با کمک شرکت های دانش بنیان و مهندسان داخلی در زمینه تامین تجهیزات حفاری و مواد معدنی کشور به خودکفایی رسیدیم.

هم‌افزایی در بهره‌گیری از توان داخل/گام بلند حفاری برای بومی سازی تجهیزات مواد معدنی/به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در سال‌های اخیر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی بیشتر شده است یکی از فعالیت های این شرکت ها، بومی سازی تجهیزات حفاری است که قبل از تحریم ها  وارد کشور و باعث خروج ارز زیادی می شد.

خوشبختانه هم اکنون نخبگان کشورمان تحریم ها را تبدیل به فرصت کردند. با کمک شرکت های دانش بنیان و مهندسان داخلی در زمینه تامین تجهیزات حفاری و مواد معدنی کشور به خودکفایی رسیدیم که که ضمن تسهیل در اجرای طرح‌های جدید، موانع اجرای سایر طرح‌ها و پروژه‌های معدنی را نیز برطرف می‌کند.

 هم اکنون حفاری‌هایی با عمق بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر و ۳ هزار متر که بی‌نظیر است برای اولین بار در کشور به دست تجهیزات داخلی  انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید:  آغاز عملیات حفاری 25 هزار متر مربع معادن فلات مركزی ایران


حضور شرکت های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی

ملا طاهری مدیر آموزش و پژوهش و فناوری ایمیدرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در سال‌های اخیر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی بیشتر شده است. این شرکت ها پیشتر در واقع حوزه‌های دیگر فعال بودند. در تلاش هستیم شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری را وارد این عرصه کند.

او بیان کرد: باید بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را وارد این فضا و ایده‌های آن‌ها را احصا کنیم. باید از ایده‌های ارزش‌ آفرین حمایت و آن‌ها را وارد فاز تجاری سازی کنیم. نیاز‌های فناورانه شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی باید احصا و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد چرا که آن‌ها می‌توانند روی این نیاز‌ها پروژه‌هایی را تعریف و نیاز‌های شرکت‌های بزرگ را پاسخگو باشند.

مدیر آموزش و پژوهش و فناوری ایمیدرو  با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد و معدن، گفت: شرکت های دانش بنیان بسیار نقش مهمی در اقتصاد دارند. اکنون در شرایط خاصی در خرید تکنولوژی و بعضی از تجهیزات هایتک هستیم.

طاهری  گفت: اولین نگاهمان رو به داخل و معطوف همین شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها خواهد بود. این‌ شرکت ها باید بتوانند نیاز‌های داخلی را پاسخ دهند که تاکنون به خوبی وارد این عرصه شده اند. هم اکنون بسیاری از نیاز‌های فناورانه، تجهیزاتی و تکنولوژی با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان قابل تأمین است.

مدیر آموزش و پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: تحریم‌ها باعث شد در ابتدا با  بعضی از محدودیت‌ها مواجه شویم. به لحاظ تأمین تجهیزات، بعضی از پروژه‌ها دچار مشکل شد، ولی با نگاه به داخل توانستیم بسیاری از تجهیزات را تأمین کنیم و خوشبختانه هیچ پروژه‌ای هم اکنون روی زمین نمانده و همه پروژه‌ها فعال است. 

او تشریح کرد: ایمیدرو مجموعه جدیدی را تحت عنوان مجموعه بومی سازی و ساخت داخل در داخل تأسیس کرد که هدف آن کاهش ارزبری بود.  امیدوارم بتوانیم با یک ساختاری منسجم و هدفمند ارزبری را کمتر کنیم و ساخت تجهیزات و بومی سازی را در کشور نهادینه کنیم.

طاهری تشریح کرد: همچنان با قدرت کارهای صادرات را انجام می‌دهیم. راهکار‌هایی اندیشیده شده که توانستیم این موفقیت را کسب کنیم و حتی نسبت به سال‌های گذشته رشد هم داشته ایم. خوشبختانه در مدیریت اقتصادی ایمیدرو این فرمول‌ها طراحی شد و خیلی خوب هم جواب گرفتیم. 

هم‌افزایی در بهره‌گیری از توان داخل/گام بلند حفاری برای بومی سازی تجهیزات مواد معدنی/

مدیر آموزش و پژوهش و فناوری ایمیدرو تشریح کرد: در تولید فولاد به یک عدد بالای بیش از ۵۴ میلیون تن پیش‌بینی شده است که در تلاش هستیم  به این هدف برسیم. تنها مشکلی که وجود دارد تأمین مواد اولیه است که بایستی اکتشافات را در این حوزه افزایش دهیم تا سنگ آهن مورد نیاز را این ظرفیت را تأمین کنیم.

طاهری بیان کرد: خوشبختانه اکتشافات در کشور در حال پیگیری است. ایمیدرو ذخایر عمیق را در دست برنامه‌ریزی و اجرا دارد که ذخایر سطحی‌مان تقریبا شناسایی شده است و رو به ذخایر عمیق آورده ایم.

بومی سازی صد در صدی دستگاه‌های حفاری تونل و استخراج معادن زیرزمینی

شاهد شیرین مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  برای اولین‌بار در غرب آسیا دستگاه‌های حفاری تونل و استخراج معادن زیر زمینی توانستیم در کشورمان بومی سازی کنیم و در سال ۹۴ به درجه دانش‌بنیانی رسیدیم.

