به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها شاهد نوسان قیمت در خودروهای پرفروش داخلی هستیم به طوری که در ۲ ماه اخیر این نوسان قیمتی بیشتر مشهود است و خرید خودرو را سختتر از قبل کرده است.
بر کسی پوشیده نیست که با افزایش قیمت خودرو درحاشیه بازار قیمت کارخانه ای آن نیز افزیش یافت اما گفته های وزیر صمت حاکی از آن است که با افزایش تولید و استفاده از قطعات داخلی قیمت خودرو در بلند مدت به صورت پله کانی کاهش میابد.
او افزود :قبلا راهکاری تحت عنوان قیمت گذاری خودرو در بازار که ۵ در صد پایین تر از قیمت خودرو سازی ها است مطرح بود که به وسیله آن کاهش قیمت خودرو در بلند مدت محقق شود.
مدل خودرو | قیمت (تومان) آبان 98 | قیمت (تومان) آذر 98 | قیمت (تومان) دی 98 | قیمت (تومان) بهمن 98 |
تیبا (ساده) | 51,000,000 | 59,900,000 | 59,900,000 | 60,300,000 |
تیبا2 | 57,500,000 | 64,700,000 | 64,700,000 | 71,200,000 |
سایپا 111 | 48,500,000 | 54,500,000 | 54,500,000 | 58,900,000 |
سایپا 131 | 44,200,000 | 50,400,000 | 50,400,000 | 54,000,000 |
سایپا132 | 45,200,000 | 52,000,000 | 52,400,000 | 55,200,000 |
دنا (تیپ1) | 107,000,000 | 122,000,000 | 122,000,000 | 129,000,000 |
کیا سراتو 2000(اتوماتیک) | 284,000,000 | 328,000,000 | 328,000,000 | 344,000,000 |
پژو 206 تیپ2 (ساده) | 79,700,000 | 90,200,000 | 91,000,000 | 92,000,000 |
پژو 206 تیپ 5(ساده) | 94,900,000 | 107,000,000 | 107,000,000 | 113,000,000 |
با وجود گفته های وزیر صمت کاهش قیمت در بازار خود نمایی نکرد و این سوال هر مصرف کننده ای است که چرا قیمت خودرو افزایش یافت ؟ در این گزارش سعی داریم به بررسی عوامل افزایش قیمت و راهکار های آن بپردازیم.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از دلایلی که می توان برای افزایش قیمت خودرو برشمرد افزایش نقدینگی و تشدید تورم در کشوراست که تاثیر مستقیمی بر قیمت خودرو گذاشت چراکه با وجود تورم ۲ رقمی قیمت خودرو نیز از آن مصون نماند .
او افزود: از دلایل دیگری که بر افزایش قیمت خودرو تاثیر گذار است می توان به خروج آمریکا از تفاهم نامه برجام اشاره کرد که به دنبال آن با مشکل تامین ارز مواجه شدیم و عمده مشکل تامین آن ناشی از فشار های وارده بر کنترل قیمت ارز بود البته هر چند نرخ ارزبه اندازه نقدینگی رشد کرد و به سه برابر رسید اما نکته قابل توجه این است که این امر سبب جلوگیری سفارشات مورد نیاز برای ساخت خودرو شد و وارد کنندگان قطعات خودرو مجبور شدند که کالا های خود را به نرخ قبل بفروشند و متضرر شوند .
زاوه اظهار کرد : جلوگیری از سفارشات و واردات قطعات خارجی سبب شد تامین و حجم تولید کاهش یابد و صنعت خودرو سازی فرصت تولید چند برابری را از دست بدهد.
این کارشناس خودرو در باره راهکار مناسب برای کاهش و ثبات نسبی قیمت خودرو بیان کرد: اگر بانک مرکزی به طور مستقل عمل کرده و دولت پذیرای استقلال آن باشد باید از اضافه برداشت های مکرر جلوگیری کند و سازمان برنامه و بودجه با مدیریت مالی خود کسری بودجه راکاهش دهد که در این صورت به تولید انبوه و با کیفیت خودرو نزدیک می شویم. البته قدم مهمی که می توانیم برای کاهش نرخ خودور برداریم واگذار ی بنگاه های اقتصادی صنعت خودر به فعالان اقتصادی و افرادی که توانایی فعالیت در این بازار را دارند است که در پی آن قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و بازار برای قیمت خودرو تصمیم گیری می کند .
روح الله طالبی عضو دانشکده خودرو علم و صنعت و کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: افزایش قیمت در بازار خودرو اغلب نشات گرفته از جنبه های روانی و رفتارهای هیجانی است که در پی آن برخی از دلالان از این فرصت استفاده کرده تا بر این افزایش قیمت دامن بزنند و سود کلانی را به دست بیاورند .
