کارشناس مسائل بین الملل گفت: استقابل گسترده از تجمع مردمی جمعه در عراق سیاست های تفرقه افکنانه آمریکا را بی اثر کرد.

اتحاد روز جمعه مردم عراق اعمال منفی آمریکا را از بین بردمصیب نعیمی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تظاهرات میلیونی مردم عراق؛ گفت: تجمع روز جمعه مردم این کشور در اعتراض به ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق، سیاست های تفرقه افکنانه آمریکا و صهیونیست ها  در این کشور را نقش برآب ;کرد و این حرکت قطعاً معامله را در بعد سیاسی تغییر خواهد داد.

او افزود: پس از تظاهرات روز جمعه، برخی رهبران اقوام عراقی که تحت تاثیر آمریکا بودند، دیگر نمی توانند به حمایت های خود ادامه بدهند، چراکه می خواهند در کنار مردم خود باقی بمانند؛ بویژه اینکه پارلمان عراق خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را هم تضمین کرده است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آمریکا و همپیمانان آنها در عراق دست به ایجاد نا امنی و اغتشاش زدند تا  این کشور را از مسیر طبیعی خود خارج کنند، اما با توجه به گسترش اعتراضات مردمی نیروهای نظامی آمریکا بیش از گذشته در پیشبرد اهداف خود ناکام خواهند شد، تاجایی که امکان حاکم شدن در عراق را نخواهند داشت.

نعیمی دربخش دیگری از این گفت و گو  بااشاره به نقش روسیه و چین در حفظ برجام، گفت:بدون شک هر کشوری  برای خود سیاست تعریف شده ای داشته و در جهت منافع خود گام بر می دارد؛ در همین راستا هم شاهد بودیم که  چین و روسیه با آمریکا همراهی نکردند ولی این موضوع به آن معنا نیست که منافع خود را نادیده بگیرند.

او در ادامه تاکید کرد: این امر کاملا طبیعی است؛ چراکه پکن علاوه بر رابطه خوبی که با تهران دارد، کشورمان را هم دارای  پتانسیل بالایی در حوزه انرژی می داند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد:چین با آمریکا مراودات تجاری در حدود ۲۵۰ میلیارد دلار  دارد و ملاحظاتی که درقبال واشنگتن دارد هم به همین موضوع بازمی گردد؛از سوی دیگر سیاست های پکن در بسیاری از موارد

با آمریکا کاملاً در تضاد است ولی در هرصورت هردو در مسائل اقتصادی به یکدیگر وابسته هستند.

 


بیشتر بخوانید: پرونده ایران به شورای امنیت برود تعهد به NPT مفهومی ندارد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار