نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، از اقدام تروئیکای اروپا مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم حل و فصل اختلاف در توافق هسته‌ای استقبال کردند.

برایان هوک بنیامین نتانیاهوبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «برایان هوک»، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، از تصمیم کشور‌های فرانسه، انگلیس و آلمان در فعال‌سازی مکانیسم حل و فصل اختلاف در توافق هسته‌ای استقبال کرد.

وی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: آمریکا از موافقت «بوریس جانسون» با ارزیابی آمریکا درباره ایران در اظهارت خود که در آن تمایلش را برای جایگزینی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ابراز کرده بود بسیار خرسند است.

برایان هوک افزود: واشنگتن از اقدام فرانسه، انگلیس و آلمان در فعال‌سازی مکانیسم حل و فصل اختلاف در توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

این مقام آمریکایی در ادامه مصاحبه خود گفته که آمریکا مشتاق است تروئیکای اروپا به آنچه که او «تلاش‌های دیپلماتیک برای انزوای ایران» خوانده، بپیوندند.


بیشتر بخوانید:


نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران مدعی شد: امیدواریم که اروپایی‌ها ایران را پاسخگو کنند. ما تمایل داریم که آن‌ها به تلاش‌های دیپلماتیک ما برای انزوای دیپلماتیک و فشار اقتصادی که از شرایط ایجاد یک توافق جدید است بپیوندند.

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس، روز سه‌شنبه طی مصاحبه‌ای تمایل خود را برای جایگزینی توافق هسته‌ای ایران با یک توافق جدید ابراز کرده و گفت: اگر قرار است از توافق هسته‌ای خارج شویم باید آن را با توافق ترامپ جایگزین کنیم.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز ضمن تکرار اظهارات بی‌اساس خود درباره ایران، از این اقدام اروپا استقبال کرد.

نتانیاهو با انتشار یک پیام ویدئویی مدعی شد: اسرائیل اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از کشور‌های فرانسه، انگلیس و آلمان خواست تا مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کنند.

آلمان، انگلیس و فرانسه روز سه‌شنبه ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) را فعال کردند. در این بیانیه آمده است: «با توجه به اقدامات ایران، انتخاب دیگری نداشتیم. برای ثبت نگرانی‌هایمان و اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم.»

دیپلمات‌های اروپایی ادعا کردند هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است.

بر اساس این مکانیسم، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که این نهاد امنیتی نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قاسم سلیمانی
۱۶:۱۳ ۲۹ دی ۱۳۹۸
بسم الله قاصم الجبارین انتقام انتقام انتقام صدای مقاومت درکل خاومیانه
آخرین اخبار