او افزود: افزایش قیمت در ماه های اخیر بی معنا و غیر منطقی است چرا که قیمت محصولات اولیه ای که خودرو سازان در اختیار دارند افزایش نداشته است ضمن اینکه در هر کشور تولید کننده خودرو هدف تولید به میزان انبوه است که در حال حاضر خودرو ساز های دنیا برای این هدف به دنبال ارتباط با یکدیگر هستند چراکه با افزایش میزان تولید محصول قیمت قطعات آن نیز کاهش میابد و قیمت خودرو برای مصرف کننده ارزان تر می شود.
طالبی تصریح کرد: در تمام کشور ها یی که دارای صنعت خودرو سازی هستند یک شرکت قطعه ساز مناسب برای محصول خود مشخص می کنند. کشورهایی نظیر هند و چین در تولید این قطعات به گونه ای عمل کردند که برای تا مین آن گزینه مناسب سرمایه گذاری هستند . چراکه با استفاده از نیروی انسانی ارزان تر قیمت تمام شده محصول با نرخ کم تری به بازار عرضه می شود.
این کارشناس خودرو بیان کرد: خروج از انحصار و ورود به بخش خصوصی برای هر محصولی همیشه کمک کننده است و باعث کنترل قیمت می شود چراکه سود آوری و بهره وری از محصول را افزایش می دهد .
طالبی اظهار کرد: معتقدم اگر به روند تولید خودرو خدشه ای وارد نشود و قطعه سازان بدون دغدغه به تولیدات خود ادامه دهند از نظر شاخص های اقتصادی نمی توان افزایش قیمت را برای خودرو در روزهای آینده پیش بینی کرد هرچند پیش بینی آن به بسیاری از عوامل مختلف بستگی دارد اما با نزدیک شدن به روز های پایانی سال افزایش تقاضا باعث ایجاد جو روانی در بازار می شود که شاید باعث ایجاد شک و افزایش قیمت شود .البته نکته قابل توجه این است که بازار توانایی و کشش افزایش قیمت راندارد و امیدواریم متحمل شک قیمتی نشود .
از طرف دیگر سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار را بین ۱۳ تا ۴۴ میلیون تومان در خودروهای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد که رقم قابل توجه نسبت به چند ماه اخیر است که البته کاهش عرضه خودرو را دلیل افزایش قیمت خودرو دانست و طبق اعلام وزیر صمت میزان تولید خودرو در آذرماه امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که اگر این خودروها به بازار عرضه شود قیمتها دوباره شکسته میشود.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره تأثیر کارخانجات خودروسازی در افزایش قیمت خودرو در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: هیچگونه افزایش قیمتی از طرف خودروسازیها صورت نگرفته است و عرضه خودرو کماکان با قیمت گذشته انجام میشود أما متاسفانه به دليل اينكه بين قيمت كار خانه و حاشيه بازار تفاوت زيادي وجود دارد، شاهد افزايش قيمت أين كالا هستيم.
او با تاكيد بر اينكه خودروسازیها در شرایط فعلی با کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: ادامهدار شدن این روند باعث افزایش روزافزون ضرر خودروسازها و افزایش بدهی آنها خواهد شد.
دبیر انجمن خودروسازان با تأکید بر اینکه خودروها با ضرر تحویل مشتریان میشود، گفت: یکی از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت خودرو را میتوان پولهای سرگردان در بازار خودرو در نظر گرفت این مشکل مدتهای طولانیست که در کشور وجود دارد به طوری که در دهه ۷۰ هم با آن دست و پنجه نرم میکردیم.
او ادامه داد: یکی از راهکارهای مناسب برای فرار از این مشکل فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار است.
نعمت بخش با بيان اينكه در شرایط فعلی دلالهای بسیاری برای سودآوری اقدام به ثبت نام خودرو و فروش آن در بازار آزاد میکنند که از تفاوت قیمت بین بازار و کارخانه ناشی میشود، گفت: بدون شک افزایش قیمت در بازار خودرو به نفع دلالان خواهد بود بنابر این تمام تلاششان را برای افزایش قیمت در هر موقعیتی خواهند کرد اما فروش در حاشیه بازار میتواند میزان سودآوری را به حداقل رسانده و ما را با تقاضای واقعی مواجه کند.
حال باتوجه به دلایل و راهکار هایی که برای افزایش قیمت ذکر شد باید منتظر باشیم که قیمت خودرو در روزهای آینده دست خوش چه تغییراتی خواهد شد.
