جشنواره مردمی نذر کتاب با هدف جمع آوری و ساماندهی کتاب های بدون استفاده شهروندان در شهرستان فسا اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نذر بیانگر ارزش‌های دینی، اجتماعی، و فرهنگی زیبایی به منظور همکاری، هماهنگی، انسجام و اعتلای جامعه است.

این سنت‌ حسنه، از زمان‌های گذشته در ادیان الهی، به ویژه دین اسلام وجود داشته است. در ایران نیز برخی افراد به مناسبت‌های مذهبی وعده‌های غذایی مختلفی را در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار می‌دادند و این رسم تا کنون نیز در میان ایرانیان باقی مانده است.

انواعی از نذر‌ها در ایران وجود دارد مانند نذر قیمه، شکر پلو، عدس پلو، شربت، در کنار این نوع نذر‌ها برخی افراد نیتی متفاوت‌تر از آنچه که در عرف جامعه وجود دارد مانند نذر خون و نذر اشتغال برای ایجاد کارگاه به منظور ایجاد شغل و کاستن بیکاری را مورد توجه خود قرار می‌دهند.

نذر کتاب فسا، غذائی برای روح

یکی از این نذری‌های متفاوت نذر کتاب است، که در آن غذای روح مردم تأمین می‌شود. در این نوع نذر با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، کتاب‌ها دست به دست می‌شود و به گسترش فرهنگ و افزایش آگاهی کمک می‌کند. جشنواره مردمی نذر کتاب فسا نمونه‌ای از این نوع نذر‌های متفاوت است که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است.

شهرستان فسا با بیش۲۰۵هزار نفر جمعیت ۸ کتابخانه فعال، ۲ کتابخانه در حال راه اندازی و ۴ طرح در مرحله ساخت دارد.

اهدای بیش از ۵ هزار و ۱۵۰ جلد کتاب به جشنواره نذر کتاب فسا

محمد حسین فیروزی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی فسا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: مرحله اول و دوم جشنواره مردمی نذر کتاب فسا طی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ برگزار شد و مرحله سوم این جشنواره نیز از آبان آغاز و در ۲۲ بهمن امسال به پایان می‌رسد.

او بیان کرد: در دوره اول و دوم در مجموع بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌ها اهدا شد که نه تنها کتابخانه‌های عمومی بلکه کتابخانه مساجد، مدارس و زندان‌ها را نیز تغذیه کرده و در دوره جدید تاکنون بیش از ۵ هزارو ۱۵۰ جلد کتاب به ارزش تقریبی ۶۰۰ میلیون ریال به جشنواره اهدا شده است.

نذر کتاب فسا، غذائی برای روح

فیروزی تصریح کرد: هدف اصلی این جشنواره ارتباط و شناخت بیشتر شهروندان با کتابخانه‌ها است، که می‌تواند سرآغازی برای ارتباط مردم با کتابخانه‌ها باشد.

او با اشاره به نقش کتابخانه به عنوان یک مکان فرهنگی در تحولات فرهنگی و اجتماعی، تصریح کرد: این جشنواره به عنوان یک نقش واسطه‌ای بین مخاطب و محیط فرهنگی است که استمرار این برنامه و اجرای برنامه‌های فرهنگی دیگری مانند نشست کتابخوان، جلسات نقد کتاب، معرفی کتاب و مسابقات کتابخوانی اینترنتی می‌تواند ارتباط اعضا و کتابخانه‌ها را بیشتر کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی فسا ادامه داد: مشارکت مردم، فرهنگ سازی برای اهدای کتاب، و تامین کتاب برای کتابخانه‌های عمومی از اهداف اصلی این جشنواره است.

او افزود: مرحله سوم این جشنواره بر توسعه کتابخانه‌های روستایی، عشایری و زندان تاکید دارد و کتاب‌های اهدائی حوزه‌های مختلف کودک و نوجوان، کمک درسی، مذهبی، رمان، داستان، تاریخی و علمی است که بین ۱۰ کتابخانه شهرستان فسا، از جمله کتابخانه‌های زندان، کتابخانه شهدای اینانلو شهر قره بلاغ و کتابخانه کودک و نوجوان توزیع می‌شود.

رشد ۳ برابری شاخص عضویت در کتابخانه‌های شهرستان فسا

فیروزی افزود: امانت و عضویت از شاخصه‌های مهم و اثرگذاری برای کتابخانه‌های عمومی است که از مهر ۹۷ تا کنون کتابخانه‌های شهرستان فسا چه به لحاظ عضویت و چه به لحاظ امانت رشد سه برابری مدت مشابه خود را طی کرده است.

نذر کتاب فسا، غذائی برای روح

داریوش صفر پور کارشناس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا نیز در خصوص جشنواره مردمی نذر کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: ترغیب و تشویق مردم برای اهدای کتاب با توجه به بالارفتن قیمت کتاب‌ها می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه و غنی سازی منابع کتابخانه‌ها کمک کند.

او بیان کرد: اهدا کنندگان کتاب از مزایایی مانند عضویت رایگان در کتابخانه‌ها برای خود و خانواده شان برخوردار می‌شوند که این امر به تعامل و ارتباط بیشتر افراد و کتابخانه‌ها کمک می‌کند.

داریوش صفر پور گفت: افرادی که می‌خواهند کتاب‌های خود را اهدا کنند هم می‌توانند به کتابخانه‌ها مراجعه کنند و هم می‌توانند با کتابخانه‌ها تماس بگیرند و خود اعضای کتابخانه به آنها مراجعه کنند و کتاب‌ها را تحویل بگیرند.

صفر پور به مردم توصیه کرد: کسانی که کتاب‌هایی بدون استفاده در منزل دارند به کتابخانه‌ها اهدا کنند تا افراد دیگری که به این کتاب‌ها احتیاج دارند هم بتوانند از آنها استفاده کنند.

فریبا زحمتکش یکی از افرادی است که در سومین مرحله از این جشنواره حدود ۱۶۰ کتاب را نذر کرده است، او در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، می‌گوید: با توجه به علاقه‌ای که به مطالعه دارد تصمیم گرفته کتاب‌هایی که قبلاً مطالعه کرده و بدون استفاده بوده را در اختیار سایر علاقه‌مندان قرار دهد تا از آن بهره‌مند شوند، همچنین با توجه به اینکه چندین کتابخانه در شهرستان در آستانه افتتاح بوده نیز در تامین منابع آنها شریک باشد.

نذر کتاب فسا، غذائی برای روح

با توجه به اهمیت مطالعه برای رشد فرهنگ و ترقی جامعه و بالا بودن قیمت کتاب، اهدای کتاب می‌تواند گام موثری برای ارتباط بیشتر مردم با کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه باشد که جشنواره مردمی نذر کتاب نیز به همین منظور برگزار شده است.

جشنواره نذر کتاب فسا با هدف مشارکت شهروندان برای تامین منابع کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا صورت گرفته و توانسته در ارتباط بیشتر و گسترده‌تر شهروندان با کتابخانه‌های عمومی و افزایش تعداد عضویت در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان موثر باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار