۱۴ شاخصه تربیتی انسان ماندگار

حجت‌الاسلام تراشیون ۱۴ شاخصه تربیتی مهم برای تربیت انسان‌های ماندگار را ترسیم کرد و توجه به آن‌ها را مایه رشد فرد و جامعه خواند.

۱۴ شاخصه تربیتی انسان ماندگاربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون امشب در چهل و ششمین جلسه از سلسله مباحث سبک زندگی ایرانی اسلامی با موضوع «نقش خانواده در تربیت فرزندان ماندگار» در جمع والدین و فعالان فرهنگی اظهار کرد: تربیت فرزندان دل بخواهی نیست بلکه طبق نگرش الهی باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ما والدین یک واسطه برای تربیت هستیم و باید در مسیر تربیت به گونه‌ای قدم بگذاریم که مورد رضایت خداوند متعال باشد؛ بدانید یکی از حقوق فرزندان خوب تربیت کردن آنهاست.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه والدین وظیفه دارند بهترین زمینه رشد و تعالی فرزندان خود را فراهم کنند افزود: تربیت باید با برنامه و هدفمند باشد، همیشه این سوال را از خود بپرسیم که برای چند سال آینده فرزندان خود برنامه داریم؟

وی گفت: چند درصد ما جواب این سوال را داریم! والدینی هستند که حتی برای یک سال آینده فرزندان خود برنامه ندارند در حالی که فرصت اندک است و باید ما با هدف جلو برویم.

تراشیون با بیان اینکه موضوع این جلسه تربیت فرزندان ماندگار و تأثیر خانواده است خاطرنشان کرد: ۱۴ شاخصه و فاکتور برای تبدیل فرزندانمان به یک انسان ماندگار وجود دارد که باید در ابتدا خود والدین مقید به آن باشند.

وی اضافه کرد: شاخصه اول قانون‌مداری است که باید بچه‌ها به قانون الهی و مدنی پایبند بوده و آن را ارج نهند، اگر از این قوانین فرار کنند دچار مشکل خواهند شد که البته این قانون‌مداری را از رفتار و گفتار والدین الگوبرداری می‌کنند.

این مشاور دینی و خانواده افزود: دومین معیار این است که بچه‌ها اهل عمل باشند و فقط حرف نزنند؛ باید خودمان اهل عمل کردن نسبت به قول‌ها و وعده‌هایی که می‌دهیم باشیم تا آن‌ها هم یاد بگیرند؛ هستند والدینی که تمام نکات تربیتی را بلدند، ولی دریغ از به کار بردن یکی از آنها.

وی گریزی به عمل‌گرایی سردار سلیمانی زد و تصریح کرد: ایشان در طول زندگی خود به وعده‌هایشان عمل کرده و مهم‌ترینش همان نابودی داعش در مدت سه ماه بود که به مردم ایران و منطقه قول داده بودند.

تراشیون ادامه داد: سومین شاخصه برای تعالی بچه‌ها تاب‌آوری است یعنی در مقابل سختی‌ها مقاوم باشند، سختی با دنیا آمیخته است، انسان‌هایی که اهل غر زدن و نق زن هستند نمی‌خواهند تن به سختی بدهند و در سختی‌ها مقاومتی ندارند و زود شکسته می‌شوند.

وی با بیان اینکه در تربیت نباید احساسی عمل کنیم بلکه باید عاقلانه باشد گفت: تربیتی که براساس عقل و درایت باشد در آن رشدیافتگی دیده می‌شود، ما به عنوان والدین باید اجازه دهیم که بچه‌ها کمی سختی را تحمل کنند، زیرا آن‌ها چند سال آینده مسوولیت یک زندگی را برعهده خواهند گرفت.

این استاد دانشگاه به چهارمین شاخصه اشاره کرد و افزود: بچه‌ها اهل پیش‌داوری نباشند و زود قضاوت نکنند متأسفانه چیزی که این روز‌ها در سطح جامعه مشاهده می‌شود و این خود گناه بزرگی است.

وی بیان کرد: پنجمین شاخصه این است که روحیه آزاردهی نداشته باشد و دیگران را اذیت نکند. گاهی آزارهی عمدی است که آن نشانه بیماری سادیسم بوده و گاهی هم از روی بی‌توجهی است، ولی فردی که شخصیت سالم داشته باشد قطعاً بارش را بر گردن دیگران نمی‌اندازد و مزاحمتی برای دیگران ایجاد نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه این شاخصه‌ها را فقط باید در خود و فرزندان خود بررسی کنیم و هرگز کار مقایسه‌ای انجام ندهیم، گفت: شاخصه بعدی آرامش در گفتار و کردار افراد بوده که خود نشانه رشدیافتگی است و این آرامش به گونه‌ای باشد که به دیگران نیز منتقل شود.