گزارش از سحر ارجمندی منش
انتهای پیام /
هر روز بدتر از دیروز
داریم اختلاف طبقاتی درست می کنیم
همچی شده پول
این خودروها ی صفر از کجا میاد ؟؟؟؟؟؟؟؟
الان در هر بنگاه و نمایندگی که میری
هر چند تا بخوای خودروی صفر با قیمت بالا تحویل فوری میده
پس معلومه دست تولید کننده ها و نمایندگی ها توی یه کاسه ست
و قیمت هم دست خودشونه
دلال ها هم دنبال یه ماشین ارزون میگردن و با دوسه میلیون تومن
بالاتر میفروشن
اونایی که میتونن اینجوری قیمت ها رو بالا ببرن دلال ها نیستن
آدم های خود تولید کننده هستن
دولت هم که ول معتله
به خدا حیفه با پراید 10 میلیونی بمیریم. مردن با پراید 60 میلیونی باکلاس تره.
پس چطور دلال ها و کاسب ها ماشین صفر رو هر چند تا که بخایی بهت میدن
اونم با 20 میلیون اختلاف
نتیجه دست کارخانه دار و دلال گردن کلفت تو یه کاسه ست
آقای وزیر دیگه وقتشه نیست مثل اختلاص گرها دستشون رو بشه
پس منتظر چی هستید
سوار شید حالشو ببرید
این تنها راه حل قیمت خودرو، ترافیک و آلودگی هواست
چرا واقعا کسی زورش به اینها نمیرسه؟!!
پراید ۱۳۱ با دلار ۱۲ هزار شد ۳۷
الا با کدام دلار و تورم شده ۵۴
این افزایش قیمت التهابی وجود نداره اقای وزیر؟واقعا باید پراید رو ۵۴ بخریم؟بقیه خودرو ها هم همینه ترخدا انقدر ساده نگذرین
که همان خودروکارکرده رو میشه ۱۲۰میلیون خریددرحالی که ما بدترین خودرورواینجا۶۰میلیون بایدبخریم
دلال خودخودروسازان هست
کدوم ۵درصدحاشیه بازار
کدوم خریدازسایت
کدوم حق انتخاب خودرو
فقط دوتا مورد میتونم بگم:
۱_ ازماست که برماست
۲_ مرگ بر امریکا
کسی که زورش به این خودرو سازها برسه چندین ماه ماشینم خراب شده خرجشم ابالاست منم نمیتونم یه ماشین ثبت نام کنم پیاده موندم با زن و بچه
خودروساز حیا کن
خودرو ها رو رها کن
تو روز روشن ،راست راست تو دوربین گفت یعنی توقع داری من هم خودرو ایرانی(خودرویی که تولید خودشون هست) سوار شم؟
همچین مسئولی داریم ما
اونوقت شما چه توقع هایی داری ها !
پراید 60 میلیون شده
آقای رئیسی شما که خستگی ناپذیر شدین چی شد؟
پیگیر قیمت مسکن و ماشین باشین.ما که آرزو به گور میمونیم یه خونه و ماشین داشته باشیم
دنیا به سمت بنز و bmw میره اونوقت مافیای خودرو از کارشکنی ها ووو استفاده می کنه ،
تا وفتی رقابتی نباشه این سودجوها فرقون رو هم رنگ می کنند و وارد شرکت و اسم سایپا یا ... رو می زنن روش و می گن ماشین بی نیاز از بنزین طراحی کردیم
شاید مردم قدر تولیدات داخلی خودرو رو ندونند اما یه روز می فهمند
خودروی ما بی رقیب ترین خودروهای دنیاست اصلا رقیبی نداره توی دنیا یعنی من ندیدم که کمپانی های درجه شش خودرو یا حتی بنز و bmw حتی فکر رقابت با پراید رو داشته باشند
مطمئنا از توانشون خارجه، بعد ما با همون پول می تونیم پراید داشته باشیم
آقای نعمت زاده توکشور های اروپایی یه خودرو متوسط بین 3تا 5هزار یورو بفروش میرسه خودروهای تولید داخل که زیر متوسطه مفت گرونه بعد ضررش برا خودروسازا چیه؟؟؟
انتقام سخت
منظورت خودرو اقساطیه یا اقصی نقاط دنیا ....
اقصی نقاط
چرا مدیریتی خودرو ساز خجالت نمی شن
واردات رو آزاد کنید
ولی در ایران خودرو جزو سرمایه حساب میشود ومالک آن انتظار دارد حتی بعداز 15 سال استفاده و استهلاک با فروش آن سود کند.
افزایش قیمت خودرو به ساماندهی قیمت خرید و فروش آن می گردد .اگر نهادهای نظارتی سقف سود مشخص برای هر کالایی را مشخص و تخطی از آن همراه با جریمه چه برای خریدار و چه برای فروشنده باشد حتما بازار کنترل خواهد شد
در حال حاضر این مدل خودرو ۳۰ میلیون بیشتر نمی ارزه حتی صفرش!!!