چرا صنایع خودروسازی ما بالتبع چند صنعت از جمله دارویی، دفاعی، فضایی و ... پیشرفت چشمگیری را رقم نزده است؟

چرا خودروساز خوبی نیستیم؟ / صنایع دفاعی پیشران اما صنعت خودروسازی جامانده در تولید ملی برتر!به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چرا صنایع دفاعی ما پیشرفت کرده است، اما صنعت خودرو کشور نتوانسته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد؟ این سوالی است که اغلب در ذهن بسیاری از افراد به وجود می آید.

در برخی از صنایع مانند صنایع دفاعی کشور سرمایه گذار بخش خصوصی وجود ندارد و از آنجایی که در ایران نیروی محرک قدرتمندی برای توسعه صنایع نظامی در اختیار دانشمندان عرصه نظامی قرار می‌دهند، در نتیجه در این حوزه قوی تر از صنعت خودرو خواهند بود. نکته ای که وجود دارد خودروسازی در ایران از سوی بخش خصوصی شکل گرفته است، اما پس از انقلاب دولت یا قدرت سیاسی، صاحب و همچنین موتور محرک تحولات این صنعت شد.

در گذشته با وجود اینکه صنعت خودروسازی در کشور با قوای محرکه قدرت سیاسی، پیش می‌فت اما متاسفانه بازار داخل کشور به محصولات خارجی واگذار شده بود. به همین دلیل عبارتی مانند «خودرو ملی» به جای آنکه کارکردی اقتصادی برای بنگاه اقتصادی خودروساز داشته باشد کارکردی سیاسی برای برآوردن آرزو‌های دولتمردان وقت را داشت.

صنعت خودرو ایران از جدال و آشتی زیرپوستیِ هردو محرکِ قدرت سیاسی و سرمایه‌داری در صنعت خودرو، رنج می‌برد هر دو به یک میزان کم‌صبرند که بهره زودگذری از این صنعت نصیبشان شود و شوربختانه در تلاطم و بلاتکلیفی کنونی، نه صنعت خودرو آنقدر سیاسی است که شعار‌های رنگ و لعاب‌دارِ تولید ملی نزد عوام خریدار داشته باشد و نه آنقدر سودآور است که بخش خصوصی را به سمت خود بکشاند، آن هم در شرایطی که سیاستگذاری پولی و فضای کسب‌وکار کشور به‌گونه‌ای است که دلالی بهتر از تولید صرفه دارد.


بیشتر بخوانید: بررسی قرارداد وزارت دفاع با خودروسازان / آیا توان ساخت خودرو ۱۰۰ درصد ایرانی وجود دارد؟


چنانچه داخلی سازی قطعات و حتی طراحی و تولید بدنه خودرو با موفقیت کامل در کشور اجرا شود، نیازهای خودروسازان نیز توسط قطعه سازان داخلی تأمین شود و در نهایت تولید روزانه خودرو در تیراژ بالا صورت گیرد، نیازهای بازار خودرو در فرایندی عادی برآورده خواهد شد.

تحقق این امر سبب می شود تا قیمت‌ خودرو تابع عرضه و تقاضا در بازار باشد و تولید و عرضه در فضایی اقتصادی شکل گیرد که در نتیجه آن آرامش به بازار خودرو و همچنین حوزه تولید بازخواهد گشت.

 چرا خودروساز نشدیم؟

علی پاکزاد مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه چرا خودروساز نشده ایم، گفت: ما خودروساز نیستیم. در تولید خودرویی مانند پراید که فکر می‌کنیم تمام تولید آن مال ماست وابستگی ارزی ۲۰ درصدی داریم، در نتیجه خودروساز نیستیم.

او بیان کرد: قطعه‌سازانمان هم در تامین مواد اولیه‌شان وابستگی کامل دارند. رقابتی بین کشورهای دیگر و ایران وجود ندارد چرا که در حال حاضر امکان رقابت با شرکت های خودروسازی دیگر وجود ندارد تا زمانی که وابستگی ارزیمان از بین برود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو او در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا موشک ساز شدیم اما خودروساز نشدیم؟، افزود: غیر از استراتژی‌هایی که فقط روی کاغذ نوشته شده و هیچکس هم در راستای خودروسازی به آن توجه نمی‌کند، کدام عملیات اجرا شدن خودروساز شدن را دیدید؟ شعار‌ها و خبر‌ها و اینکه صد در صد خودکفایی رسیدیم!، می‌توانید اسم خودروسازی داخلی‌مان را بگویید، کدام خودرو ملی است؟

دادفر گفت: خودروهایمان برای نخبه‌هایمان از صنعت خودروسازی حضور ۶ تا ۲ ساله است. از اینجا هم  به سمت تولید بنز و بی‌ام و حرکت کردند. منظور از ۶ تا ۲ ساله این است که نخبه‌های صنعت خودروسازی در همه اشکالش، از پلت‌فرم گرفته، طراحی موتور و طراحی گیربکس، ۶ ماه تا حداکثر ۲ سال فعالیت می کنند پس از آن در این صنعت دوام نمی‌آورند.

