به منظور توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی چهاردهمین نمایشگاه کتاب، در استان خوزستان برپا شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بدون شک، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش‌تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است و همدمی است که اندوه را می‌زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می‌آورد و به او حکمت‌های جان پرور می‌آموزد.

کتاب، مایه آرامش روحی انسان است و مانند همدم غم و اندوه را می‌زداید/ بیایید با یار مهربان آشتی کنیم

خیلی از افراد از تاثیر کتاب خواندن بر روی ذهن اطلاع ندارند و نمی‌دانند که کتاب خواندن از همان دوران کودکی چه تاثیری بر زندگیشان می‌گذارد .

مزایای بی شمار مطالعه کتاب

لذت خواندن کتاب با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست و هیچ فناوری دیجیتالی یارای رقابت با کتاب خواندن را ندارد.

مطالعه کتاب چه کاغذی باشد یا کتاب‌های الکترونیک، مزایای بیشمار و  باورنکردنی دارد.

برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان خوزستان چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان با شعار "کتاب یعنی زندگی" از ۳۰ دی تا ۵ بهمن ماه از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۲ در کیانپارس، محل دائمی نمایشگاه بین المللی اهواز برپا شد.

در چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان ۹۰ هزار عنوان کتاب ، با حضور ۴۰۰ ناشر از سراسر کشور (۵ ناشر عربی) تدارک دیده شده است.

کتاب، مایه آرامش روحی انسان است و مانند همدم غم و اندوه را می‌زداید/ بیایید با یار مهربان آشتی کنیم

همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب، سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نخستین جشنواره تولیدات کالا‌های فرهنگی بومی نیز برگزار شد.

هادی مدرس نیا مسئول اتحادیه ناشران خوزستان در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص برپایی نمایشگاه کتاب استان گفت: نمایشگاه کتاب خوزستان با حضور جمعی از مسئولان افتتاح شد و ناشران به ارائه محصولات خود در غرفه‌های این نمایشگاه پرداختند.

او با اشاره به استقبال مردم از این نمایشگاه افزود: برای روز اول استقبال به نظرمن چندان خوب نبود و انتظار می‌رفت مردم رغبت بیشتری به این نمایشگاه داشته باشند.

مدرس نیا بیان داشت: ما انتظارداشتیم علاوه بر کار‌های اجرایی مدیریت نمایشگاه کتاب خوزستان برعهده مسئولان استانی باشد که این امر برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیار موثر بودف همچنین اگر کارگروه فرهنگی قبل از برپایی نمایشگاه تشکیل می‌شد، شاهد توسعه بیشتر این نمایشگاه بودیم.

کتاب، مایه آرامش روحی انسان است و مانند همدم غم و اندوه را می‌زداید/ بیایید با یار مهربان آشتی کنیم

کتاب و کتابخوانی از جمله مهمترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ است و خواندن کتاب می‌تواند موجب رشد و بالندگی یک جامعه شود.

لزوم حمایت بیشتر از ناشران خوزستانی

مدیر مسئول نشر ترآوا خوزستان تصریح کرد: برای برپایی نمایشگاه کتاب استانی باید بهای بیشتری به ناشران استان در زمینه تولید اثر و انتشار آن داده شود.

این مقام مسئول  با اشاره به اینکه علاقه زیادی به نشر کتاب داردف ادامه داد: ۳۶۰ عنوان کتاب دارم که همه آن‌ها را در ۲ غرفه در نمایشگاه کتاب ارائه دادم و درتمامی زمینه‌ها آثار را به نمایش گذاشتم .

او ادامه داد: هر ۵ روز یک کتاب منتشر می‌کنم و تلاش زیادی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی استان دارم که امید می‌رود در این زمینه حمایت‌های لازم از سوی مسئولان شامل حال ناشران خوزستان شود.

کتاب، مایه آرامش روحی انسان است و مانند همدم غم و اندوه را می‌زداید/ بیایید با یار مهربان آشتی کنیم

برای ایجاد علاقه به کتاب و کتابخوانی، عوامل متعددی نقش دارند که نخستین آن‌ها «خانواده» است.

در واقع نقطه آغازین ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتابخوانی از خانواده آغاز می‌ شود؛ زیرا طبق دیدگاه روان شناسان، شخصیت و هویت کودک در قدم اول در خانواده شکل می‌گیرد.

