترین زمان ممکن کاهش یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یکی از موانع مهم بر سر راه کاهش زمان رسیدن آمبولانس بر بالین مصدومان را، ترافیک اعلام و اضافه کرد: برای رسیدن به شهری با کمترین ترافیک، لازم است تمام سازمانها، ارگانها و نهادهای دولتی و گروهها و تشکلهای مردمی دست به دست هم دهند و با همدلی، همیاری و همفکری علمی، این معضل بزرگ در کشور به ویژه در کلان شهر شیراز را رفع کنند.
انتهای پیام/