او گفت: به دلیل اینکه این افراد نخبه فکری و ذهنی هستند سریعاً جذب کمپانی‌های بزرگ دنیا مثل بنز و تویتا و BMW... می‌شوند، علاوه بر این  بازار انحصاری محصولات به زور فروش می‌رود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  تشریح کرد: پرسیدید چرا موشک ساز شدیم، این نکته قابل تامل است که در خودروسازی کدام یک از افراد حاضر هستند جانشان را برای خودروسازی بدهند؟ در صورتی که در موشک سازی حاضر بودند جان خود را بدهند.

دادفر افزود: آدم‌های هر صنعت با یکدیگر تفاوت دارد و نباید این دو را با یکدیگر مقایسه کرد اما باید به این نکته اشاره کرد که توان رقابت در کشور وجود دارد. 

در صنعت خودرو ضریب خطا یک در هزار هم مشکلات ایجاد می‌کند

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که چرا خودرو ساز نشده ایم، اما موشک ساز شده ایم؟، گفت: اصولا کاری به فرهنگ نظامی نداریم، اما در صنعت خودرو ضریب خطا یک در هزار هم مشکلات ایجاد می‌کند. اگر در صنایع نظامی اشتباهاتمان ۹۹۰ بار چشم‌پوشی شود و یک بار آن موفق شود، قطعا خوشحال می‌شویم، اما در صنعت خودرو یک اشتباه همه‌چیز را بهم می‌ریزد.
 
او بیان کرد: همان طور که مشاهده شد در فضای نظامی‌ وقتی یک موشک به هواپیمای مسافربری اصابت کرد، همه چیز را زیر سوال برد و همه چیز را خراب کرد. مردم عادی و غیر نظامی دنبال مسائل امنیتی و نظامی نیستند و برایشان مسئله امنیت و  رفاه مسئله مهمی است اما هرچقدر بگوییم که مهم نیست، ولی واقعتیش این است که هست و مردم در عین حال می‌توانند به راحتی مقایسه کنند.
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: فکر کنید یک موشک کروز ما در مقایسه با موشک کروز آمریکایی چه تفاوت‌هایی دارد، برای بسیاری از افراد این مسئله قابل مقایسه است حتی کسانی که تخصص‌های فنی دارند، اما تخصص فنی نظامی ندارند.
 
زاوه تشریح کرد: در خصوص مسئله ای مانند خودرو نیاز به تخصص فنی نداریم. یک خانم خانه‌دار یک ماشین پراید می‌خرد و به راحتی می‌تواند تفاوت پراید را با یک محصول تویوتا جی ایکس آر ۲۰۲۰ حتی از روی عکس درک کند‌.
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: فضای ساخت موشک با خودرو کاملا متفاوت است و در این ۲ فضا با ۲ شرایط مرزی متفاوت مدیریت می‌شود. علت شکستمان در صنعت خودروسازی تکیه بر ارزش‌هایی بوده که ارزش‌های واقعی نبوده است.
 
او بیان کرد: تمام مانور یکی از خودروسازان کاهش ارزبری است. فرض کنید ۵۰ میلیون ارزبری را کم کردیم اما وقتی یک خودرو را از ۳۰ میلیون تومان به ۹۰ میلیون تومان برسانیم مگر دیگر اهمیت دارد که ارز کم یا زیاد شده است؟ زمانی که نمی‌توانید یک کالایی را با کیفیت مناسب و قیمت مناسب تولید کنید، واقعا هم اهمیتی ندارد و نشان می دهد نوع ارزش گذاری توسعه صنایع‌مان غلط بوده است و قطعا وقتی ارزش‌گذاری‌تان غلط باشد نمی‌توانید انتظار داشته باشید به نتایج درستی در این حوزه برسید.
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر در صنایع نظامی بخواهیم روی بهای تمام شده تمرکز کنیم، احتمالا زمان را از دست می‌دهیم یعنی چیزی است که در آنجا هم اهمیت دارد. در خودرو چیزی که اهمیت دارد کیفیت خودرو و قیمت آن  اهمیت دارد.
 
زاوه گفت: اگر جهت ارزش‌گذاری و هدف‌گذاری غلط باشد، به نتیجه درست دست نخواهیم یافت و بازار خودروی ما رشد نخواهد کرد. بازار خودروی ایران زمانی رشد می‌کند و صنعت خودروی ایران زمانی توسعه پیدا می‌کند که به بازار‌های بین‌الملل وصل شود.
چرا موشک‌ساز شدیم، اما خودروساز نه؟/رژیم ایران موفق در ساخت موشک و ناموفق در ساخت خودرو
 

صنعت خودروسازی و موشک سازی ما با یکدیگر قابل مقایسه نیستند

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: صنعت خودروسازی و موشک سازی ما با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. در ساخت موشک بحث قیمت مطرح نیست و بحث توان دفاعی مطرح است و هیچ وقت بررسی نمی‌کنند که این موشکی که ساخته شده است اگر مشابهش از خارج وارد شود مثلا یک دوم یا یک سوم قیمت است.
 