او بیان کرد: در حال حاضر معادن زیر زمینی کشور اغلب به صورت روش‌های دستی یا با استفاده از روش‌های انفجار و آتش‌کاری در حال استخراج هستند. هم اکنون با دستگاه روتدر این قابلیت وجود دارد که به صورت مکانیزه و با راندمان‌های بسیار بالا و با ایمنی بسیار بالا و  صرفه‌جویی در هزینه‌های سربار، ماده‌های معدنی به صورت اقتصادی استخراج شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: این قابلیت را داریم که در معادن زیرزمینی کشور اعم از زغالسنگ، سرب، روی، مس و هر معدن دیگری که بتواند از روش‌های مکانیزه استفاده کند دستگاه به آن‌ها بدهیم قابلیت صادرات به کشور‌های همسایه و کشور‌های cis را هم داریم.

او بیان کرد: این دستگاه کاملا بومی سازی و در ایران بازطراحی شده است. خوشبختانه توانسته ایم این دستگاه را بدون استفاده از روش‌های مهندسی معکوس طراحی و تولید کنیم.  تا الان موفق به فروش چند دستگاه شده ایم و در چند پروژه هم به صورت موفق اجرای عملیات استخراج و حفاری را انجام داده ایم.

شیرین تشریح کرد: متأسفانه به دلیل بحث تحریم ها این دستگاه‌ها وارد کشور نمی‌شد یا با قیمت‌های بسیار گزاف وارد می‌شد. زمانی که وارد می‌شد قابلیت استفاده از خدمات پس از فروش یا گارانتی‌ها را نداشتیم. در حال حاضر با این دستگاه‌ها هم بحث صرفه‌جویی در هزینه‌های استخراج ماده معدنی خواهیم داشت، چرا که می‌توانیم استخراج انتخابی حفاری را انجام دهیم و هم از طرفی بحث‌های صادراتی آن می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی را برای کشور داشته باشد.

بازیافت فلزات نایاب و خاص در داخل کشور

تاج‌الدین مدیر عامل شرکت بین‌المللی تحقیقات صنعت و معدن در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شرکت دانش بنیانی هستیم که در حوزه فلزات سنگین کار می‌کنیم. در طول زنجیره ارزش معدن فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه استخراج، فرآوری فلزات خاص، فلزات نایابی که به صورت بسیار کم و نایاب در خاک‌ها و پسماند‌های مختلف وجود دارد انجام می‌دهیم. 

او ادامه داد: در واقع فلزات را بازیافت می‌کنیم چراکه این فلزات، بسیار ارزشمند هستند که آن‌ها را استحصال و در اختیار صنایعی که نیاز به این فلزات دارند قرار می‌دهیم.

هم‌افزایی در بهره‌گیری از توان داخل/گام بلند حفاری برای بومی سازی تجهیزات مواد معدنی/

مدیر عامل شرکت بین‌المللی تحقیقات صنعت و معدن  درباره محصول تولیدیشان، گفت: بازیافت فلزاتی همچون نیکل، کوالت، کادمیوم که بسیار ارزشمند هستند را انجام می دهیم، همچنین پروژه‌های زیادی هم روی عناصر نادر خاکی شروع کرده ایم که امیدواریم بتوانیم با جذب سرمایه‌گذاری روی این فلزات و عناصر نادر خاکی هم کار کنیم.

تاج الدین در پاسخ به این سوال که فعالیت در حوزه دانش بنیان به چه میزان به خروج ارز جلوگیری می کند؟ گفت: هم اکنون این تکنولوژی در اختیار یکسری از کشور‌های خاص است. این فلزات کاربرد‌های بسیار خاصی دارند و فلزات ارزشمندی هستند و قطعا می‌تواند بسیار قدرت چانه‌زنی ما را در حوزه معادن بالا ببرد و با تولید آنها می‌توانیم جزو کشور‌هایی باشیم که صاحب برند شویم.

او درباره صادرات این دسته از فلزات، گفت: محصول تولیدیمان در حد پایلوت و برای رفع نیاز‌ کشور خودمان است که امیدواریم بتوانیم بعد از اینکه نیاز‌ کشور را مرتفع کردیم، به بازار‌های صادراتی ورود پیدا کنیم. ولی بالقوه بازار‌های صادراتی خوبی را برای این فلزات پیش بینی می‌کنیم. 

مدیر عامل شرکت بین‌المللی تحقیقات صنعت و معدن با اشاره به اثرات تحریم در کارکردشان، گفت: تحریم‌ها هم خوب و هم بد بود. خوب بود چرا که تهیه این فلزات از خارج سخت و انگیزه ای برای بومی سازی شد.  بد بود، چون تعامل ما با کشور‌های صاحب تکنولوژی بسیار محدود و کم که باعث شد در کسب دانش کمی عقب بی افتیم که امیدواریم بتوانیم به حول قوه الهی این مشکل را حل کنیم.

با اجرای این حفاری‌ها امیدواریم که ذخایر HUGE و بزرگی را در عمق شناسایی کنیم که بتوانیم نیازمندی‌های صنایع فولادمان را در آینده تأمین کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخباراقتصادی ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار