بارش شدید باران در هرمزگان موجب بروز سیل در برخی از شهرستان های استان شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها حال برخی از شهرستان ها و روستاهای هرمزگان پس از بارش های شدید باران و سیل خوب نیست و نیاز است که مسئولان این میان بیشتر در کنار سیل زدگان باشند و دردهای آنان را جویا شوند.

بر این سیل، بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های جاده، برق و آب در شهرستان های بشاگرد و جاسک خسارت وارد شد.

این خسارت تنها مربوط به بخش زیرساخت‌های این شهرستان هاست و هنوز خسارات به منازل مسکونی ارزیابی نشده است.

طبق اعلام مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان، در سیل اخیر در شهرستان های جاسک و بشاگرد به بیش از ۲ هزار خانوار امدادرسانی و کمک شده است.

مسدود بودن راه‌های روستایی امداد رسانی را سخت کرده است

احمد محمودی، فرماندار بشاگرد گفت: بازسازی و بازگشایی راه‌های روستایی تنها راه تسهیل و سرعت بخشیدن به امداد رسانی‌ها است.

محمودی افزود: رودخانه جگین فروکش نکرده است و تردد تنها با خودرو‌های ویژه میسر است.

او با اشاره به اینکه راه ارتباطی ۵۶ روستای بخش گافر و پارامون و بخش مرکزی با سردشت مرکز شهرستان بشاگرد قطع است، گفت: در حال حاضر کار امداد رسانی و بازگشایی مسیر‌ها به روستا‌های بشاگرد با ۶ دستگاه لودر در حال انجام است که به علت گل و لای شدید سه دستگاه در پشت سد جگین زمین گیر شده است.

فرماندار بشاگرد از اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواستار اضافه کردن ۴ دستگاه لودر دیگر با توان بالا شد و افزود: با اضافه شدن این ۴ دستگاه لودر راه ارتباطی روستا‌های گافر و پارامون و بخش مرکزی تا دو روز آینده بازگشایی می‌شود.

محمودی با اشاره به اینکه برق و تلفن ۹۰ روستای سیل زده قطع شده بود، افزود: هم اکنون با تلاش نیرو‌های اداره برق و مخابرات، برق و تلفن ۷۸ روستا وصل شده است.

او گفت: از ۳۵ روستای زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی، آب آشامیدنی ۲۶ روستا وصل شده و تلاش برای وصل آب روستا‌های دیگر ادامه دارد.

فرماندار بشاگرد افزود: امداد رسانی با بالگرد‌های هلال احمر و نیرو‌های سپاه و ارتش همچنان ادامه دارد.

محمودی گفت: مردم مناطق سیل زده نیازمند آذوقه شامل برنج، آرد، آب معدنی و کنسرو هستند که نیازمند مشارکت همگانی است.

توزیع غذای دام و بذر رایگان بین دامداران و کشاورزان جاسک

علی باقر زاده همائی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از توزیع غذای دام و بذر رایگان بین دامداران و کشاورزان مناطق سیل زده شهرستان جاسک خبر داد.

باقرزاده افزود: تاکنون ۴۰ تن سبوس و ۲۰ تن جو به صورت رایگان بین دامداران خسارت دیده توزیع شده است.

او گفت: بذر جو و کلزای رایگان نیز برای کشت مجدد در سطح ۲ هزار هکتار بین کشاورزان سیل زده شهرستان جاسک توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: براساس برآورد کارشناسی سیل به بخش کشاورزی شهرستان جاسک ۸۶۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

باقرزاده گفت: ۲ دستگاه بولدوزر برای بازگشایی جاده بین مزارع به شهرستان جاسک اعزام شده است و جهادگران این سازمان، روستا‌های خسارت دیده را از لاشه دام‌های تلف شده پاکسازی کردند.

مردم مناطق سیل زده نگران اسناد مالکیت خود نباشند

علی صالحی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به مردم مناطق سیل زده اطمینان داد که هیچ گونه نگرانی برای اسناد مالکیت خود نداشته باشند.

صالحی افزود: یکی از نگرانی‌هایی که مردم مناطق سیل زده دارند، مربوط به اسناد مالکیتشان است که در این زمینه، دستگاه قضایی استان هرمزگان اطمینان می‌دهد که هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد و مردم مطمئن باشند که در صورت از بین رفتن اسنادشان، صدور گواهی موقت و اسناد المثنی با هیچ مانعی روبه رو نیست.

او از مردم خواست با مراجعه به دادگستری شهرستان جاسک نسبت به صدور گواهی موقت و رفع مشکل اسنادی در اسرع وقت اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان، یکی دیگر از وظایف دستگاه قضایی برای کاهش درد و رنج مردم سیل زده را تلاش در جهت تامین امنیت مناطق آسیب دیده بیان کرد و گفت: رؤسای دادگستری این حوزه‌های قضایی، تمهیدات لازم را برای تامین امنیت هر چه بیشتر مناطق درگیر سیل اندیشیده اند و مردم بدانند که دستگاه‌های انتظامی و امنیتی نیز از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نمی‌کنند.

خسارت ۲۸۰ میلیارد ریالی سیل به فضا‌های آموزشی جاسک

سید فخرالدین هاشمی، سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: سیل ۲۸۰ میلیارد ریال به فضا‌های آموزشی شهرستان جاسک خسارت زده است.

هاشمی در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده جاسک افزود: از مجموع ۵۷ مدرسه خسارت دیده جاسک در سیل اخیر، ۲۲ مدرسه متشکل از ۵۴ کلاس درس خسارت جدی دیده اند.

او با بیان اینکه بر اثر سیل تجهیزات بسیاری از این مدارس از بین رفته است، گفت: ۳۵ مدرسه شامل ۷۶ کلاس درس نیز نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

ارسال محموله کمک‌های دانش آموزی به مناطق سیل زده

موسی دادی زاده، مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: نخستین محموله کمک‌های دانش آموزی استان به مناطق سیل زده شهرستان جاسک ارسال شد.

دادی زاده افزود: این محموله شامل لوازم التحریر، لباس، کیف، موادغذایی، کنسرو، موادشوینده و بهداشتی، پتو، آب معدنی، البسه گرم و سایرلوازم ضرروی است.

او گفت: کمک‌های دانش آموزان در قالب طرح پویش مهربانی در مدارس هرمزگان جمع آوری شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با اشاره به اینکه در سیل شهرستان جاسک ۱۵ کلاس درس به طور کامل تخریب شده است، گفت: به ۵۲ کلاس درس نیز آسیب جدی وارده است که نیاز به مقاوم سازی، رنگ آمیزی و تعمیر سقف دارند.

دادی افزود: با ورود آب و گل و لای به منازل مردم در شهرستان جاسک، کتب و لوازم التحریر حدود دو هزار دانش آموز از بین رفته است.

بیشتر بخوانید:

آخرین خبرها از مناطق سیل زده هرمزگان؛ برق ۷۲ روستای بشاگرد وصل شد/ اوضاع روستاهای سیل زده بشاگرد بحرانی است

سیل چقدر به زیرساخت‌های جاسک و بشاگرد آسیب زد؟

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.