او بیان کرد: در خودروسازی زمانی که قصد دارید تولید انبوه کنید و در واقع قصد دارید خودرویی به مردم تحویل دهید که رقابتی باشد محدودیت تعیین قیمت دارید و نمی‌توانید هر قیمتی قطعه بسازید، ولی در صنایع موشکی شما محدودیت قیمتی ندارید.
 
مسئله قابل تامل این است که رغبت زیادی برای تولید خودرو داخلی در کشور وجود ندارد در غیر اینصورت تصاحب دانش لازم برای این کار آسان‌ترین قسمت ماجراست. اگر برای بخش خصوصی بصرفد، دانش را از هر کجای دنیا که باشد می‌آورد و در خدمت تولید به‌کار می‌گیرد. اینکه قطعه ساده پلاستیکی از خارج از کشور وارد می‌شود دلیلش عدم احاطه به دانش فنی آن قطعه نیست بلکه دلیلش را باید در فضای کسب‌وکار کشور جست که تولید در آن ارزش‌آفرین نیست و به‌تبع آن مهندسی و فناوری مورد نیاز نیستند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۷ تير ۱۳۹۹
ایران هیچ موقع پیشرفت نخواهد کرد مادامی که کشور دست یک عده هست
Iran (Islamic Republic of)
حسين محمدى
۲۲:۲۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
به نظرمن مشكل دراينه كه ايران بلدنيست ماشين توليدكنه وحاضرهم نيست كه يابرونديادبگيرنديامثل خيلى ازكشورهاى دنياازمنفعت توليدبگذرندوواردات آن راآزادكنندتاهمه مردم بسته به توانايى مالى خودبتوانند بهترين وبه روزترين ماشين هاراسوارشوند.مثال مردم كشورسوييس!
Iran (Islamic Republic of)
سیستانی
۲۰:۵۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
واردات خودرو را مثل کشورهای همسایه آزاد بگذارند
Iran (Islamic Republic of)
عباسی
۱۹:۴۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
اصلیترین علتش اینه که در صنعت دفاعی مدیریت جهادی حاکمه ودر اقتصاد عموما ودر صنعت خودرو خصوصا مدیریت نجومی و لیبرال حاکم هست.بهمین دلیل ما در صنعت دفاعی خود ساخته و در اقتصاد و صنعت خودرو متاسفانه خودباخته شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
خرابش کنید این دو خودروساز را... نخواستیم خودروی ملی اینا مایه ننگند..
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۱۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
چون در کشور هیچ مدیر متعهد و لایق نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
چشم دانشگاه شریف روشن که آنجا را پر کردند بعد از دهه شصت..
از کم هندسه دانان مکانیک و برق و الخصوص بزرگافاده های صنایع و مدیریت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
انحصار و درامد وفروش بی دردسر