محمد جواد روحانی نژاد مدیر غرفه‌های رسانه‌های دیجیتال نمایشگاه کتاب خوزستان نیز در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: دومین سال است که در نمایشگاه کتاب خوزستان حاضر می‌شوم و کار مدیریت و برنامه ریزی برای غرفه‌ های رسانه‌های دیجیتال را به همراه دوستان انجام می‌دهیم.

او بیان داشت: استقبال برای روز اول خوب بود، امیدوارم مردم استان خوزستان وقتی را برای دیدن از نمایشگاه کتاب اختصاص دهند ، ما در غرفه‌ها کار فرهنگ سازی برای استفاده صحیح از فضای مجازی را آموزش می‌دهیم و به خانواده‌ها مطالبی را در این زمینه منتقل می‌کنیم.

شناخت کتاب مفید و انتخاب نشر خوب اهمیت بالایی دارد

یکی از مفیدترین اطلاعات برای کتابخوان، شناختن آثار خوب و جدید، شناخت نویسندگان متعهد و سالم و آگاهی از مؤسسات انتشاراتی متعهد است.  

روحانی نژاد افزود: ما در چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان قسمتی را برای کوکان در قالب کارگاه نقاشی در خصوص مفاهیم سواد رسانه‌ای مطرح می‌کنیم ، برای مثال آموزش‌هایی در زمینه فضای مجازی و استفاده درست از آن تحت عنوان نقاشی و قصه ارائه می‌کنیم.

ارائه محصولات فرهنگی برای کودکان 

مدیر غرفه‌های رسانه‌های دیجیتال نمایشگاه کتاب خوزستان تصریح کرد: بازی‌های حرکتی و فکری مناسب با کودکان در نظر گرفتیم که در قالب یک کارگاه آموزشی به خانواده‌ها ارائه می‌ شود.

او ادامه داد: روش‌های استفاده درست از موبایل یک مسئله بسیار حائز اهمیت است که ما در چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان بسیار به آن توجه کردیم همچنین به کسانی که بازی های رایانه ای، انیمیشن و فروشگاه اینترنتی دارند غرفه‌های رایگان تحویل دادیم تا از این طریق بتوانند محصولات خود را در معرض نمایش عموم قرار دهند.

روحانی نژاد گفت: در این نمایشگاه مسئولان مختلف استان خوزستان حضور پیدا می‌کنند و پس از بازدید، از طرح‌های نوین و استعداد‌های جدید در زمینه فرهنگ کتاب و کتابخوانی حمایت و قرار داد‌های همکاری بین برخی ادارات و غرفه دارن بسته می‌شود.

مدیر غرفه‌های رسانه‌های دیجیتال نمایشگاه کتاب خوزستان اظهار داشت: برای فعالیت ما در زمینه رسانه‌های دیجیتال مسئولان خوزستان همکاری لازم را داشتند.

سارا باقری دانشجوی بازدید کننده از نمایشگاه کتاب خوزستان در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت:در این نمایشگاه مردم و مسئولان حاضر شدند و از محصولات فرهنگی ارائه شده نمایشگاه بازدید به عمل آوردند همچنین برای حمایت از خریداران کتاب امسال در چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان ۳۰ درصد تخفیف خرید برای همه کتاب‌ها در نظر گرفته شد.

او با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در زمینه دایر شدن نمایشگاه کتاب خوزستان به خوبی انجام شد، بیان داشت: بازدید کنندگان به راحتی می‌توانند از غرفه‌ها بازدید و کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه کنند.

عکاسان در نمایشگاه کتاب خوزستان صاحب غرفه شدند

باقری افزود: یکی از نکات جالب این نمایشگاه اختصاص غرفه به عکاسان بود که آن‌ها نیز توانستند با استفاده از این فضا آثار خود را برای مراجعه کنندگان ارائه دهند.

این دانشجوی اهوازی ادامه داد: در نمایشگاه کتاب‌های قرآنی، مذهبی، اجتماعی، علمی و ... ارائه شد که متناسب با نیاز تمامی گروه‌های سنی محصولات فرهنگی به نمایش گذاشته شد.

در ارزش مطالعه شکی نیست، ولی عادت کتاب خواندن از میان ما رخت بربسته است. یکی از دلایل کم شدن مطالعه رشد تکنولوژی و فضای مجازی است. با این حال، اکثر ما از فواید پرشمار مطالعه بی‌خبریم، بنابراین برای افزایش آگاهی خود باید آستین های همت را بالا زده و با یار مهربان آشتی کنیم.

انتهای پیام/

گزارش از راضیه میرسالاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.