فرستاده ریاست جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای از آماده‌سازی مقدمات اولیه برای عضویت ایران در این سازمان خبر داد.

روسیه: هیچ مخالفت اساسی با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، «بختیار خاکیموف» فرستاده ریاست جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای روز سه‌شنبه اعلام کرد کشور‌های عضو این سازمان هیچ مخالفت اساسی با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای ندارند.

خاکیموف در پاسخ به پرسش این خبرگزاری درباره شانس ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای گفت: اساسا همه کشور‌های عضو موافق این موضوع هستند. با این همه برخی کشور‌ها هستند که هنوز برای این کار آمادگی ندارند. ما در حال کار بر روی این مسئله هستیم و به دوستان ایرانی خودمان توصیه می‌کنیم با همه طرف‌ها به همکاری بپردازند.

ایران سال ۲۰۰۸ برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای درخواست داده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز  روز ۱۵ ژانویه طی سخنانی در کنفرانس بین‌المللی گفتمان رایسینا در دهلی‌نو اعلام کرده بود مسکو درخواست ایران را برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای مانند همه اعضای دیگر با دیده مثبت می‌نگرد.

اعلامیه تشکیل سازمان همکاری شانگهای در ژوئن ۲۰۰۱ توسط شش کشور قزاقستان، قرقیزستان، چین، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان امضا شد. هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ به عضویت کامل این سازمان در آمدند. کشور‌های افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان عضو ناظر محسوب می‌شوند و شش کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز شرکای گفتمانی این سازمان هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
واقعا خسته نباشيد
بعد از ده سال تازه آماده رسيدين به آماده سازي مقدمات ؟؟؟؟
آخرین اخبار