یعنی هیچ ارگانی نداریم که اینها رو پاسخگو بکنه قوه قضاییه سازمان بازرسی مجلس کجاییند ؟
خدمات پس از فروش صفر وقتی گردن کلفتان هر کار غیر مجاز وغیر قانونی رو بدون هزینه انجام میدن از این بیشتر انتظار نمیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
به نظرم به جای اینکه سعی کنیم کسی رو تغییر بدیم به زور، بیایم خودمون رو تغییر بدیم ،توی انتخاب کردن ،توی ماشین خریدن و ... . ما نمیتونیم کسی رو به زور تغییر بدیم ولی میتونیم کاری بکنیم که اونا مجبور بشن خودشون رو تغییر بِدن. مثلاً اینکه ماشین نخریم. مثلاً اینکه چندتا نخبه جمع بشن و یک برند جدید خودروسازی رو افتتاح کنن ،با کیفیت بالا و قیمت مناسب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
خودروسازی رو بدین ارتش یا سپاه
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۲۰:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چون نمیتونیم کار کروهی کنیم تا مدیر عوض میشه تیم عوض میشه و اهداف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
شما بگو چه چیزی خوب تولید میکنیم که خودرو خوب بشه . نام ببرید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
فقط و فقط و فقط انحصار دلیلش هست ولاغیر!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
متاسفانه نقطه نظرات هر سه کارشناس ضعیف و تا حدود زیادی نامربوط هستند. صنعت خودرو سازی در ذات خود دچار فقدان عرق ملی است تا آنجایی که حتی مشتریان خود را بخاطر مسائل داخلی آن صنعت دائما قربانی کرده و متضرر مینماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چونکه همیشه به دنبال سود سریع هستیم .short cut .
به این خاطر موفق در صنایع ماشین سازی نیستیم
فکر نمی‌کنیم که اگر مفید خوب نباشد .واسه همیشه مشتری مان را از دست میدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چون موشک جون و مال مسولان رو حفظ میکنه
جون و مال مردم هم که ارزشی نداره، بمیرن به درک!
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۵:۱۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
واردات باید آزاد بشه و حق گمرکی از رو خودروها و قطعات خودرو برداشته بشه
چون این کار به ضرر دولت اینکارو نمیکنن
اینا میگن قیمت گذاری جدید عادلانه نیس
همه چیزو حذف کردن بازم عادلانه نیس
مثلا میخوان قیمت پارس شرکتی چند باشه 100 تومن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
میدونید چرا ؟ چون میخواهند هر نیم ساعت یک نفر ایرانی بمیرد .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۱۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
ایران در صنعت نظامی پیشرفت میکنه چون نیروهای مسلح زیر نظر دولت نیستند که اگر بودن الان خاک به سربودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
مهمترین دلیل این هست که تفکر حاکم در خودرو سازی همون تفکر حاکم در دولت هستش که از افساد طلبان نشات گرفته . اما تفکر حاکم در صنایع نظامی تفکر انقلابی و جهادی هستش . من با توهمات این فردی که ازش گزارش تهیه شده کاری ندارم . روشنه هیچی نمیدونه! فقط منافع خودش رو در نظر گرفته. اونم وارد کننده خودرو :)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
آقای ناشناس
چرا در زمان احمدی نژاد برای خودروسازی کاری نکردید؟!
چرا رییسی در ماجرای خودرو ورود نمیکنه؟!
فقط بلدید هر چیزی رو یا نسبت بدید به دشمنان خارجی و یا بقول خودتون افساد طلبها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چرا خودرو ساز خوبی نیستیم؟ چونکه به فکر سود بیشتر از جیب مردم فقیر ومستضعف هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
#شفافیت آراء نمایندگان مجلس و کمیسیون ها
Iran (Islamic Republic of)
جدید
۱۳:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چرا خودرو سازی پییشرفت نکرده چون موشکو که به مردم نمیشه فروخت تا مدیران دزدی کنن ولی ماشین ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
خودرو ساز نشدیم چون به فکر فروش هستیم نه کیفیت ... چون دست دلال ها و لابی ها تو کاره خودروساز نشدیم چون بازار ما انحصاریست نه رقابتی ....
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس
۱۳:۲۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام
در این گزارش از کسانی که طرفدار خودروی خارجی هستند استفاده شده
در ثانی باید با کارشناس مسائل نظامی نیز مصاحبه شود
ثالثا ساخت قطعات بی کیفیت ربطی به سرمایه گذاری ندارد ربطی به وجدان کاری و نگاه مثبت به درون کشور و اهمیت دادن به مردم دارد
معلوم است سرمایه داری که سود خود را در وارد کردن محصولات خارجی و حتی ورود قطعات ماشین داخلی میبیند فرق بین کیفیت و نظام و مردم را متوجه نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
دقیقا طرف هیچی از صنعت نظامی نمیدونه! داره در موردش حرفهم میزنه! خودرو خیلی حساس هستش اما موشکی نه !!! بورو بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چون خودرو سازی شخصی نیست دولتی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
