به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، خلیل رنجبر رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در حاشیه افتتاح ساختمان جدید مرکز مشکلات ویژه یادگیری توان پویا گفت: پیش بینی میشود تا پایان سال تحصیلی جاری حدود ۱۵۰۰ دانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری با مراجعه به این مراکز در سطح استان خدمات آموزشی وتوانبخشی دریافت کنند.
او افزود: دانش آموزان پایههای اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی علی رغم داشتن هوش طبیعی یا بالاتر که در یک یا چند فرآیند روان شناختی پایهکه در درک یا کاربرد زبان شفاهی نقش دارد وخود را به صورت مشکل در دروسی مانند خواندن، نوشتن یا محاسبات ریاضی نشان میدهد، مشکل داشته باشند برای گذراندن موفقیت آمیز دوره تحصیلات ودر جهت رشد وشکوفایی استعدادهای بالقوه خود میتوانند به یکی از ۲۴ مرکز مشکلات ویژه یادگیری فعال در ۱۰ شهرستان و منطقه تابعه استان مراجعه کنند.
رنجبر خاطر نشان کرد:۱۲۰ نفر نیروی متخصص وکارشناس با به کارگیری راهبردهای آموزشی وراهکارهای توانبخشی در این مراکز به منظور تشخیص، مداخله زودهنگام وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری دانش آموزان فعالیت دارند.
رئیس آموزش وپرورش استثثنایی با برشمردن این دانش آموزان بعنوان بزرگترین گروهی که از خدمات خاص آموزشی بهره مند میشوند، افزود: شناسایی دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری که حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد از جمعیت دانش آموزی را تشکیل میدهند مشکل ودر عین حال بسیار مهم است.
رنجبر اعلام کرد: با تشخیص بهنگام مشکلات ویژه یادگیری وبا مداخلات تربیتی، آموزشی ودرمانی خاص میتوان در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ومشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل وارتباطات این دانش آموزان رخ میدهد دست یافت.
او در ادامه اظهار داشت: یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان وجود مشکلات ویژه یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس، عزت نفس و ترک تحصیل آنها میشودکه لطمات جبران ناپذیری به لحاظ روانی و اقتصادی به کودک، خانواده ونظام آموزش وپرورش کشور وارد خواهدکرد.
رنجبر افزود: تعداد جلسات حضور دانش آموزان در این مراکز و بهره مندی از روشهای صحیح علمی وآموزشی با توجه به شدت مشکل واختلال یادگیری از ۵ تا ۲۰ جلسه ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/ع