تراشیون فاکتور بعدی افراد رشد یافته را سخاوتمندی آن‌ها معرفی کرد و افزود: بخشش باید هدفمند باشد، برای همین سیل سیستان و بلوچستان بچه‌ها را برای کمک‌رسانی دخیل کنیم؛ گاهی لازم است بچه‌ها مناطق محروم را از نزدیک ببینند و لمس کنند، زیرا باعث شده هم شکرگزار نعمت‌های خود باشند و قدر بدانند و هم باعث شده حس همدردی در آن‌ها نسبت به دیگران ایجاد و تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه در روایت آمده که بچه‌ها باید مسائل مالی را در سطح پایین ببینند و مسائل دینی را در سطح بالا، ادامه داد: عملی که این روز‌ها برعکس بوده و همیشه سطح مالی بالاتر را می‌بینند و مقایسه می‌کنند و اینگونه بچه‌ها همیشه طلبکار بوده و توقع زیادی از والدین خود دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه شاخص بعدی را اهمیت دادن به آسایش دیگران دانست و تأکید کرد: ابعاد زندگی شهید سلیمانی را برای بچه‌ها بازگو کنیم، این فرد چگونه از زندگی و عمر خود برای آسایش مردم این کشور وقت گذاشت و آسایش خود را فدای آسایش مردم کرد و خدا اینگونه به او عزت داد و عزیز کرد.

وی با اشاره به بازی و رفتار برخی سلبریتی‌ها در وقایع اخیر سانحه هواپیمایی اشاره کرد و تصریح کرد: برخی از این افراد که خود را فدایی ایران می‌دانند الان چقدر به مردم سیستان و بلوچستان کمک کرده‌اند و یا به این مناطق رفته‌اند؟ آیا این جمعیت جزو مردم ایران نیستند؟! این افراد هرگز به دنبال آسایش دیگران نبوده بلکه از هر چیزی به نفع منافع خود استفاده می‌کنند.

تراشیون نکته بعدی برای داشتن شخصیت سالم در فرزندان را عدم تجسس در زندگی و امور دیگران عنوان کرد و گفت: حریم هر انسانی مهم است و حتی ما والدین اگر بچه‌ای بالغ داریم هرگز اجازه نداریم که در کیف و گوشی او تجسس کنیم.

وی رشد عفت و حیا در بچه‌ها را نکته بعدی خواند و بیان کرد: در کشور فرانسه هفت درصد بچه‌ها از دخترانی است که بر اثر رابطه با پدر باردار شده‌اند و این یعنی سقوط حیا و عفت در این جوامع؛ اگر حیا و عفت نباشد کار به این جا‌ها می‌کشد، وقتی حیا و عفت در فردی وجود داشته باشد راحت‌تر می‌توان به او اعتماد کرد.

تراشیون ادامه داد: نکته بعدی در داشتن شخصیت سالم در فرزندان ارزش قائل شدن نسبت به خود است یعنی فرد برای خودش ارزش بگذارد و به کرامت خود ارج نهد؛ حرمت امامزاده به دست متولی اوست، وقتی مادری دختر و پسر خود را در جمع خوب صدا بزند به او کرامت داده است.

وی با بیان اینکه بچه‌ای که باشخصیت تربیت شود انسان ماندگارتری است گفت: شاخصه بعدی این است که زمینه مشارکت در خوبی و نیکی‌ها را برای بچه‌ها فراهم کنیم، زیرا در رشد و تعالی شخصیت درست فرزند کمک کرده و قطعا انسان‌های خیرخواه در نگاه مردم ماندگارترند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: شاخصه بعدی توجه به هوش اجتماعی فرزندان بوده و آن را تقویت کنیم؛ بچه‌ها باید اهل معاشرت باشند و و با دیگران ارتباط برقرار کنند و در این ارتباط منفعل نباشند و باید اثرگذار باشند.

وی فاکتور بعدی را داشتن روحیه گذشت و بخشندگی در فرزندان عنوان کرد و اضافه کرد: بچه‌ها نباید اهل تلافی و انتقام باشند، بلکه باید اهل ترحم به اطرافیان خود بوده و این موضوع را مهم بدانند.

تراشیون خاطرنشان کرد: اگر فردی این ۱۴ شاخصه را داشته باشد از سلامت شخصیت برخوردار بوده و فردی ماندگار در میان مردم خواهد بود البته راهکار‌هایی برای دست یابی به این ۱۴ فاکتور وجود دارد که در جلسات بعدی بیان خواهم کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.