متاسفانه این نوشتار نیز سفارش خودرو سازان است مرد حسابی گمرک آنچنانی بر روی خودرو خارجی قیمت های خودرو های ناایمن را کیلویی چند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
به جوانان ایرانی تکیه کنید ... به گفته مقام معظم رهبری باید قوی باشیم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
توی چی خوبیم که توی خودرو خوب باشیم؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
دلیل اصلیش اینکه خودرو سازان ماشین بی کیفیت تولید میکنن تا سود بیشتر ببرن
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۳۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
علل اصلی در عقب ماندگی وپسرفت در صنعت خودرو در کشور ما 1_عدم رقابتی بودن و در انحصار بودن صنعت خودروسازی 2_استفاده از مدیران ناکار آمد و دلسوز واکثرا سودجو هستند.
3_عدم مسولیت پذیری و جوابگویی در قبال خطاها واشتباهات وکم کاری ها.4_ آگاهی نداشتن از خواسته ونیاز و تکنولوژی جدید وبروز دنیا.{امنیت .کیفیت.کم مصرفی.و..}
5 _دوری از دانشگاه و مراکز فناوری و تحقیقاتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
خودرو چکیده توانایی های صنعتی یک کشور است، صنایع گوناگون و متعدد به همراه مراکز تحقیق و توسعه و دانشگاهها در ساخت یک خودرو سهیم هستند، با سوار شدن در یک خودرو تمامی افراد جامعه قادر به ارزیابی توان صنعتی تولیدکننده هستند، حال سوال این است که آیا این تمام توان ماست؟ یا مافیای خودرو!!! به بیش از این احساس نیاز نمیکند؟ با نگاهی به سایر صنایع اینطور به نظر می رسد، هرچند توانی بیش از این بعید است، ولی برنامه ای روشن و کارآمد هم برای رسیدن به توانایی های بالاتر نیز وجود ندارد که اصولاً توان و صداقت تنظیم چنین برنامه هایی هم مشاهده نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
موشک ساخته شد با اتکا به جوانان و نخبگان و دانشمندان و همت و پشتکار همین مردم از خارج نیاوردیم
در صنعت خودرو وقتی جوان نخبه ای میاد ایده و نظر میده پلتفرم طراحی میکنه موتور میسازه اونم با سوخت آب یا برق مسئولین اعتنایی نمیکنن که هیچ یه کاریم میکنن طرف بره ایده هاشو بده به خودروسازهای برتر دنیا از این بهتر نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
اول که این آقایان به فکر جیب خودشان هستن بعدهم خودش ازخودو لوکس خارجی استفاده میکنند در ضمن جواب گوی این همه کشته در جاده نیستن.درضمن نژاد اینها فرانسوی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
الان وسايل صنعتي بمراتب مهمتر از وسايل جنگيه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
عزیز هر صنعتی جداست و هیچ ربطی به هم ندارند...اگر صنعت دفاعی هم کار نکنه بازم قیمت و کیفیت خودرو تغییر نخواهد کرد
Germany
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
عده ای طماع، خائن و وطن فروش اگر کنار گذاشته صنعت خودرو سازی هم درست می شود، تا وقتی چنین تفکرات فسیلی توی ایت صنعت باشه پیشرفتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
خودروسازی دردست سودجویان کیفیت پیدا نخواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
راین
۱۱:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
مافیایه خودرو ساز اجازه نمیده تو ببین یک نفر ایرانی میخاست مجانی سمند رو طراحی بکنه نزاشتند چون براشون سود نداشت و هزاران میلیارد گرفتن برا طراحی سمند و نتیجشم شد این اونوقت ما میخواییم پیشرفت کنیم؟ ایرانی همیشه باید درفقر باشه وگرنه حار میشه و مایشینای بیدروپیکرسوارشه البته اینو خودشون گفتنا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
به نظر من جان آدمای عادی هیچ ارزشی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
علت اینکه خودرو ساز نیستم اینه که همشون دزدن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۴۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چرا خودرو ساز نیستیم ؟؟ // مگه سمند را چند سال پیش بعنوان خودرو ملی تو پاچمون نکردن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۵:۲۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
بله کاملا درسته خودرویی که پلت فرمش مال فولکس وگنه(با یه نگاه از جلو بهش و مقایسش با خودرو گل فولکس وگن)و موتور پژو روش سواره ،میشه خودرو ملی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
یه سری ها هستند که به غیر از جیب خودشون به چیز دیگری فکر نمیکنند. تو محدودیت مالی رو در نظر میگیری خوب شما خودرویی بساز مثل بی ام و با همه خدمات که این شرکت داره و هم قیمت همون شرکت بده ببینم میتونی یا نه . مشکل ما نخبه و افراد کارکشته و امثال این نیست مشکل ما جیب و مدیریت هستش که انقدر عقب موندیم شما تو این چند سال چرا فقط سپر چراغ و ... چند چیز جزئی پراید رو عوض کردید و بعضا به جای بهتر شدن بدتر کردید بعد به قیمت یه خودروی اروپایی میفروشید بعد میگید محدودیت مالی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۴۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چون هدفمان ساخت خودرو نیست // هدف فقط کسب درامده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
