به نظر می‌رسد تحولات چند روز اخیر اروپاییان را به این توهم دچار کرده است که درسایه انچه ضعف جمهوری اسلامی ایران می‌پندارند پروژه معطل شده برجام را در چارچوب منویات آمریکا و کشور‌های اروپایی مجددا سامان بخشند.

زورگیری در روز روشن به سبک اروپاییبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سه کشور اروپایی عضو برجام امروز اعلام کردند مکانیسم رفع اختلاف در برجام را فعال خواهند کرد.

تحلیل:

کشور‌های اروپایی عضو برجام در واقع با استفاده از این مکانیسم درصدد تهدید ایران برای ماندن در برجام هستند. این اقدام از آن نظر که متعاقب بی عملی اروپاییان در قبال تعهدات برجامی خود و کاهش تعهدات برجامی ایران صورت می‌پذیرد در واقع گونه‌ای "فرار به جلو" اروپاییان از پاسخگویی نسبت به بی عملیشان درخصوص تعهدات ۱۱ گانه برجامی در قبال ایران است.

سه کشور اروپایی با این اقدام و در حالی که هنوز امیدوارند در سایه تشدید فشار‌ها ایران را به صرفنظر کردن از سیاست کاهش تعهدات برجامیش وادار کنند اخرین شانس خود را به ازمون گذاشته اند. این در حالی است که مسئول سیاسات خارجی اتحادیه اروپا امروز رسما اعلام کرد این اتحادیه جایگزینی برای برجام ندارد.

به نظر می‌رسد تحولات چند روز اخیر اروپاییان را به این توهم دچار کرده است که درسایه انچه ضعف جمهوری اسلامی ایران می‌پندارند پروژه معطل شده برجام را در چارچوب منویات آمریکا و کشور‌های اروپایی مجددا سامان بخشند و در عین حال یا وضعیت پیش از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را احیا کنند و یا در قالب تعهداتی جدید مسائل مورد نظر خود در باب توان موشکی و منطقه‌ای ایران را در قالب توافقاتی نو بر ملت ایران تحمیل کنند.

واقعیت آن است که درسایه بازگشت تحریم‌های امریکا از یکسو و بی عملی اروپاییان در جبران این مساله اینک ایران در عرصه عمل هیچ چیز برای از دست دادن ندارد و این اروپاست که بایستی هزینه‌های ناشی از بطلان برجام را عهده دار شود.

نکته قابل تامل انکه در شرایط کنونی و بر خلاف زمانه امضای توافقنامه هسته‌ای اجماعی کلی در میان ایرانیان در عدم اعتماد به امریکا ایجاد شده است و به نظر می‌رسد این اجماع در سایه اصرار اروپاییان به اجرای "مکانیسم ماشه" به این کشور‌ها نیز تسری پیدا کند.

منبع: العالم

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار