سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت:هشتم ژانویه شکایت ایران به شورای امنیت ارسال شده و درحال پیگیری است.

موسوی:فقدان سردار سلیمانی ثلمه بزرگی بود که جای آن پر نخواهد شدبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) در برنامه بحث روز رادیو ایران درباره ترور شهید سپهبد سلیمانی عنوان کرد: ترور سردار سلیمانی ثلمه بزرگی بود و ابعاد فاجعه بزرگ است، اما برکات خون این شهید انرژی عظیمی را در دنیا تخلیه کرده و در مناطق مختلفی از سراسر دنیا به گمان ما هم نمی‌رسید که چنین اتفاقاتی بیافتد و مردم خودجوش دست به راهپیمایی بزنند و مقابل سفارتخانه‌های آمریکا دست به تجمع بزنند. مراسمی که سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور برگزار کردند، با استقبال قابل توجه مواجه شد.

موسوی خاطرنشان کرد: این امر(حضور مردمی در مراسم سردار سلیمانی) یک سرمایه عظیم برای مقاومت در کل منطقه و جهان خواهد بود و انشاءالله از این سرمایه بتوانیم برای رهایی ملت‌های منطقه از دو شر دخالت بیگانگان و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و تکفیر استفاده کنیم.

او اضافه کرد: اولین ثمره خون این شهدا را در کشور عراق شاهد بودیم که دولت و ملت عراق یکپارچه خواستار خروج نیرو‌های متجاوز آمریکایی از خاک خود شدند و قانونی را مجلس عراق به تصویب رساند که مورد حمایت دولت و ملت ایران است و خواسته همه ملت‌های منطقه است که شاهد حضور نظامی و غیرنظامی بیگانگان در منطقه نباشند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین خاطرنشان کرد: فقدان سردار سلیمانی ثلمه بزرگی بود که چیزی جای آنرا پر نمی‌کند و حتی انتقامی که گرفتیم شاید کفایت نکند که جای خالی ایشان را پر کند. ملت‌های منطقه و فرزندان مقاومت مستقل هستند و ممکن است آن‌ها برای فرمانده خودشان برنامه‌هایی داشته باشند.

موسوی عنوان کرد: آنهایی که این اقدام رذیلانه و بزدلانه را طراحی کردند فکر می‌کردند با ترور سردار ما نفوذ و حضور منطقه‌ای ما را کمرنگ کنند که با شرایطی که در منطقه می‌بینند خواهند دید چنین رخ نمی‌دهد و حضور پر صلابت نظام و مردم ما و نفوذ معنوی ما در منطقه تداوم خواهد داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی دخالت بیگانگان در منطقه را ریشه بی ثباتی‌ها، درگیری‌ها و تفرقه‌ها دانست و افزود: آنها هر جا پا گذاشتند جز نفرت، جنگ و خونریزی چیز دیگری همراه خود نخواهد آورد، انشاءالله این راهی که ملت عراق در پیش گرفتند به ثمر بنشیند.

او با اشاره به اقدام حقوقی که ایران به دنبال ترور سردار سلیمانی انجام داد گفت: در اولین اقدام وزارت خارجه نامه‌ای به شورای امنیت فرستاد و شکایت خود را ثبت و اعلام کرد. به شورای امنیت گوشزد کردیم که ماهیت ترور سردار سلیمانی تروریستی بوده است . در همین راستا هشتم ژانویه این نامه را ارسال کرده و دوستان ما در حال پیگیری این موضوع هستند.

موسوی گفت: به شورای امنیت حق دفاع مشروع خود را برای این اقدام وحشیانه اعلام و مسئولیت سازمان ملل و شورای امنیت را در قبال نقض فاحشی که آمریکایی‌ها علیه صلح و امنیت بین‌الملل انجام داده اند را گوشزد کرده و گفتیم که آنها هم باید تحرکاتی داشته باشند. پیش تر هم اعلام کرده بودیم که براساس ماده ۵۱ منشور ملل  دفاع مشروع انجام داده ایم .

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: براساس قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی کشور مهمانی که براساس موافقتنامه نظامی در کشور میزبان پایگاه دارد، در صورت دست زدن به  اقدام نظامی بر خلاف مفاد موافقتنامه که در تضاد با منافع کشور میزبان باشد، متجاوز تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
حرکت خوبیه اما همه میدونن که این شورا در واقع شورای امنیت آمریکا و پادوهای اروپاییشه .
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۰۹:۱۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
جناب آقای موسوی :
درست است که تمام نهاد های
بین المللی نظیر سازمان ملل . شورای امنیت . حقوق بشر و..توسط امریکا هدایت میشوند ولی بایستی در هر کجا که میشود این موضوع ترور را با اب و تاب بسیارمطرح کنیم و با تکرار زیاداین موضوع یعنی ترور سردار سلیمانی و یارانش حداقل افکار عمومی دنیا به خصوص خود امریکائی ها را ازاقدامات ناجوانمردانه و رذیلانه دولت نژاد پرست امریکا به خوبی مطلع نموده وتبلیغات بسیار منفی علیه این دولت شرور و یاغی امریکا به راه بیاندازیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
شکایت ب جایی ببریم ک همه شان زیر نفوذ آمریکا هستند.مررررررگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۲۲:۵۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
چه فایده باید گنبد اهنی اسرائیل را نابود کنیم تا التیامی برای زخم دلمان شود
آخرین اخبار