وقتی خودروساز نمی شویم چه اصراری هست بنجل تولید کنیم ودست مردم بدهیم هم سرمایه کشور از بین می رود وهم منابع ومحیط زیست تخریب می شود پس تعطیلش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
توليد خودرو را بدن دست نيروهاي مسلح تا توليد با کيفيت را همانند موشکهاي نقطه زن شروع کنند.
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۱:۲۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چون فضای رقابتی در صنعت خودرو سازی نیست خودروساز پیش خودش میگه چه با این کیفیت چه با این قیمت چه با اون قیمت فروش دارم چرا هزینه بیشتر کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
دلیل واضح است، ببینید ما یه چیزی داریم به اسم کیفیت که یک سری معیار و اینها داره. حالا یک گروهی به عنوان کنترل کیفیت هستند که اینها به عمد استاندارهای را پایین آوردند و خودروهای بی کیفیت و بدون استاندارد را امضا می کنند که امن است و اجازه فروش می دهند به نظرم قوه قضاییه باید ورود کنه و اول ببینه چرا سازمان ملی استاندار استانداردهای با کیفیت پایین تعیین کرده و چرا اون مسئولین کیفی خودروسازان وقتی می بینند که خودرو کیفیت پایین داره امضا می دهند که به فروش برسه و اینها باید مثل مفسدهای اقتصادی محاکمه بشوند. آیا دست این افراد که خودروی بی کیفیتشون باعث فوت بسیاری از مردم شده است به خون اینها آلوده نیست؟ باید ممنوع کنند اینها خودروی خارجی سوار بشن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
آقای نعمت حرفهای بی خود و بی اساس می زند امکان ندارد جوانان ما نتوانند خودروی ملی بسازند حتی با کیفیتتر از دیگران ما کره را پشت سر خواهیم گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
عزیزان مثل روز روشنه. عزیزانی که موشک میسازندبرای خاک وطن، ناموس کشورشون جان ومالشون رامیزارند کف دستشون.اما عزیزان خودروساز برای جیب های مبارکشون از جان ومال مردم میگذرند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
جواب این چرا در تفاوت جهان بینی و نگرش دو گروهی است که یکی دست اندرکار صنایع دفاعی و دیگری در حال ساختن(که بهتر است بگوییم مونتاژ) خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
مافیای خودرو
Iran (Islamic Republic of)
حبيب
۱۰:۰۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
نهضت مطالبه از مديريت شكل گرفته و در حال بلوغ است.
صدر و ذيل جامعه تلاش مي كند و مديريت مياني مانع توسعه است.
كارگر و مردم تلاش مي كنند و اسناد بالادستي هم به درستي را را نشان مي دهد. مديريت مياني مانع جهش و حركت به سمت اهداف توسعه شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
در دنیا تولید کنندگان تابع مصرف کننده هستند و در ایران مصرف کننده تابع تولید کننده. انحصار برای مردم توفیق اجباریه و برای فرقون سازان بهشت برین. اگه انحصار رو بردارن با کمبود ذخایر ارزی تاوان میدیم واگه بر ندارن با جان دادن در فرقون های گران قیمت تاوان میدیم. این یه بازی دو سر باخته.
-
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
کی گفته در صنایع دفاعی قیمت مهم نیست موشک ساخت داخل یک سوم قیمت خارجیه واز طرفی کیفیتش هم بهتره محض اطلاع جناب نعمت بخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
در ادامه گفتار شما من هم این را بیافزایم که در عوضش قیمت خودروهای تولید داخل نسبت به هم رده های خارجیشان چند برابره پس بحث پیشرفت نکردن صنعت خودرو داخلی به خاطر قیمت پایین خودرو صد در صد نپذیرفتنی است و گویا گویند مطلب قصد فضا سازی برای افزایش قیمت را داشته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چرا؟چون دخالت حکومتی و دست اندازی توش زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
برای دفاع از کشور موشک می سازند نه برا ی سود
در حالیکه در خودرو سازی ما اول سود مفت دوم سود سوم سود بعد تیراژ بالا و کیفیت پایین با قیمت بالا برای مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
خدمات مشتری خیلی ضعیف عمل میکنند .حتی حرف زدن هم بعضی هاتون بلد نیستند .چرا از اسم آقا و خانم استفاده نمی کنند .پدر . مادر .دخترم .پسرم .حاج آقا . خانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
تو که بلدی..یه بار دیگه جمله بندیتو بخون
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۴۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام- باز دوباره داغ دل مردم رو تازه کردید!!! این هم سوال داره ؟؟؟ - تا وقتی مدیر ان خرفت وخودباخته و منفعت طلب و مافیا بر صنعت خودرو سازی مملکت چنبره زده همینه....-ولی در صنایع نظامی به جوانهای متعهد, متخصص و انقلابی اطمینان کردند و جواب گرفتند.
United States of America
علی
۰۹:۴۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
صنعت دفاعی به دنبال ساخت هست.

صنعت خودرویی به دنبال واردات و مونتاژ

خوب معلومه چی میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
ماشین سازی هدف شون موقتی است در صورتی باید بلند مدت باشد .از دست دادن یک مشتری بخاطر کیفیت بدش .باعث از دست دادن تمام مشتری ها میشه . بخاطر تبلیغات دهن به دهن
باید جدی گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
با وجود تحريم صنايع فلزي ايران هنوز شاهديم ورق فولادي كه به خودرو ساز ميدن چقدر گرون هست...دولت هم نظارت نداره اگه ورق خودرو ارزون باشه ميشه تا40 درصد خودرو رو ارزون كرد به شرطي كه دولت اين كار رو بكنه
Canada
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
یک دودوتا چهار تای واقعی وساده داره توی صنعت موشکی کسی به دنبال سودجویی ورانت خواری ودلال بازی نیست وبرای رضای خدا کار می کنن توی صنعت خودرو برعکسه و مانعی هم برای سودجویی و رانت خواری و دلال بازی وجود ندارد البته هر کجا توی صنعت واقتصاد مشکل هست همین دودوتا چهار تای ساده وجود داره و مانع نشدن از این امور هم بخاطر گره خورده عوامل قدرت وثروته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
اگر منافع شخصی عده ای بزاره میشیم اگر صداقت باشه میشیم اگر دزدی نباشه میشیم اگر ایمان به خدا داشته باشیم میشیم اگر مسلمان باشیم میشیم اگر به خوردن مال حرام عادت نکنیم میشیم حتما یکروز تواین صنعت موفق میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
باید صنعت خودرو را به وزارت دفاع داد تا هم پیشرفت کند و هم خودرو ملی وبا کیفیت و ارزان دست مردم بگیرد نه دولت و بخش خصوص که فکر جیب خودشون هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
اول از همه مصاحبه شونده ها خودشون مشکل خودرو سازی هستن .
دوم این که تو خودروسازی های ما اونقدر زد و بند هست که نگو مثلا همین فرشاد جون از زمانی که اومده تمام فکرش تغییر معاونتها و مدیران ارشد سازمان بوده و فامیل و دوستهای خودش رو داره جا میده اصلا هم مهم نیست که سواد دارن یا نه مثلا مهندس کشاورزی و علوم اجتماعی و زبان برای واحدهای مهندسی و کیفی تصمیم گیری میکنن . خوب توقع نداشته باشید خودرو طراحی و تولید بشه . یک سوال هم دارم و اون اینکه مصاحبه شونده ها طی این همه سال چسبندگی به این صنعت چرا کاری نکردن که حالا انتقاد میکنن ؟ جز این نیست که دارن به خطا کاری خودشون اعتراف میکنن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
جواب این حرفها خصوصا جناب تعمت بخش رو میشه فقط با یه مثال گفت ، تندر ۹۰ ، خودرو ارزان قیمتی که قرار بود جایگزین پیکان بشه ولی چه شد ؟ خودروساز دید تو فضای انحصاری بازار کشور میتونه به قیمت خیلی بالاتری بفروشه و این شد که الان از سمند و پژو هم گرونتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام
در ساخت موشک منافع شخص نیست منافع و دفاع از کل ملت ایرانه و نیروهای انقلابی از دل جان کار می‌کنند برای سر بلندی ملت ایران ولی در خودروسازی منافع شخص ویا اشخاص گردن کلفت مملکت هست که ملت این وسط قربانی منافع خود کردند زحمت بکشید خودرو سازی بدید دست بچه های انقلابی صنایع دفاع و غیره تا بهتون نشان بدهند ساخت خودرو یعنی چی
به قول بنده خدا در موشک بچه‌های انقلابی از جان خود می‌گذرند
ولی در خودروسازی گردن کلفت ها از سودشان نمی گذرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام
در ساخت موشک منافع شخص نیست منافع و دفاع از کل ملت ایرانه و نیروهای انقلابی از دل جان کار می‌کنند برای سر بلندی ملت ایران ولی در خودروسازی منافع شخص ویا اشخاص گردن کلفت مملکت هست که ملت این وسط قربانی منافع خود کردند زحمت بکشید خودرو سازی بدید دست بچه های انقلابی صنایع دفاع و غیره تا بهتون نشان بدهند ساخت خودرو یعنی چی
به قول بنده خدا در موشک بچه‌های انقلابی از جان خود می‌گذرند
ولی در خودروسازی گردن کلفت ها از سودشان نمی گذرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چون اونی که صنایع دفاعی را میسازه سرباز کشوره ولی اونی که ماشین میسازه سربار ملته وبه اسم ژن خوب
Iran (Islamic Republic of)
نا اشنا
۰۹:۰۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
برادر من انقدر زور نزن ، محال صدا
وسیما بتونه سهام دولتی این خودرو ساز ها راصاحب بشه ، خواهش میکنم انقدر این سایت شما منفی بازی در نیاره ، با توجه به تحریم های ۴۰ سال گذشته ، خدا شکر کن این خودرو ها دارن تولید میشن ،وگرنه الان خودرو هم مثل بقیه چیزها بهت نمیداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
اقا یک کلام بگو خودروسازی دست ادم های نابلد است
#من بلد نیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چون مثل پزشکی و خیلی از جاهای دیگه مافیای خودشو داره!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
من موندم این حرفهای نعمت بخش تکراری همیشه همین حرف هارو میزنه یعنی تو این مملکت به این بزرگی افراد شایستهای نیست شما مافیا خودرو ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
اشتباه منفى دادم من هم با حرفها و نظر على موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
نعمت بخش چی میگه ! قطعا موشکی که در داخل ساخته میشه بسیار ارزان تر از واردات همان موشک است اینها صنایع هایتک هستند و بسیار گران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
موشک های ایران معمولا یک سوم قیمت مشابه خارجی قیمت دارن و این اطلاعات آقای نعمت بخش مربوط به سال ۱۳۷۰ فروپاشی شوروی هست که دلالان سلاح قیمت یک موشک اسکاد ۲ میلیون دلاری رو ۷۰ هزار دلار !!!! میفروختند .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی عاشق سردار
۱۴:۱۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
خوب آقایون پرادعای لگن ساز !!!برای اثبات حرفتون شما هم یه نمونه موشک بسازید ،درحدموشکهای برد۴۰،۵۰کیلومتری حماس هم قبوله !نقطه زن وبا برد۲۰۰۰کیلومتر نخواستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
صنايع دفاع كلا بايد بره زير نظر وزارن صمت تا زودتر خودكفا بشيم و اقتصاد مقاومتي جا بيافته و از تحريم محريم راحت بشيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
خودورسازان پیش خودشون این طوری فکر می کنند:
«وقتی خودروی بیست میلیونی داره با قیمت 50 میلیون به فروش میره، چرا با افزایش کیفیت، هزینه هامونو زیاد کنیم؟!!»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام. منظور از خودرو بیست میلیونی همون خودروی دو میلیون بیشتر نمیرزه هست دیگه؟!!!!!
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
دقیقا همین طوریه تازه از صفر تا صد خودرو هم کم میکنن مواد بی کیفیت استفاده میکنن بیتر سود کنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چون از مردم نیستن یک مشت اختلاص گر هر آهن پاره ای بدن به این ملت محتاج بچشمش میگیره
ولی سپاه برای خدا کار میکنه وبرای ملتش خدا قوتشون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
در صنایع دفاعی اولویت اول دفاعه اولویت دوم پول
در خودرو اولویت اول پول و درآمده اولویت دوم خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
در صنایع دفاعی قیمت ملاک نیست بلکه دفاع از کشور ومردم مهم است. صنایع دفاعی یا موشکی بایستی به هر شکل داشته باشیم با هر قیمت و با هرکیفیتی امل در سایر صنایع قیمت کیفیت خدمات پس ازفروش یا در واقع مزیت رقابتی مهم است و همچنین رقبا در بازار جهانی اجازه چنین کاری را به راحتی به تولید کنندگان نمی دهند بطور کل صنایع در بخش های مختلف را نمی توان باهم مقایسه کرد هر کدام شرایط خاص خودش را دارد بخش دولتی شرایط خودش رادارد بخش خصوصی تنگناهای خودش را دارد بخش دفاعی دریک مجموعه مستقل بدون دخالت بخش های دیگر دولت بخش خصوصی و۰۰۰ در حال تولید نیاز به صادرات و واردات ندارد نیاز به بازاریابی ندارد و۰۰۰ وفقط میخواهد خودرا به قدرت های اول منطقه ای و جهانی جهت بازدارندگی ودفاعی نزدیک و یا پیشی بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
اولویت دومی برای خورو سازی وجود نداره . اسم این آشغالها را میذارید خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
خودرو سازان افرادی سودجو هستند اینکه مطرح می کنید موشک را به هر قیمتی میسازندو خودرو این طور نیست و الان زمان علم و دانش هست . بیان این مسائل فقط سفسطه است تمام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
هر کسی هر تولید کننده حتی شما دوست عزیر شما هم به فکر سود هستید بازار و تولید و صنعت یعنی چه !!! اما در دفاعی و موشکی چنین نیست تولید کنتده در بخش های مختلف سود نداشته باشد که نمی تواند رقابت کند نمی تواند تولید کند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۱۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
این حرف مال گذشته هاست . الان هرچیز که توجیه اقتصادی نداشته باشه ساخته نمیشه . مثلا شما موشک دو میلیون دلاری نمی سازی که از صنعت یک میلیون دلاری محافظت کنه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
خودروسازان ما صرفا منافع برایشان اهمیت داردولاغیر
ودر این را ه از هیچ تلاشی برای رسیدن به هدفشان کوتاهی نمی کنند
حتی در زمانی هم که تحریم خودروی نبودیم این اصل حاکم بود
پس کارشناس محترم خودتان را با کسانی که جانشان را برای رسیدن به هدفشان فدا کردند باکسانی که برای پر کردن جیبشان همه جور در حق مردم چپاول کردند قیاس نکنید
در ضمن اگر شرایط فروش خودرو مانند کشور های همسایه بود خودرو سازان نابغه حتی یک خودرو تولید داخل نمی توانستند بفروشند.
Netherlands
ناشناس
۰۸:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
روحیه ایثار و شهادت و از ودگذشتگی و کار برای خدا در نیروهای مسلح و روحیه ثروت اندوزی و یه جاهایی ایجاد نارضایتی در مردم و ضربه
Iran (Islamic Republic of)
....
۰۸:۰۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
چون تعرفه ظالمانه واردات خودرو مردم رو وادار به بنجل خریدن میکند . خودرو ساز هم زحمت به خودش نمیده . خودرو ساز مقصر نیست ، مقصر وضع کننده تعرفه است . البته جالبه که همه دولت‌ها هم حمایت کردن .
آخرین اخبار